  • 1. Data: 2002-07-02 20:23:57
    Temat: zdjecia budynku w miejscu publiczym
    Od: "Jarek Ban" <j...@p...fm>

    Czesc, mam aparat, chodze po chodniku publicznym, 20m dalej stoi budynek
    pilnowany przez ochroniarzy.
    Czy mam prawo robic zdjecia budynku/ochroniarza/ochroniarza na tle budynku ?
    Czy ochroniarz ma prawo zarekwirowac moj aparat (czy musimy czekac na
    policje) ?
    Czy policja ma prawo zarekwirowac moj aparat ?
    Czy ktokolwiek ma prawo wyjac klisze z aparatu przeswietlajac caly film z
    innymi zdjeciami ?
    Czy mam prawo opublikowac te zdjecia, czy musza one pozostac w moje
    prywatnej kolekcji ?
    Czy ochroniarz ma prawo zakrywac moj obiektyw (tym samym moze go pobrudzic),
    przy probie robienia zdjeci ?
    Czy mam prawo chodzic kolo budynku, udawac ze robie zdjecia, a w
    rzeczywistosci ich nie robic, tylko tak sobie przymierzac ?
    Czy to ja musze udowodnic, ze tylko sie przymierzalem do zdjecia i go nie
    zrobilem, czy ochroniarz, ze zrobilem ? (apatar bez lampy blyskowej to
    trudno stwierdzic czy zdjecie bylo zrobione, chyba ze obserwolalby
    odchylenie przeslony na 1/125 czesc sekundy :-) )

    Dzieki za wyjasnienie moich watpliwosci
    Jarek Ban

  • 2. Data: 2002-07-03 06:55:48
    Temat: Re: zdjecia budynku w miejscu publiczym
    Od: "Jaszyn" <l...@s...sie.z.idiotow.org>

    Jarek Ban napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    ?
    >Czy ochroniarz ma prawo zarekwirowac moj aparat (czy musimy czekac na

    IMHO możesz, o ile budynek nie jest objęty zakazem fotografowania. (powinna
    być tablica z przekreslonym aparatem). Ochroniarz ma prawo uniemożliwic ci
    ucieczkę z miejsca zdarzenia, az do przyjazdu policji.

    >Czy policja ma prawo zarekwirowac moj aparat ?

    Jako dowód w sprawie i narzędzie przestępstwa/wykroczenia to tak.

    >Czy ktokolwiek ma prawo wyjac klisze z aparatu przeswietlajac caly film z
    >innymi zdjeciami ?

    Nie. W żadnym przypadku, nawet jeśli fotografowałeś "zakazany budynek".
    Wtedy to jest "zacieranie sladów", no nie??

    >Czy mam prawo opublikowac te zdjecia, czy musza one pozostac w moje
    >prywatnej kolekcji ?

    Pewnie możesz. Wyobrażasz sobie pracę gazet, redaktorów przewodników
    turystycznych, wydawców pocztówek jakby musieli sie pytać właściciela
    budynku/ów o zgodę na publikację??? Jedyne, o co sie można uczepić, to
    kometarz do zdjęcia. Jeśli opublikujesz zdjęcie jakiegos budynku, np.
    mieszkalnego, napiszesz, ze "budynek ten znajduje sie na ul. Radosnej 5,
    wykonala go firma XXX budynek jest kompletnie spartaczony, instalacje są do
    dupy, nie kupujcie tam mieszkania!!!" a okaże sie, ze budynek jest w bardzo
    dobrym stanie, to właściciel moze sie procesować. Ale już twoje opinie na
    temat wyglądu budynku np. "wg. mnie architektura tego budynku jest
    koszmarna, brzydkie elewacje frontowe, niedopasowany do otoczenia, koszmarek
    budowlany" to już nie mozna sie uczepic.

    >Czy ochroniarz ma prawo zakrywac moj obiektyw (tym samym moze go
    pobrudzic),
    >przy probie robienia zdjeci ?

    Ma prawo uniemożliwić tobie dokonanie czynu zabronionego przez prawo (jeśli
    chroniony budynek jest objęty zakazem fotografowania, oczywiscie). A poza
    tym nie przesadzaj z tym pobrudzeniem obiektywu :-> Powłoki antyrefleksyjne
    na soczewkach są dziś wysokiej jakości i nie ścierają sie tak łatwo.

    >Czy mam prawo chodzic kolo budynku, udawac ze robie zdjecia, a w
    >rzeczywistosci ich nie robic, tylko tak sobie przymierzac ?

    A czy ktos będzie sie zastanawiał, czy robisz zdjęcia, czy tylko udajesz???
    Jasnowidze są tylko w programach o duchach.

> [...]
    >trudno stwierdzic czy zdjecie bylo zrobione, chyba ze obserwolalby
    >odchylenie przeslony na 1/125 czesc sekundy :-) )

    bardzo zabawne... jesli nawet markowałeś wykonanie zdjęcia "zakazanego"
    budynku, to policja wywoła kliszę i zobaczy, czy na niej znajduje sie
    zdjecie budynku.

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz "Jaszyn" Łukasz

  • 3. Data: 2002-07-03 09:27:02
    Od: Arcimek <a...@t...pl>

    Witam!

    A jak wyglada sprawa fotogradowania okien mieszkania prywatnego w bloku?
    Mieszkam na parterze, pewnego dnia podszedl do ogrodzenia sobie jakis
    gosc i zaczal fotografowac moje okna (i miedzy innymi zabezpieczenia
    antywlamaniowe na nich)
    Na moje pytanie kim jest i czemu robi zdjecia gosc zwinal aparat i sobie
    poszedl.
    Wolno tak?

    --
    Darek Arcimowicz
    Szczecin

    a...@t...pl

  • 4. Data: 2002-07-04 09:26:19
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Jaszyn" <l...@s...sie.z.idiotow.org> napisał w wiadomości
    03.jasien.net...

    > ?
    >
    > IMHO możesz, o ile budynek nie jest objęty zakazem fotografowania.
    (powinna
    > być tablica z przekreslonym aparatem).

    Ja rozumiem, ze taka tabliczka jest wieszana zgodnie z jakas ustawa?
    Bo sam fakt, ze ktos sobie powiesi na dowolnym budynku taka tabluczke to
    chyba jeszcze nic nie oznacza?

    Karol

  • 5. Data: 2002-07-04 09:46:02
    Od: "Jaszyn" <l...@s...sie.z.idiotow.org>

    Karol napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >
    >Ja rozumiem, ze taka tabliczka jest wieszana zgodnie z jakas ustawa?
    >Bo sam fakt, ze ktos sobie powiesi na dowolnym budynku taka tabluczke to

    no oczywiście. ale nie ma chyba jednej ustawy co to okresla. Zakazy
    fotografowania sa ustalane w rozporządzeniach, zarządzeniach i ustawach. Np.
    rozporządzenie ministra transportu określa, że nie wolno fotografować
    żadnych budynków, składów torów itp. na kolei, jeżeli taki zakaz wprowadzi
    zarząd kolei.

    --
    ___________________"Stachanow"______ _ _ ___ ______ __ _ _
    Pozdrawiam, Mariusz "Jaszyn" Łukasz | | /_\ / __||_ /\ \ / /| \| |

  • 6. Data: 2002-07-05 07:15:05
    Od: <g...@p...onet.pl>

    > Pewnie możesz. Wyobrażasz sobie pracę gazet, redaktorów przewodników
    > turystycznych, wydawców pocztówek jakby musieli sie pytać właściciela
    > budynku/ów o zgodę na publikację???

    Niekoniecznie. Nie siędzę za bardzo w temacie ale coś obiło mi się o uszy, że
    jeżeli zrobisz zdjęcie osobie, która nie jest zmieszana z tłumem ludzi (chyba
    chodzi o 10 osób) i zdjęcie zostanie opublikowane, osoba sfotografowana może
    mieć roszczenia wobec fotografa (wydawnictwa, prasy itp).

  • 7. Data: 2002-07-05 07:32:05
    Od: "Jaszyn" <l...@s...sie.z.idiotow.org>

    g...@p...onet.pl napisał(a) w wiadomości:
    <3...@n...onet.pl>...

> [...]
    może
    >mieć roszczenia wobec fotografa (wydawnictwa, prasy itp).

    ale tu chodzi o budynki, nie o osoby... Jaki związek???

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz "Jaszyn" Łukasz