eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Czym jest umowa sponsoringu?

Czym jest umowa sponsoringu?

2011-06-27 12:12

Przeczytaj także: Ulga sponsoringowa - jakie korzyści podatkowe?

Sposób na reklamę

Sponsor wymaga zazwyczaj od drugiej strony określonych działań, które mają korzystnie wpłynąć na jego renomę, rozpropagować firmę czy znak towarowy, a w efekcie w bliższej lub dalszej perspektywie przełożyć się na zwiększenie obrotów.

W zasadzie sponsorem może być każdy. Pewne ograniczenia dotyczą partii politycznych oraz przedsiębiorców zajmujących się handlem czy produkcją alkoholi i wyrobów tytoniowych. Najczęściej jednak sponsoring to domena dużych przedsiębiorstw, zwłaszcza banków, firm z branży motoryzacyjnej, operatorów telekomunikacyjnych, zakładów ubezpieczeń, stacji radiowych i telewizyjnych czy wydawnictw prasowych. Mniejsze firmy, działające na lokalnym rynku, jeżeli w ogóle podejmują się tej formy reklamy, to ze względu na koszty i efekt oddziaływania, ograniczają się do sponsorowania niewielkich imprez odbywających się na ich obszarze gospodarczej aktywności.

W zamian sponsorowany, czyli z reguły organizator imprezy, przyjmuje na siebie określone obowiązki zmierzające do upowszechnienia firmy, logo czy znaku towarowego sponsora. Czyni się to zarówno poprzez ich umieszczenie w widocznym miejscu (np. na dużym balonie przy scenie), jak i dzięki oficjalnym, zwykle kilkukrotnym podziękowaniom.

To tylko przykładowe, uproszczone i chyba najbardziej typowe ujęcie praw i obowiązków stron umowy sponsoringu. Wariantów może być wiele, choć nie wszystkie będą zgodne z prawem. Należy bowiem pamiętać o pewnych ograniczeniach dotyczących nie tylko reklamy bezpośredniej, jaką znamy ze środków masowego przekazu, lecz również sponsoringu, a dotyczących m.in. wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych czy produktów leczniczych.

Umowa sponsoringu przewiduje m.in. zobowiązanie się sponsora do finansowania lub współfinansowania działalności zamierzonej lub realizowanej już przez sponsorowanego, natomiast sponsorowany zobowiązuje się do poinformowania opinii publicznej o finansowaniu lub współfinansowaniu wyżej wymienionej działalności przez sponsora poprzez popularyzowanie oznaczenia indywidualizującego sponsora w obrocie w trakcie tego przedsięwzięcia. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2004 r., sygn. akt VI ACa 709/2003.

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.

poprzednia  

1 2

oprac. : Tomasz Konieczny / Gazeta Podatkowa Gazeta Podatkowa

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: