  • 1. Data: 2008-04-28 12:57:56
    Temat: żądanie zapłaty po 5 latach c.d.
    Od: "L" <a...@m...kota>

    Sorry za nowy wątek, ale tamten się mocno wydłużył...
    Dostałem od firmy windykacyjnej wezwanie do zapłaty za dwie rzekomo
    niezapłacone faktury wystawione 22-11-2002 r i 09-10-2002 r. Minęło ponad 5
    lat, faktur nie mam, potwierdzeń zapłaty też. Zapłacić czy nie? Kwota jest
    bzdurna, razem z odsetkami 163 zł.
    Napisałem w mailu do Intrum Justitia, że nie mam tych faktur i że sprawa się
    przedawniła. Oto co mi odpisali:
    ........W nawiązaniu do Pańskiego maila informujemy, że zwróciliśmy się do
    naszego Klienta MNI TELECOM SP. Z O.O. - z prośbą o duplikaty faktur. Gdy
    tylko otrzymamy powyższe dokumenty, wyślemy je do Pana.
    Jednocześnie zawiadamiamy, że po upływie czasu określonego w ustawie
    roszczenie przedawnione nie wygasa -art. 117 k.c.
    Stanowisko to zostało potwierdzone w uchwale Sądu Najwyższego z 10
    listopada 1995 r. (III CZP 156/95 OSNC 1996/3/31), iż roszczenie
    przedawnione nadal istnieje, a tylko zmienia swój charakter, mianowicie z
    roszczenia cywilnego staje się roszczeniem niezupełnym (naturalnym).
    Natomiast zgodnie z ustawa z dnia 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu
    informacji gospodarczych (Dz.U. nr 50, poz. 424) bez względu na to czy
    przedawnienie nastąpiło czy nie nic nie stoi na przeszkodzie, aby wierzyciel
    zamieścił dane osobowe dłużnika w Biurze Informacji Gospodarczej, co
    uniemożliwi Panu zaciąganie kredytów bankowych oraz utrudni podpisywanie
    jakichkolwiek umów, w których kontrahent dowie się o figurowaniu w w/w
    rejestrze."..............
    A więc straszą... Poddać się i zapłacić?
    _
    Pozdrawiam - Leszek

  • 2. Data: 2008-04-28 13:09:04
    Temat: Re: żądanie zapłaty po 5 latach c.d.
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    L pisze:

    > A więc straszą... Poddać się i zapłacić?

    Sam zadecyduj. Roszczenie przedawnione nadal istnieje, więc nie musisz
    go spłacać ale możesz przez nie trafić do rejestru długów. Oczywiście
    zakładam że IJ dowiedzie istnienia zobowiązania a Ty nie dowiedziesz że
    ono nie istniało (lub zostało zaspokojone).

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 3. Data: 2008-04-28 13:25:20
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 28 Kwi, 14:57, "L" <a...@m...kota> wrote:

    > A więc straszą... Poddać się i zapłacić?
    > _
    > Pozdrawiam - Leszek

    Napisz ze zaplaciles a obowiazku trzymania faktur dluzej niz 5 lat nie
    masz i w przypadku podania do sadu nie tylko podniesiesz zarzut
    przedawnienia ale takze bledu lezacego po stronie firmy MNI TELECOM.

  • 4. Data: 2008-04-28 13:30:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    SzalonyKapelusznik pisze:

    > Napisz ze zaplaciles a obowiazku trzymania faktur dluzej niz 5 lat nie
    > masz i w przypadku podania do sadu nie tylko podniesiesz zarzut
    > przedawnienia ale takze bledu lezacego po stronie firmy MNI TELECOM.

    To nic nie da. Przecież nie grożą mu sprawą sądową, tylko wpisaniem
    na listę dłużników.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-04-28 14:01:00
    Od: darw <d...@g...com>

    On 28 Kwi, 14:57, "L" wrote:
    > (...) Kwota jest
    > bzdurna, razem z odsetkami 163 zł.

    Nie zgodziłbym się z tekstem, że nic nie stoi na przeszkodzie do
    wpisania do Biura informacji gospodardczej. Przynajmniej tak wynika z
    pierwotnej treści (wiem, że była nowelizowana - ale chyba nie w tym
    punkcie) wspomnianej przez nich ustawy.
    art. 2.(...), gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
    (...)
    2) łączna kwota zobowiązań konsumenta wobec przedsiębiorcy wynosi
    co najmniej 200 złotych;

    DarW

  • 6. Data: 2008-04-28 14:07:46
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > To nic nie da. Przecież nie grożą mu sprawą sądową, tylko wpisaniem na
    > listę dłużników.

    Czyli stosują groźbę bezprawną w celu wyłudzenia rzekomej wierzytelności...

  • 7. Data: 2008-04-28 14:09:53
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    L pisze:

> [...]
    > uniemożliwi Panu zaciąganie kredytów bankowych oraz utrudni podpisywanie
    > jakichkolwiek umów, w których kontrahent dowie się o figurowaniu w w/w

    ROTFL

    Biorąc pod uwagę, że do tego "rejestru" można trafić za fałszywą fakturę
    żadna poważna firma nie sprawdza danych w tym rejestrze kłamców bo zdaje
    sobie sprawę z tego, że to tylko takie narzędzie oszustów i naciągaczy.

    > A więc straszą... Poddać się i zapłacić?

    Nic nie płać tym oszustom!

    Przecież już zapłaciłeś, prawda?

  • 8. Data: 2008-04-28 14:25:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Czyli stosują groźbę bezprawną w celu wyłudzenia rzekomej wierzytelności...

    Ani to nie jest groźba bezprawna, ani wierzytelność nie jest rzekoma,
    a przynajmniej autor wątku nic na ten temat nie pisze.

  • 9. Data: 2008-04-28 15:19:53
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > Ani to nie jest groźba bezprawna,

    Grożą popełnieniem przestępstwa z art. 212 KK.

    > ani wierzytelność nie jest rzekoma,

    A mają dowód, że NIE zapłacił, hmm?

    > a przynajmniej autor wątku nic na ten temat nie pisze.

    Autor wątku, jak każdy zdrowy psychicznie człowiek, nie trzyma
    potwierdzeń przelewów za rachunki sprzed 5 lat. Zapłacił, potrzymał do
    przedawnienia i wywalił ekologicznie na makulaturę.

    Przynajmniej tak przypuszczam, bo gdyby nie zapłacił, to uczciwa i
    kompetentna firma upomniałaby się o należność znacznie wcześniej.

  • 10. Data: 2008-04-28 21:27:40
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Grożą popełnieniem przestępstwa z art. 212 KK.

    Pomówienie? Jako przestępstwo za wpisanie na listę dłużników?
    Zakładając, że wierzytelność istnieje, to oczywiście taki wpis nie jest
    pomówieniem, podobnie jak grożenie takim wpisem.

    > A mają dowód, że NIE zapłacił, hmm?

    Nie ma czegoś takiego jak dowód, że nie zapłacił. Wierzyciel
    oświadcza, że wpłaty nie otrzymał i to na dłużniku ciąży obowiązek
    wykazania, że jest inaczej.

    Zresztą przeprowadzenie dowodu "braku zapłaty" byłoby praktycznie
    niewykonalne. Trzeba by przedstawić wyciąg z konta za ostatnie X lat , i
    to ze wszystkich kont. A z banków, w których się konta nie posiada,
    zaświadczenie, że się konta nie posiada. Ponadto zaświadczenie z poczty,
    że w ciągu ostatnich X lat nie otrzymało się przekazu od dłużnika.
    Ponadto - a to byłoby trudne - należałoby udowodnić, że dłużnik nie
    zapłacił gotówką (najlepiej poprzez wezwanie go na świadka ;) itp. itd.

    Na szczęście w praktyce poprzestaje się na tym, że wierzyciel
    stwierdza ustnie lub pisemnie brak zapłaty.