  • 1. Data: 2009-07-31 07:10:12
    Temat: wypowiedzenie umowy windykacji mailem
    Od: maciek <u...@g...com>

    Mam takie pytanie - otóż jakis czas temy wypowiedzialem umowe
    windykacji pocztą elektroniczną a konkretnie sporządziłem dokument w
    wordzie, wydrukowałem go, podpisałem, zeskanowałem i wysłałem jako
    załacznik do maila z informacją o wypowiedzeniu umowy.
    Czy to wypowiedzenie było skuteczne?
    Maciek

  • 2. Data: 2009-07-31 07:16:47
    Temat: Re: wypowiedzenie umowy windykacji mailem
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 31 Jul 2009 00:10:12 -0700, maciek napisał(a):

> [...]
    > wydrukowałem go, podpisałem, zeskanowałem i wysłałem jako załacznik do
    > maila z informacją o wypowiedzeniu umowy. Czy to wypowiedzenie było

    A jak zawarłeś umowę? Na piśmie? Jeśli tak, to nie było skuteczne.
    Wysłanie mailem załącznika nie jest formą pisemną.

    Kodeks Cywilny Art. 77.

    § 2. Jeżeli umowa została zawarta w formie pisemnej, jej rozwiązanie za
    zgodą obu stron, jak również odstąpienie od niej albo jej wypowiedzenie
    powinno być stwierdzone pismem.
    § 3. Jeżeli umowa została zawarta w innej formie szczególnej, jej
    rozwiązanie za zgodą obu stron wymaga zachowania takiej formy, jaką
    ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia; natomiast odstąpienie
    od umowy albo jej wypowiedzenie powinno być stwierdzone pismem.

  • 3. Data: 2009-07-31 07:17:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    maciek pisze:
> [...]
    > wordzie, wydrukowałem go, podpisałem, zeskanowałem i wysłałem jako
    > załacznik do maila z informacją o wypowiedzeniu umowy.

    Jeśli wypowiedzenie wymagało formy pisemnej, to nie.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-07-31 07:25:34
    Od: maciek <u...@g...com>

    >    Jeśli wypowiedzenie wymagało formy pisemnej, to nie.
    >
    > --
    > Liwiusz

    wszelkie zmiany umowy wymagały formy pisemnej por rygorem nieważności
    natomiast w paragrafie dotyczącym wypowiedzenia umowy nic o formie
    pisemnej nie ma

  • 5. Data: 2009-07-31 07:27:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    maciek pisze:

    > wszelkie zmiany umowy wymagały formy pisemnej por rygorem nieważności
    > natomiast w paragrafie dotyczącym wypowiedzenia umowy nic o formie
    > pisemnej nie ma

    Wypowiedzenie też jest zmianą.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-07-31 07:28:44
    Od: maciek <u...@g...com>

> [...]
    > ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia; natomiast odstąpienie
    > od umowy albo jej wypowiedzenie powinno być stwierdzone pismem.

    Nie pocieszyłes mnie. A jesli wypowiedzenie wysłałłem rowniez listem
    zwykłym na który nie mam potwierdzenia?
    Korespondencja z firmą windykacyjną odbywala sie mailowo z racji duzej
    odleglosci. Mam wszystkie archiwalne maile i tak samo uznałem ze skoro
    wszystko załatwiamy mailami to i umowe moge tak wypowiedziec

  • 7. Data: 2009-07-31 07:28:58
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 31 Jul 2009 09:17:18 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Jeśli wypowiedzenie wymagało formy pisemnej, to nie.

    Jeśli wymagało pod rygorem nieważności, warto dodać (jeśli strony tak
    sobie zastrzegły).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [Reklama]: Tanio i dobrze zrobić zdjęcia we Wrocławiu?

  • 8. Data: 2009-07-31 07:29:28
    Od: maciek <u...@g...com>

> [...]
    > ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia; natomiast odstąpienie
    > od umowy albo jej wypowiedzenie powinno być stwierdzone pismem.

    znalazłem jeszcze cos takiego

    Warto też pamiętać o przepisach kodeksu cywilnego:

    > art. 60 Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej
    czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które
    ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w
    postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

    > art. 61 § 1 Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z
    chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią.
    Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym
    oświadczeniem lub wcześniej.

    > art. 61 § 2 Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej
    osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki
    sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.

  • 9. Data: 2009-07-31 07:29:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    maciek pisze:

    > Nie pocieszyłes mnie. A jesli wypowiedzenie wysłałłem rowniez listem
    > zwykłym na który nie mam potwierdzenia?

    Wypowiedzenie takie jest skuteczne, pod warunkiem, że druga strona
    przyzna, że je dostała.

    > Korespondencja z firmą windykacyjną odbywala sie mailowo z racji duzej
    > odleglosci. Mam wszystkie archiwalne maile i tak samo uznałem ze skoro
    > wszystko załatwiamy mailami to i umowe moge tak wypowiedziec

    Jak widać nie wszystko załatwialiście mailem. I słusznie.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-07-31 07:30:16
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 31 Jul 2009 07:16:47 +0000, jureq napisał(a):

    > A jak zawarłeś umowę? Na piśmie? Jeśli tak, to nie było skuteczne.
    > Wysłanie mailem załącznika nie jest formą pisemną.

    Było skuteczne, o ile umowa nie zastrzegała takiej formy pod rygorem
    nieważności. Art. 77 par. 2 kc mówi o formie pisemnej, ale nie zastrzega
    takiego rygoru.
    Por. wyrok SN z 6 listopada 2002 r. (sygn. akt I CKN 1158/00).