2017-12-14 13:08
Prezent © gitusik - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nietrafiony prezent? Zobacz, kiedy możliwy jest zwrot towaru
Jak wynika z najnowszej edycji corocznego badania Deloitte Zakupy świąteczne 2017, w tym roku pod choinką Polacy znowu znajdą książki, kosmetyki, perfumy, a także gry komputerowe, biżuterię oraz zegarki. Tegoroczne święta mają nas kosztować niemal 900 złotych, z czego połowę stanowić będą wydatki na prezenty świąteczne. Do zakupu tych ostatnich warto podchodzić z głową - należy bowiem pamiętać, że nie wszystkie sklepy mają obowiązek zagwarantowania swoim klientom możliwości zwrotu towaru.– Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z 2014 r. każdy, kto zawarł umowę zakupu na odległość, w ciągu 14 dni kalendarzowych może od niej odstąpić bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy przesłanie oświadczenia przed jego upływem. Dodatkowo, coraz więcej sklepów w trosce o swoich konsumentów wydłuża ten termin – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Compliance w Wonga w Polsce. – Obowiązek terminowego odstąpienia od umowy nie leży tylko po stronie kupującego. Również sprzedawca, nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania naszego oświadczenia, ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane przez nas płatności tzn. wartość towaru oraz przesyłki. Jednak najczęściej zdarza się, że koszty odesłania przesyłki do sprzedawcy ponosi konsument – dodaje Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec.
fot. gitusik - Fotolia.com
Prezent
Czy możemy zwrócić prezent gwiazdkowy?
– Zwroty w sklepach tradycyjnych są możliwe jedynie za zgodą sprzedawcy. Coraz częściej jednak większe placówki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i pozwalają na zwrot towaru bądź jego wymianę. Warunki te są określane przez sprzedającego i w polskim prawie nie istnieje żadna ustawa regulująca tę kwestię – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departament Prawnego i Compliance w Wonga w Polsce. – Dlatego zanim jeszcze zakupimy prezenty świąteczne, warto dopytać sprzedawcę, czy istnieje możliwość jego zwrotu w razie, gdyby nie przypadł do gustu osobie przez nas obdarowanej – dodaje Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec.
– Pamiętajmy, że podstawą do zwrotu zakupionego produktu w sklepach stacjonarnych oraz internetowych jest posiadanie dowodu zakupu. Może być nim paragon, faktura, wyciąg z konta bankowego lub świadek naoczny – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Compliance w Wonga w Polsce.
– Reklamacja to uprawnienie każdego konsumenta, który nabył produkt niezgodny z umową, np. z ukrytą wadą. Usterka ta może ujawnić się w chwili korzystania z przedmiotu przez nas, dlatego reklamowany towar może nosić ślady użytkowania – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec z Wonga w Polsce. – Warto pamiętać, że nie możemy od razu domagać się od sprzedawcy zwrotu gotówki, konsument przy pozytywnie rozpatrzonej reklamacji musi wybrać pomiędzy bezpłatną naprawą a wymianą towaru – dodaje.
oprac. : eGospodarka.pl
Przypominamy najważniejsze prawa konsumenta cyfrowego
Zakupy online: reklamacja towaru nie zawsze możliwa
Sklepy internetowe zwrócą pieniądze z odsetkami
Zakupy przez Internet wg nowych zasad
Zakupy online: jakie prawa mają klienci?
Zakupy online: możliwy zwrot towaru
Zakupy online odzieży i obuwia: jakie skargi konsumentów?
Automatyczny zwrot towaru. Na co uważać?
Dropshipping a prawa konsumenta. Na co zwracać uwagę?
Chciałem kupić tylną oś do mojego quada. W internecie a dokładniej na portalu olx znalazłem ofertę, która mówiła o kołach z osią gratis. ...
Witam, kupiłam na allegro rzecz dla dziecka, okazało się produktem z Chin i bałam się, że zaraz się rozleci. Zreszta na takie wyglądało ...
Handel zagraniczny I-III 2022. Ujemne saldo na poziomie 30 mld PLN
Popyt na mieszkania niższy, ceny znów wzrosły
Hakerzy w Polsce atakują sektor finansowy
Będą zmiany zasad pobierania zaliczek na podatek PIT
Zdolność kredytowa V 2022. Największe spadki za nami
Wyłudzenia w wyniku kradzieży danych boi się ponad połowa Polaków
Gospodarka UE przed kolejnym testem, lepiej na rynku pracy