  • 11. Data: 2008-01-01 13:24:08
    Temat: Re: zgubiona legitymacja -> 'mandat' za jazdę bez biletu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:m6cp45-5s2.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Czepnę się ;)
    > Jest możliwe, ale bardzo mało prawdopodobne i wymagające solidnego
    > przyłożenia się do roboty ;->
    > Np. skoro jest podpis, to pewnie dałoby się znaleźć jakieś odciski
    > palców, które może byłby w kartotece...

    A wiesz ile osób wcześniej tę kartkę papieru miało w swych dłoniach? Kilka
    pewnie u samego przewoźnika, kilka w sądzie. Zaś sam sprawca pewnie nie
    miał, bo kontrolerzy mają zwyczaj podawać do podpisu. Odciski palców co
    najwyżej będą na długopisie oraz ewentualnie podkładce pod wezwania albo
    odwrocie poprzedniego. Jeśli wątpisz, przyjrzyj się, jak sam coś
    podpisujesz. :-)

    > Ale oczywiście sobie teoretyzuję, bo w praktyce i tak od razu odłożą do
    > umorzenia ;)

    Prędzej może coś wyjść na jakimś monitoringu. może wewnątrz pojazdu. Ale po
    jakim czasie?

  • 12. Data: 2008-01-01 13:35:09
    Od: Krzysiek <S...@g...com>

    Dziekuje wszystkim wypowiadajacym sie, nie pozostaje nic innego jak
    zastosowac sie do madrych rad. Milo jest czasem pozytywnie rozczarowac
    sie Usenetem ;)

    Mysle ze watek mozna pogrzebac, ja tylko w kwestiach formalnych -
    jesli ktos wyzej cos spytal to odpisze, w razie gdyby z ciekawosci tu
    jeszcze zerknal.

    KsZZysiek : Mysle ze nie mozna odmowic podpisu...czy kontroler nie
    wzywa w takim wypadku policji? Chyba latwiej podrobic parafke, jesli w
    legitymacji tak bylo. Mysle ze tutaj nikt by nie zwrocil wiekszej
    uwagi,choc powinien byc 'pelen' podpis.

    William : Pewne alibi - nie - na tym przedsadowym swistku jest
    napisana tylko data. Z racji ze plan studenta latwo dostepny jest w
    internecie - przypuszczam ze ktos raczej odrobilby zadanie domowe...
    choc - z drugiej strony : patrz nizej.

    Robertcie (mam nadzieje ze nikt tu sie nie obrazi ze go "tykam" ;) )
    blad w protokole - lub tylko na wydruku wezwania do zaplaty dotyczy nr-
    u indeksu. Przez 'niedbalstwo' ("wspominanych astronomicznych kwotach -
    sad+policja, 5500 zl (sic!) wydaje sie ze nawet niesluszna kara
    zaplacona dla swietego spokoju moze byc 'kara' za niedbalstwo") mialem
    na mysli swoje - gubiac legitymacje i nie troszczac sie o zgloszenie
    zguby. (Mialem wtedy dwie, dziwnym zbiegiem okolicznosci, wiec nie
    byla mi potrzebna)

    czyli podsumowujac. Mam 3,4 mozliwosci (dla kogos kto niekoniecznie
    chce czytac caly watek)

    1. Zastosowac sie do rady p.Roberta dwie wiadomosci wyzej - czego
    jedyna 'wada' jest czasochlonne wykonanie.
    2. Napisac polecony do przewoznika / windykatora - wada - 'male szanse
    powodzenia' + odnowienie przedawnienia
    3. Zaplacic(?!) - wada oczywista ;) choc czasowo - najlepsza.
    4. Czekac na decyzje sadu - wada - sprawa jest 'nieprzyjemna' +
    'istnieje szansa ze z braku alibi (?) lub bledu bedzie kosztowac x
    razy wiecej' przez koszty sadowe, choc wydaje sie dosc sensowne - z
    racji ze do pomyslu a) mozna wrocic pozniej,
    - i z racji ze firma windykacyjna nie ma obowiazku informowania kogos
    ze 'przejela dlug' (3 wiadomosci wyzej) wybranie tego sposobu moze
    jednak wplynac na c),b) ale wyjscie trzecie mi sie nieusmiecha, drugie
    ma male szanse powodzenia, niemniej moze ktos kiedys wybierze inaczej.

    Pozdrawiam serdecznie, i dziekuje
    Krzysiek

  • 13. Data: 2008-01-01 14:16:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <S...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]
    > napisana tylko data. Z racji ze plan studenta latwo dostepny jest w
    > internecie - przypuszczam ze ktos raczej odrobilby zadanie domowe...

