eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Młodzi konsumenci i ich prawa

Młodzi konsumenci i ich prawa

2010-03-25 14:10

Przeczytaj także: E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka


.... i pierze ją po imprezie

Po powrocie do domu Zosia pokazała się rodzinie w bluzce i nowych spodniach od Cioci. Pasowały idealnie. To był dobry zakup, Zosia poszła w nim na urodziny do koleżanki. Po imprezie bluzka została uprana, stosownie do instrukcji – chłodna woda, ręcznie. Niestety efekt był tragiczny – bluzka się pofałdowała, nawet nie wiadomo czy się skurczyła, czy rozciągnęła. Nie nadawała się do noszenia. Co robić?

W czasie narady rodzinnej Zosia dowiedziała się, że:

1. jest konsumentem, który kupił rzecz ruchomą (bluzkę) od przedsiębiorcy.

KTO TO JEST KONSUMENT?
„Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”. (kodeks cywilny art. 221) Oznacza to, że konsumentem jest każdy człowiek, który kupuje towary lub usługi i używa ich dla siebie lub swojej rodziny. Jeśli Mama Zosi kupi komputer dla prywatnych potrzeb rodziny – w takiej sytuacji jest konsumentem. Natomiast, jeżeli jest księgową i będzie wykorzystywała go do pracy – to wówczas konsumentem w rozumieniu prawa nie jest.


2. jej ukochana bluzka jest niezgodna z umową, nikt nie kupi stroju z materiału,który nie nadaje się do prania.

Towar wydany konsumentowi musi być zgodny z umową, a więc musi:
  • odpowiadać podanemu przez sprzedawcę opisowi lub posiadać
  • nadawać się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru;
  • nadawać się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany;
  • jego właściwości powinny odpowiadać właściwościom cechującym towar tego rodzaju;
  • odpowiadać oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela; w szczególności uwzględnia się zapewnienie wyrażone w oznakowaniu towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.
3. przecież Zosia uprała bluzkę stosownie do instrukcji.

Wyroby tekstylne muszą być oznaczone co do swego składu surowcowego i sposobu konserwacji (np. prania). Skład surowcowy to nazwa (nazwy) włókien tekstylnych, których cechy powinny być opisane jednolitym, czytelnym, wyraźnie widocznym drukiem w katalogach, prospektach lub na opakowaniach bądź etykietach. Informacje muszą być w języku polskim.

4. bluzka nie nadaje się do ubrania, wygląda źle, nie można naprawić takiej wady, Zosia nie chce wymienić bluzki na taką samą – materiał to materiał, za każdym razem będzie się w praniu niszczył.

Składając reklamację konsument może zażądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę, bądź też przez wymianę na nowy.
Jeżeli:
  • naprawa lub wymiana towaru jest niemożliwa lub wymaga nadmiernych kosztów,
  • sprzedawca nie realizuje żądania konsumenta w rozsądnym terminie,
  • wymiana lub naprawa naraża konsumenta na znaczne niedogodności konsument może żądać obniżenia ceny lub jej zwrotu (tak zrobiła Zosia – odstąpiła od umowy).

poprzednia  

1 2 3 ... 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: