  • 1. Data: 2005-04-26 08:29:45
    Temat: zdjecia z miejsc publicznych
    Od: "Joanna" <y...@p...onet.pl>

    Witam,
    czy jakis park lub ogrod (np. botaniczny, ZOO) moze nie zgodzic sie na
    wykorzystanie w publikacji zdjec zrobionych na ich terenie? Chodzi
    oczywiscie o samodzielnie zrobione zdjecia, na dodatek pobierana jest oplata
    za robienie zdjec....

    Bo gdyby przyjac, ze moze (w koncu to jest teren i wlasnosc prywatna -
    przynajmniej w pewnym sensie prywatna) to czy nie prowadziloby to do
    absurdow? Kazdy wlasciciel np. kamienicy moglby zabronic wykorzystywania w
    publikacjach zdjec swojego domu, a Rada Miasta moglaby zabronic publikacji
    zdjec z miasta...

    Pozdrawiam,
    Joanna

  • 2. Data: 2005-04-26 11:50:28
    Temat: Re: zdjecia z miejsc publicznych
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <d4kuef$asa$1@nemesis.news.tpi.pl>, Joanna wrote:
> [...]
    > wykorzystanie w publikacji zdjec zrobionych na ich terenie? Chodzi
    > oczywiscie o samodzielnie zrobione zdjecia, na dodatek pobierana jest oplata

    W przypadku ogólnym nie może.

> [...]
    > publikacjach zdjec swojego domu, a Rada Miasta moglaby zabronic publikacji

    Nie mogą zabronić.

    --
    Marcin.

  • 3. Data: 2005-04-26 13:22:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Joanna" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Ponieważ dziełem jest Twoja fotografia, a nie ich park przedstawiony na
    fotografii, tak więc nie mają prawnych możliwości zabronienia.

  • 4. Data: 2005-04-27 08:55:11
    Od: "Piotr K." <d...@w...pl>

    > Użytkownik "Joanna" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ponieważ dziełem jest Twoja fotografia, a nie ich park przedstawiony na
    > fotografii, tak więc nie mają prawnych możliwości zabronienia.

    A jak to jest z obiektami "strategicznymi"? (dworce, budynki wojskowe itp.)

    Piotr K.

  • 5. Data: 2005-04-27 11:16:36
    Od: "axell" <a...@w...op.pl>

> [...]
    > wykorzystywania w publikacjach zdjec swojego domu, a Rada Miasta
    > moglaby zabronic publikacji zdjec z miasta...

    W przypadku zamkniętych obiektów gdzie nie ma wolnego wejście (tz jest
    pobierana opłata) jak w przypadku ogrodów zoologicznych botanicznych to
    chyba jednak jakaś zgoda musi być. Do muzeum też nie możesz sobie wejść
    pofotografować eksponaty i wydać album bez zgodny wystawcy.

    pozdr axell

  • 6. Data: 2005-04-27 15:22:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr K." <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A jak to jest z obiektami "strategicznymi"? (dworce, budynki wojskowe
    itp.)

    Tak samo. Dawniej były znaki zabraniające fotografowania (taki
    przekreślony aparat). Z chwilą wejścia w 1999 roku w życie ustawy o
    informacjach niejawnych uchylono poprzednie unormowania. Nowe
    rozporządzenie normujące sposób oznakowania takich obiektów z tego co
    wiem nie powstało, toteż nawet nie ma ich jak oznaczać.

    W dobie fotografii satelitarnej oraz mikroaparatów cyfrowych, to tak
    naprawdę nie ma większego sensu stawianie takich zakazów. Ci, którzy
    będą chcieli, to i tak zdjęcia robią.

    W odniesieniu do obiektów kolejowych dyskusja na ten temat w tamtym roku
    była prowadzona na forum pl.misc.kolej. Poszukaj tamtego wątku. ktoś
    nawet wystawił w sieci oficjalną odpowiedź Dyrekcji PKP z której
    wynikało, że takie zakazy są wymysłem SOK oraz innych nie do końca
    doinformowanych służb porządkowych.

  • 7. Data: 2005-04-27 16:15:15
    Od: "Joanna" <y...@p...onet.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message
    > Ponieważ dziełem jest Twoja fotografia, a nie ich park przedstawiony na
    > fotografii, tak więc nie mają prawnych możliwości zabronienia.

