2018-05-22 12:41
GDPR © andranik123 - Fotolia.com
Przeczytaj także: 5 sposobów na zapewnienie zgodności z RODO
Czy RODO jest aż tak problematyczne, aby zmusić przedsiębiorstwo do rezygnacji z działalności? Okazuje się, że tak. Dobrym przykładem jest tu Verve, właściciel nowatorskiej platformy mobilnego marketingu, który po dwóch latach po zaistnieniu na europejskim rynku postanowił się z niego wycofać i skupić się na działaniach prowadzonych za oceanem. Powodem tej decyzji było nic innego, niż nowe przepisy o ochronie danych osobowych.– Uznaliśmy, że środowisko regulacyjne nie sprzyja naszemu modelowi biznesowemu. Postanowiliśmy więc skupić się na wzmocnieniu naszej działalności na terenie Stanów Zjednoczonych – ogłosiła Julie Bernard, CMO w Verve.
- Sugestie, że będziemy chcieli zrobić przykład z organizacji, które dopuszczają się drobnych naruszeń lub, że maksymalne grzywny staną się normą, to nic innego, jak sianie paniki. Zawsze woleliśmy marchewkę od kija - przekonuje Information Commissioner's Office. Takie stanowisko wydaje się racjonalne, należy jednak wziąć poprawkę na to, że angielski aparat państwowy słynie z przyjaznego nastawienia do biznesu - zarówno firmy z sektora MŚP, jak i międzynarodowych korporacji. Polska tymczasem ma odwrotną renomę. - Zarówno prawo gospodarcze, w dużym stopniu będące spuścizną po poprzednim ustroju, jak i same urzędy, uważa się za raczej wrogo usposobione względem przedsiębiorców. Pozostaje nadzieja, że w przypadku RODO nasi urzędnicy zachowają się z klasą, a nowe przepisy nie staną się w ich rękach narzędziem do realizowania brudnych interesów - mówi Krzysztof Bryzek, właściciel ATET, jednej z wiodących firm na polskim rynku tłumaczeń.
fot. andranik123 - Fotolia.com
GDPR
Najwięcej obaw przedsiębiorców wywołują słone kary za niespełnienie wymagań RODO.
- Rozwój chmury obliczeniowej sprawił, że oprogramowanie w modelu SaaS cieszy się dziś ogromną popularnością. Dotychczas głównymi kryteriami doboru dostawcy były cena i bezpieczeństwo. Dla rozwiązań przetwarzających dane klientów, w tym m.in. systemów CRM, takie wytyczne są już niewystarczające. By uniknąć problemów należy dopilnować, by zewnętrzna infrastruktura, z której korzysta oprogramowanie, nie znajdowała się w kraju będącym poza Unią Europejską, gdzie prawo ochrony danych jest znacznie lżejsze. Powinniśmy dążyć do tego, by nasi kontrahenci i dostawcy podlegali tym samym regulacjom - wyjaśnia Rojek.
- Problem w tym, że z racji na ogrom rozlokowanych w różnych źródłach cyfrowych informacji będących w posiadaniu firm i organizacji, ręczny nadzór nad danymi i filtrowanie ich pod kątem tego czy zawierają dane personalne czy nie jest niemal niemożliwy. Oczywiście można podjąć się jego próby, ale z pewnością będzie ona bardzo kosztowna i wymagająca zaangażowania dużych zasobów ludzkich. Alternatywą może być “zatrudnienie” Data Protection Officera, w postaci inteligentnego narzędzia skanującego cały cyfrowy dobytek firmy i rozumiejącego kontekst w jakim zastosowano poszczególne frazy, precyzyjnie wychwytując rekordy zawierające personalia. Zarówno w dokumentach, skanach i mailach, jak i plikach audio czy graficznych - tłumaczy Jacek Grzyb z teamLeaders, firmy dostarczającej rozwiązania kognitywne.
- Mamy tu do czynienia z gigantycznym rynkiem, na którym to my, zwyczajni ludzie, jesteśmy towarem. Tak być nie powinno. Dane są walutą cyfrowej gospodarki, od tego nie uciekniemy, jednak ta waluta może pracować na naszą korzyść. Pozbawiając firmy zdolności do samowolnej monetyzacji wprowadzamy porządek do internetu. Dzika monetyzacja danych, z którą boryka się współczesny internet, to przede wszystkim problem natury technologicznej i nie można rozwiązać go inaczej, niż za pomocą technologii - mówi Krzysztof Gagacki, twórca IOVO.Opracowana przez niego uniwersalna, zdecentralizowana baza danych, oparta o nowej generacji blockchain, umożliwia internautom bezpieczne gromadzenie cyfrowych informacji oraz ich dobrowolną monetyzację. Po wejściu w życie RODO, rozwiązania decentralizujące rynek danych zyskiwać będą na popularności. Niektórzy futuryści przewidują, że w przyszłości, za ich sprawą, internauci będą w stanie generować bezwarunkowy dochód podstawowy.
oprac. : eGospodarka.pl
RODO: piąta generacja bezpieczeństwa danych
Przedsiębiorca i RODO – wywiad z mec. Mateuszem Grzechem
8 zwykłych biurowych zwyczajów, które zmieni RODO
Biznes nie zdąży przed GDPR
RODO z punktu widzenia konsumentów. Co warto wiedzieć?
5 spraw, na które warto zwrócić uwagę przed 25 maja
5 mitów na temat RODO
SMS-y pomogą ci wdrożyć RODO
2/3 firm spóźni się na RODO
Przez 4 lata mój pracodawca wiedział o orzeczeniu o niepełnosprawności. Zatrudnił nowego koordynatora (mojego nowego przełożonego). Zapytał ...
Czy kamera w miejscu pracy jest zgodna z RODO?
Slim VAT 3 a sprzedaż mieszana - korzystne zmiany dla podatników
Lokaty bankowe z realną stratą ponad 13%?
Magazyny będą rosły wolniej?
Konsumenci w gorszych nastrojach w sierpniu 2022
Przybywa zatorów płatniczych, szczególnie w przemyśle i transporcie
Koszty uzyskania przychodu przez spółki. Zmiany od 2023 roku
Ceny OC w lipcu 2022 bez zmian r/r