    Tylko kto złapany nagle na jeździe bez biletu będzie pamiętał cudze
    rozkłady zajęć i w zależności od tego okazywał odpowiednią legitymację?

> [...]
    > na mysli swoje - gubiac legitymacje i nie troszczac sie o zgloszenie
    > zguby. (Mialem wtedy dwie, dziwnym zbiegiem okolicznosci, wiec nie

    Mogła Ci nie być w ogóle potrzebna. Obowiązku nie ma. Obowiązek taki
    dotyczy tylko i wyłącznie wymienionych w ustawach dokumentów. Co więcej
    mogłeś legitymacji nie używać, nie nosić i dopiero po otrzymaniu głupiego
    wezwania się zorientować, że jej nie masz. Znam takie wypadki odnoszące się
    do kart płatniczych.

    > czyli podsumowujac. Mam 3,4 mozliwosci (dla kogos kto niekoniecznie
    > chce czytac caly watek)
    >
    > 1. Zastosowac sie do rady p.Roberta dwie wiadomosci wyzej - czego
    > jedyna 'wada' jest czasochlonne wykonanie.

    Średnio. Ze dwie godziny czasu później na przesłuchanie. No i 2-3 pisma.

    > 2. Napisac polecony do przewoznika / windykatora - wada - 'male szanse
    > powodzenia' + odnowienie przedawnienia

    Nie ma tu odnowienia przedawnienia, bowiem nie uznajesz w nim długu.

    > 3. Zaplacic(?!) - wada oczywista ;) choc czasowo - najlepsza.

    Trochę drogo. To taniej by Ci wyszło wynająć adwokata do załatwienia tego.

> [...]
    > razy wiecej' przez koszty sadowe, choc wydaje sie dosc sensowne - z
    > racji ze do pomyslu a) mozna wrocic pozniej,

    Gorzej, że wpiszą Cię do jakiegoś rejestru dłużników i nie będziesz mógł
    telefonu komórkowego kupić nawet. Zanim to odkręcisz i poznajdujesz we
    wszystkich ewidencjach, to wieki minął. Odradzam ten sposób. Szybciej
    wyjdzie pierwszy.

> [...]
    > jednak wplynac na c),b) ale wyjscie trzecie mi sie nieusmiecha, drugie
    > ma male szanse powodzenia, niemniej moze ktos kiedys wybierze inaczej.

    Obowiązek poinformowania o sprzedaży długu spoczywa na zakładzie
    komunikacyjnym jako wierzycielu. Bez tego w ogóle wezwania firmy
    windykacyjnej jako wierzyciela możesz wyrzucać, ewentualnie im odpisywać,
    że nieprawdzopodobnym jest, byś bez biletu jechał ich autobusem, bo żadnego
    nie mają.

  • 14. Data: 2008-01-01 15:45:34
    Od: Krzysiek <S...@g...com>

    > Tylko kto złapany nagle na jeździe bez biletu będzie pamiętał cudze
    > rozkłady zajęć i w zależności od tego okazywał odpowiednią legitymację?

    Zgadzam sie, ale trzeba rozwazyc dwa przypadki : ktos posluzyl sie
    legitymacja lub kontroler ja znalazl i wykorzystal; nie ma to
    wiekszego znaczenia - data i godzina moga miec wieksze - czy student
    byl na zajeciach w tym czasie, lub gdzies gdzie jest to "sprawdzalne".
    I o ile w 1 przypadku mamy losowosc trafienia, to w drugim juz nie...

> [...]
    > mogłeś legitymacji nie używać, nie nosić i dopiero po otrzymaniu głupiego
    > wezwania się zorientować, że jej nie masz.

    Tak, ale czy gdyby jej zgubienie zostalo zgloszone i odnotowane...to
    znow mamy 2 przypadki : ktos poslugujacy sie - wpada od razu lub po
    jakims czasie - jezeli po jakims czasie - pozniejszym od zgloszenia
    zguby -chyba zamykaloby to sprawe? Nieuczciwy kontroler wypisalby
    chyba odrazu; W zasadzie to sam juz nie wiem, czy jest jakis wplyw
    zgloszenia zagubienia dokumentow na mozliwosc ukarania kogos na ich
    podstawie ? Czy moze w ogóle nie traktujemy legitymacji jako
    dokumentu.

    Co do mozliwosci - rzeczywiscie - wyglada w takim razie ze 1 jest
    optymalna - choc trzeba wziac pod uwage - czas, jakies ew nerwy z tym
    zwiazane, lazenie po sadach (nawet jako petent - zle mi sie kojarzy,
    prosze prawnikow o nie branie tego do siebie ;) ).

> [...]
    > że nieprawdzopodobnym jest, byś bez biletu jechał ich autobusem, bo żadnego

    Hm, chyba ze tak choc wydawalo mi sie ze pisales :

    > Za jakie niedbalstwo. Firma wysyła wezwanie zwykłym listem, bo tak jej
    > taniej, a obowiązku jego wysłania nie ma żadnego. Możesz nie odpowiedzieć i
    > im zostaje skierować sprawę do sądu. Sąd już przesyła nakaz listem
    > poleconym.

    Oczywiscie - juz rozrozniam :) pismo od wierzyciela (zakladu
    komunikacji) a od "kupca" - windykatora. Rozumiem ze od wierzyciela
    jest konieczne, od windykatora nie. Czyli to nieco upraszcza sprawe -
    jesli takiej informacji o sprzedazy dlugu od przedsiebiorstwa
    komunikacyjnego nie ma, a jest tylko od windykatora - to b) czyli
    mediacje - wydaja sie rowniez opcja godna uwagi - oszczedzamy na
    czasie ;) unikajac jednoczesnie kontatku z naszym wymiarem
    sprawiedliwosci. Na sama mysl o sadzie mi sie przypomina jak ukradlem
    koledze z piaskownicy resoraka :)

    A juz zupelnie z ciekawosci spytam - czy firmie windykacyjnej nie
    oplaca sie wysylac poleconych na wlasciwy adres - tak by ew jakis
    dluznik uregulowal dlug,abstrahujac od tematu rozmowy, (o ktorym to
    dlugu przeciez zapomniec mozna), Ktos moze tego listu w ogole nie
    otrzymac, i zyc sobie tak w nieswiadomosci tego co sie dzieje za jego
    plecami...
    strange world.

  • 15. Data: 2008-01-01 16:35:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <S...@g...com> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...
> [...]
    > byl na zajeciach w tym czasie, lub gdzies gdzie jest to "sprawdzalne".
    > I o ile w 1 przypadku mamy losowosc trafienia, to w drugim juz nie...

    Koncepcja z kontrolerem moim zdaniem jest bez sensu. Musi sobie zdawać
    sprawę z tego, że przecież student tego i tak nie zapłaci, a kontroler
    zamiast jeździć i zarabiać pieniadze na łapaniu będzie musiał pisać
    wyjaśnienia, uczestniczyć w przesłuchaniach i innych czynnościach
    procesowych. Premie mają - z tego co wiem - od zapłąconych mandatów.
    Właśnie między innymi z tego powodu.

> [...]
    > zgloszenia zagubienia dokumentow na mozliwosc ukarania kogos na ich
    > podstawie ? Czy moze w ogóle nie traktujemy legitymacji jako

    Zgłoszenie nie ma zadnego znaczenia dowodowego w sprawie. Równie dobrze
    student moze zgłosic utratę posiadanej przez siebie i nie zagubionej
    legitymacji.

> [...]
    > czasie ;) unikajac jednoczesnie kontatku z naszym wymiarem
    > sprawiedliwosci. Na sama mysl o sadzie mi sie przypomina jak ukradlem

    Nie, no jedno pismo z wyjaśnieniem do windykatorów 9z powiadomieniem kopią
    przewoźnika) można zaryzykować. Tyle, ze z doświadczeń opisywanych na
    grupach wynika, że to nic nie da.

> [...]
    > dlugu przeciez zapomniec mozna), Ktos moze tego listu w ogole nie
    > otrzymac, i zyc sobie tak w nieswiadomosci tego co sie dzieje za jego

    Podejrzewam, że doszli do wniosku, ze skuteczność pisma wysłanego zwykłą
    przesyłką i poleconą jest mniej więcej jednakowa, za to polecone są
    droższe. jeśli ktoś zapomniał o długu, to zwykły

  • 16. Data: 2008-01-01 16:45:39
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > KsZZysiek : Mysle ze nie mozna odmowic podpisu...czy kontroler nie
    > wzywa w takim wypadku policji? Chyba latwiej podrobic parafke, jesli w

    Chodzi o to, że podpis na "mandacie" oznacza przyznanie się do winy "na
    miejscu". Kanary nigdy nie wzywaja policji jesli dostarczy im się w
    miarę wiarygodny dowód tożamosci. Jesli się nie podpisze to nic w
    praktyce nie zmienia, chociaz teoretycznie potem mozna się wyprzeć winy
    i próbowac "udowodnic swoją niewinnosc".

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/