    Rozmawlalam z prawnikiem (ale nie specjalista od prawa autorskiego) i on
    powiedzial, ze moga sobie to zastrzec i moga sie nie zgodzic. Powiedzial, ze
    to wynika z prawa autorskiego (chodzi o wizerunek).

    Mam jednak powazne watpliwosci, czy w ogole zwierze (ZOO) i roslinka (ogrod
    botaniczny) jest przedmiotem prawa autorskiego. Po drugie, przy ochronie
    wizerunku jest caly czas mowa o osobie, a nie przedmiotach.

    Pozdrawiam,
    Joanna

  • 8. Data: 2005-04-27 22:45:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <d4oe33$hsu$1@nemesis.news.tpi.pl>, Joanna wrote:
> [...]
    > botaniczny) jest przedmiotem prawa autorskiego. Po drugie, przy ochronie
    > wizerunku jest caly czas mowa o osobie, a nie przedmiotach.

    Wizerunek dotyczy wyłącznie osób. Co do przedmiotu dyskusji:
    Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    (Dz. U. z dnia 23 lutego 1994 r.)
    Art. 33. Wolno rozpowszechniać:
    1) utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach,
    placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku,

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2005-04-28 07:11:03
    Od: "Joanna" <y...@p...onet.pl>

    "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> wrote in message

> [...]
    > 1) utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach,
    > placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku,

    Tak, ale tam jest jeszcze kolejny punkt:
    2) utwory wystawione w publicznie dostępnych zbiorach, takich jak muzea,
    galerie, sale wystawowe, lecz tylko w katalogach i w wydawnictwach
    publikowanych dla promocji tych utworów, a także w sprawozdaniach o
    aktualnych wydarzeniach w prasie i telewizji, jednakże w granicach
    uzasadnionych celem informacji

    I ja w sumie nie wiem, ktory dotyczy miejsca, gdzie kupuje sie bilety
    wstepu.

    Poza tym nadal nie rozumiem w jaki sposob zwierze czy roslina moze byc
    utworem.... Rozumiem np. jakis budynek, nawet klatke, ale samo zwierze?

    Pozdrawiam,
    Joanna

  • 10. Data: 2005-04-29 00:47:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <d4q2io$39p$1@nemesis.news.tpi.pl>, Joanna wrote:
> [...]
    > publikowanych dla promocji tych utworów, a także w sprawozdaniach o
    > aktualnych wydarzeniach w prasie i telewizji, jednakże w granicach

    Nie sądzę aby Zoo mieściło się tematycznie w zakresie muzeum/galeria.
    Dyskusja jest o tyle bezprzedmiotowa, że bardzo trudno w przypadku ogólnym
    uznać zwierzaka czy roślinę za utwór. Ochronie zaś (w omawianym tu
    zakresie) podlegają tylko utwory. Reszta nie.

> [...]
    > Poza tym nadal nie rozumiem w jaki sposob zwierze czy roslina moze byc
    > utworem.... Rozumiem np. jakis budynek, nawet klatke, ale samo zwierze?

    No właśnie na ogół nie może być. Jak ktoś się bardzo uprze, to pewnie coś
    wymyśli z hodowlą selektywną, ale tak na codzień to nie bardzo.

    Natomiast osobną kwestią jest fotografowanie w miejscach nazwijmy to
    udostępnionych publicznie ale będących np. własnością prywatną (sklepy
    etc). Zdania są tu (przynajmniej wśród grupowiczów) mocno podzielone. MZ,
    jeśli nie normuje tego konkretna umowa którą zawarłaś kupując bilety, to
    jest to dozwolene. Jeśli normuje, to zalezy to od treści tej umowy, przy
    czym oczywiście postanowienia tej umowy nie są nadrzędne w stosunku do
    obowiązującego prawa. Samo fotografowanie w takim miejscu (i dalsze
    publikowania prac) z pewnością nie narusza prawa autorskiego. Właściciel
    (obiektu, terenu etc) nie może Ci tego skutecznie zabronić. Nie naruszasz
    w ten sposób również niczyjej własności. Słowem, ewentualne roszczenia
    mogą być dochodzone przez właściciela wyłącznie na drodze cywilnej, gdzie
    będzie on musiał udowodnić poniesioną w wyniku Twoich działań szkodę,
    oraz, że jesteś w ogóle stroną umowy z której konieczność naprawienia tej
    szkody może wynikać.

    --
    Marcin