eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Rejestracja firmy w CEIDG

Rejestracja firmy w CEIDG

2011-08-03 13:57

Od 1 lipca br. funkcjonuje Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej prowadzona przez Ministra Gospodarki w formie elektronicznego rejestru dostępnego przez Internet. Tym samym zmianie uległy zasady rejestracji działalności gospodarczej.

Przeczytaj także: Założenie firmy przez Internet już możliwe

Rejestracja przez Internet

Osoba fizyczna chcąca rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej może swoją firmę zarejestrować przez Internet. W tym celu należy złożyć wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego, który dostępny jest na stronie internetowej CEIDG (www.ceidg.gov.pl), w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Gospodarki bądź za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Następnie system teleinformatyczny CEIDG przesyła wnioskodawcy, na wskazany adres poczty elektronicznej, potwierdzenie złożenia wniosku lub informuje o błędach, które należy poprawić.

Wniosek składany w ten sposób musi być opatrzony podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu albo podpisany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP).

Wpis do CEIDG dokonywany jest z chwilą zamieszczenia danych w systemie teleinformatycznym, jednak nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku, pod warunkiem, że został on złożony poprawnie i przez osobę do tego uprawnioną.

Rejestracja tradycyjna

Do czasu przeniesienia danych z ewidencji gminnych do CEIDG, organy gmin nadal pozostają organami ewidencyjnymi. Oznacza to, że można składać wnioski o rejestrację w formie papierowej - na formularzu CEIDG-1, w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy. Można tego dokonać osobiście bądź wysłać go listem poleconym.

W przypadku osób składających wniosek osobiście w gminie, organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy i kwituje jego przyjęcie. Wniosek składany osobiście powinien być opatrzony własnoręcznym podpisem składającego. Natomiast wniosek wysłany listem poleconym musi być opatrzony podpisem własnoręcznym poświadczonym przez notariusza.

Złożenie CEIDG-1 czasami nie wystarczy

CEIDG przesyła odpowiednie dane zawarte we wniosku niezbędne dla uzyskania wpisu w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Składany wniosek stanowi również zgłoszenie płatnika składek albo jego zmiany. Wniosek ten jest także zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wnioskodawca ma również możliwość dokonania wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (pkt 18 formularza CEIDG-1). Jeżeli jednak nie dokona tego na etapie rejestracji firmy, wówczas musi zgłosić się w tym celu do urzędu skarbowego. Dodatkowa wizyta w urzędzie skarbowym będzie konieczna także m.in. w celu rejestracji do podatku VAT - należy tego dokonać przed uzyskaniem pierwszych przychodów. Niezbędne będzie także zgłoszenie się do ZUS celem dokonania zgłoszenia siebie i pracowników do ubezpieczenia społecznego.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: