eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wakacje 2013: zakwaterowanie

Wakacje 2013: zakwaterowanie

2013-07-19 12:52

Przeczytaj także: Co oznaczają gwiazdki hotelowe?


Pomoc dla konsumentów

W razie problemów z reklamacją usługi hotelarskiej konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich oraz Inspekcji Handlowej. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707.

PORADNIK DLA KONSUMENTÓW

Sezon wakacyjny w pełni, co oznacza, że trwa okres wzmożonych podróży i korzystania z usług świadczonych w różnego typu obiektach hotelarskich. Wybór tych obiektów jest naprawdę ogromny, poczynając od takich o bardzo niskim standardzie, a kończąc na hotelach oferujących swoim gościom najbardziej ekskluzywne usługi i udogodnienia.

W Polsce możemy wyróżnić takie rodzaje obiektów hotelarskich, jak: hotel, motel, pensjonat, kemping (camping), dom wycieczkowy, schronisko młodzieżowe, schronisko, pole biwakowe oraz inne obiekty, w których mogą być świadczone usługi hotelarskie, np. wynajmowane przez rolników pokoje i miejsca na ustawianie namiotów w prowadzonych przez nich gospodarstwach rolnych, jeżeli spełniają określone wymagania.

O zaszeregowaniu wspomnianych obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów, nadaniu im odpowiednich kategorii decyduje marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce położenia obiektu. Marszałek prowadzi także ewidencję obiektów hotelarskich, natomiast wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce położenia danego obiektu dokonuje zaszeregowania i prowadzi ewidencję pól biwakowych, a w przypadku innych obiektów – prowadzi ich ewidencję.

OD CZEGO ZALEŻĄ GWIAZDKI?

Wielu turystów nie zdaje sobie sprawy od czego zależy oznaczanie hoteli czy kempingów gwiazdkami, a schronisk cyframi od I do III. Często nie wiedzą także, jakiego standardu mogą się spodziewać, wybierając hotel trzygwiazdkowy lub pensjonat pięciogwiazdkowy. Specjalne oznaczenia – gwiazdki lub cyfry rzymskie – to system kategoryzacji obiektów hotelarskich, który powstał w celu ujednolicenia jakości usług świadczonych w danym obiekcie. System gwiazdek czy oznaczenie cyframi rzymskimi określa standard, wielkość i wyposażenie pokoi, funkcjonowanie restauracji i barów, dostępność i poziom usług dodatkowych, a także lokalizację.

Im więcej gwiazdek czy wyższą cyfrę posiada dany obiekt hotelowy, tym wyższy będzie standard usług. Pamiętajmy, że przedsiębiorca ma obowiązek na nasze żądanie udostępniać wykaz wymagań odpowiadający rodzajowi i kategorii obiektu, w którym się znajdujemy. Hotele, motele i pensjonaty w zależności od standardu muszą być oznaczone jedną lub maksymalnie pięcioma gwiazdkami, kempingi – maksymalnie czterema. Natomiast jakość usługi w schronisku młodzieżowym lub domu wycieczkowym określają cyfry rzymskie od I do III. Niedozwolone jest prowadzenie obiektu hotelarskiego bez specjalnego zezwolenia marszałka województwa oraz zaszeregowania do określonej kategorii.

Planując urlop w Polsce i wybierając obiekt hotelarski, jako miejsce naszego wypoczynku powinniśmy wiedzieć, czego możemy oczekiwać podczas pobytu w wybranym przez nas hotelu, motelu czy pensjonacie w zależności od jego kategorii.

PARKING

Jeśli przyjeżdżamy do hotelu, motelu lub pensjonatu własnym samochodem warto się dowiedzieć, czy będziemy mieli zapewnione miejsce, aby go bezpiecznie zaparkować. Pamiętajmy, że tylko cztero– i pięciogwiazdkowe hotele i motele muszą zapewnić klientowi parking strzeżony, garaż strzeżony bądź strzeżone miejsce parkingowe. Także w przypadku pobytu w pensjonacie cztero– i pięciogwiazdkowym powinniśmy mieć możliwość zaparkowania auta w strzeżonym garażu lub na strzeżonym parkingu (niestety, dotyczy to pensjonatów niezlokalizowanych w zwartej zabudowie miejskiej).

KLIMATYZACJA

W okresie letnim warto zainteresować się czy w wynajmowanych przez nas pokojach nie będzie gorąco. Miłym chłodem możemy cieszyć się w cztero– i pięciogwiazdkowych hotelach i motelach, gdzie klimatyzowane są wszystkie pokoje. Niestety, w pensjonatach klimatyzowane pokoje znajdziemy tylko w obiektach posiadających pięć gwiazdek.

APARTAMENT

Wybierając pokój powinniśmy również pamiętać, że apartament możemy zamówić tylko w pięcio– i czterogwiazdkowych hotelach i motelach oraz w pięciogwiazdkowych pensjonatach.
Przeczytaj także: Hotele w Polsce w 2009 r. Hotele w Polsce w 2009 r.

poprzednia  

1 2 3 ... 6

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: