  • 11. Data: 2006-09-07 18:17:54
    Temat: Re: zwolnienie lekarskie i jego symbole
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Fumfol" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:edp20q$u4b$1@news.onet.pl...
    > Znaczy musze powiadomic pracodawce osobnym zaswiadczeniem ze jestem
    > ciazy? bo sie juz troche pogubilam:)

    Jeżeli na zwolnieniu lekarskim ZUS ZLA kod B był wpisany, to nie
    trzeba dodatkowego zaświadczenia, bo z tej literki B wynika, że jesteś
    w ciąży i należy wypłacić wynagrodzenie chorobowe (lub zasiłek
    chorobowy) w wysokości 100% (nawet za okres pobytu w szpitalu).
    Jeżeli nie ma kodu B na ZUS ZLA, to konieczne jest zaświadczenie o
    stanie ciąży, np. 12 tygodni itp., z którego można wywnioskować, czy w
    okresie zwolnienia lekarskiego już byłaś w ciąży, a przy kolejnych
    zwolnieniach dopilnować, żeby kod B znalazł się na ZUS ZLA.

    wa

  • 12. Data: 2006-09-07 20:03:51
    Od: marg <m...@m...pl>

    Fumfol napisał(a):
    > Znaczy musze powiadomic pracodawce osobnym zaswiadczeniem ze jestem w
    > ciazy? bo sie juz troche pogubilam:)
    > Ania
    Z praktyki wiem, że lepiej dmuchać na zimne i przedstawić właściwe
    zaświadczenie o ciąży. Np w przypadku przedłużenia umowy do dnia porodu,
    jest to jedyna podstawa, żeby można było to zrobić. Prawo pracy jest
    dziurawe jak ser szwajcarski i w razie wojenki z pracodawcą dajesz mu
    argumenty do ręki.Jeśli chodzi o samo naliczenie wynagrodzenia,
    pracodawca nie może się migać - podstawą jest kod na zwolnieniu, ale
    zawsze może ci nabrudzić w kwitach, że niby utracił zaufanie, bo ukryłaś
    fakt ciąży etc. Wiem, że mocno przesadzam, ale zdarzają się takie
    przypadki. Pracodawca ma sporo obostrzeń w kwestii zatrudniania
    ciężarnych i w razie złamania któregoś z nich może się przy braku
    zaświadczenia wymigać.

    Zresztą

    Art. 185. KP

    § 1. Stan ciąży powinien być stwierdzony świadectwem lekarskim.

    Nie mam dostępu do Lexa. Jesli nie ma do tego orzecznictwa albo aktu
    wykonawczego, należy rozumieć celowe zaświadczenie o ciąży. ZUS ZLA do
    tego z zasady nie służy.

    Najlepiej zadzwonić do PIPu. Oni rozwieją wątpliwości.
    --
    >**< Suma inteligencji na planecie jest stała, liczba ludności rośnie.
    Aksjomat Cole'a >**<