eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Postępowanie sądowe w sprawach konsumenckich

Postępowanie sądowe w sprawach konsumenckich

2010-04-27 13:38

Przeczytaj także: Metody rozwiązywania sporów B2B i B2C


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów regularnie analizuje wzorce umów stosowane przez przedsiębiorców w różnych branżach. Raporty z tych kontroli można znaleźć na stronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl. Znajduje się tam również rejestr klauzul niedozwolonych. Przed podpisaniem umowy warto zapoznać się z informacjami zawartymi na stronie UOKiK i sprawdzić, czy zawierana przez nas umowa nie zawiera czasem niekorzystnych zapisów.

Jeżeli podejrzewamy, że umowa, którą oferuje nam przedsiębiorca zawiera niedozwolone postanowienia, powinniśmy zgłosić to przedsiębiorcy z żądaniem zmiany kwestionowanych przez nas zapisów. Jeśli przedsiębiorca nie wyraża na to zgody, lepiej poszukać innej oferty.

Jeśli nawet zauważymy niedozwolone postanowienia już po podpisaniu umowy, to są one dla nas niewiążące. Innymi słowy nie musimy się do tych konkretnych zapisów stosować, mimo, że umowa jako całość nadal obowiązuje.

W przypadku konfliktu z przedsiębiorcą możemy zwrócić się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (jest to sąd okręgowy) o uznanie danego postanowienia umowy za niedozwolone. Wniesienie pozwu nie podlega opłacie.

W postępowaniu o uznanie postanowień wzorca umownego za niedozwolone nie jest dopuszczalna ugoda.

Mediacja w trybie kodeksu postępowania cywilnego

Mediacji jest szybkie załatwienie sporu w sposób korzystny dla obu stron, poprzez zawarcie ugody. Mediacja może być inicjowana przez strony sporu, może być również zaproponowana przez sąd. Mediacja jest dobrowolna czyli obie strony muszą się zgodzić na jej przeprowadzenie.

Jeśli chcemy rozstrzygnąć spór na drodze mediacji, musimy:
  1. Nakłonić drugą stronę sporu (przedsiębiorcę) do przeprowadzenia mediacji
  2. Zawrzeć z przedsiębiorcą umowę o mediację, w której określimy przedmiot mediacji oraz osobę mediatora albo sposób jego wyboru. Informację o stałych mediatorach i ośrodkach mediacyjnych można uzyskać w sądzie okręgowym.
  3. Przygotować wniosek o przeprowadzenie mediacji. Taki wniosek powinien zawierać oznaczenie stron sporu, dokładne określenie żądania i opis okoliczności uzasadniających to żądanie, nasz podpis i listę załączników (np. kserokopie korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą). Jeżeli zawarliśmy z przedsiębiorcą umowę o mediację na piśmie, wówczas do wniosku dołączamy odpis tej umowy. Gotowy wniosek powinniśmy dostarczyć drugiej stronie sporu czyli przedsiębiorcy.
  4. Doręczyć wniosek o przeprowadzenie mediacji wybranemu przez nas mediatorowi wraz z dołączonym dowodem jego doręczenia drugiej stronie.
Mediator niezwłocznie ustala termin i miejsce posiedzenia mediacyjnego (wyznaczenie posiedzenia mediacyjnego nie jest wymagane, jeżeli strony zgodzą się na przeprowadzenie mediacji bez posiedzenia mediacyjnego).

Z przebiegu mediacji mediator sporządza protokół. Jeżeli strony doszły do ugody, zamieszcza się ją w protokole. Jeżeli zaś strony nie doszły do ugody, mediator w protokole stwierdza niemożność jej podpisania. Po zawarciu ugody mediator przekazuje protokół do sądu, po czym sąd przeprowadza postępowanie w sprawie zatwierdzenia ugody. Po zatwierdzeniu ugody ma ona moc prawną ugody zawartej przed sądem.

Pamiętajmy, że mediator ma prawo do wynagrodzenia i zwrotu wydatków związanych z przeprowadzeniem mediacji. Wynagrodzenie i zwrot wydatków obciążają strony sporu.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: