  • 1. Data: 2002-06-05 10:21:27
    Temat: wykup działki przez gminę
    Od: "Ewa Nilsson" <j...@N...poczta.gazeta.pl>

    Pozwalam sobie wrócić do mojej sprawy. Nie bez powodu - dzisiaj urząd raczył
    mnie poinformowac o proponowanej cenie wykupu mojej działki i, trzymajcie się
    mocno, cena ta zdaniem licencjowanego rzeczoznawcy wynosi 1 zł. 20 gr za
    metr. Rynkowa cena podobnych działek jest kilkudziesięciokrotnie wyzsza.
    Dedykuje ten post wszystkim znajomym (netowym i nie tylko) którzy
    przekonywali mnie, że w Polsce dużo sie zmieniło w czasie mojego pobytu za
    granicą zaś rzeczoznawcy kieruja się etyką zawodową i ich wyceny są
    uczciwe....
    A poważnie, co waszym zdaniem powinnam zrobić? Przepisy mówia, ze jesli w
    ciągu 2 miesięcy nie zgodzę się na proponowaną mi cenę to gmina może mnie
    wywłaszczyć. Przy tak skrajnie zaniżonej wycenie trudno w ogóle podejmować
    negocjacje więc jedyny sposób to zaskarżenie wyceny, ale jak to zrobić?
    Poradźcie cos, proszę!!!
    Pozdrawiam, Ewa.

  • 2. Data: 2002-06-05 13:20:50
    Temat: Re: wykup działki przez gminę
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Jun 2002, Ewa Nilsson wrote:

> [...]
    >+ metr. Rynkowa cena podobnych działek jest kilkudziesięciokrotnie wyzsza.

    Nie wiem skąd piszesz. "U mnie" miasto ceni sobie ziemię
    po 40zł/m^2 jako "wycenę rynkową" - przy sprzedaży przez
    miasto. Bynajmniej nie w centrum.
    [...]
    >+ A poważnie, co waszym zdaniem powinnam zrobić?

    IMO spróbować dojść po ile *gmina* sprzedaje.
    Tego, że "komuś" sprzedała po takiej cenie wykluczyć nie
    można... :>
    Oczywiście prezentacja proporcji cen np. 1,2/20 nie jest
    sama w sobie środkiem prawnym, ale wrażenie może robić
    (i to nie tylko na nas).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-06-05 18:43:43
    Od: "Kamil Jankielewicz" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Ewa Nilsson" <j...@N...poczta.gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:adkon7$sj9$1@news.gazeta.pl...
> [...]
    > negocjacje więc jedyny sposób to zaskarżenie wyceny, ale jak to zrobić?
    No to radzę skontaktować się z prawnikiem. Ewentualnie proszę o kontakt na
    priv - ale po niedzieli bo wyjezdzam jutro.

    Kamil

  • 4. Data: 2002-06-06 07:48:40
    Od: "Ewa Nilsson" <j...@N...poczta.gazeta.pl>

> [...]
    > (i to nie tylko na nas).
    >
    > Zaciekawiły mnie ceny działek sprzedawanych przez gminęi postanowiłam to
    sprawdzić. Chyba znowu popisałam sie naiwnoscia bo poszłam do urzędu i
    poprosiłam o przedstawienie mi wykazu cen działek sprzedanych przez gmine w
    ostatnim roku. Sadzac po reakcji pań urzędniczek bardzo je moje bezczelne
    żądanie rozbawiło.... Ale do rzeczy - powiedziano mi, że te ceny to tajemnica
    urzędowa. Co wy na to? Czy jest jakis przepis na który mogę się powołać by
    uzyskać wgląd w te ceny, np bez nazwisk nabywców bo to mnie przecież nie
    interesuje?
    Moze jeszcze parę informacji odn lokalizacji mojej działki: miejscowość ok
    40.000 mieszkańców, ok. 2 km do rynku miasta, teren zaklasyfikowany jako
    rekreacyjny. Okolica miasta tzw "bogata", atrakcyjna dla inwestorów,
    Pozdr. Ewa

  • 5. Data: 2002-06-06 09:12:47
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jun 2002, Ewa Nilsson wrote:
    [...]
> [...]
    >+ żądanie rozbawiło.... Ale do rzeczy - powiedziano mi, że te ceny to tajemnica

    Ja na to, że nie wiem - ale wydawało mi się że gmina to powinna
    sprzedawać w drodze przetargu publicznego.
    [...]
    >+ uzyskać wgląd w te ceny, np bez nazwisk nabywców bo to mnie przecież nie
    >+ interesuje?

    IMO to właśnie może być ciekawe: bo jeśli gmina kupi od ciebie
    (i paru innych) po *takiej* cenie - to będzie miała powody żeby
    uważać że może również po *takiej* cenie sprzedać (inny teren,
    oczywiście, ale chodzi o źródło cen...).
    Może nie każdemu (nie kazdy przychodzi coś kupić, prawda ?) ;>
    Wrrr...
    Nie chce mi się fatygowac do UM (mokro a mam ~10 km) popatrzeć
    co tam wszystko wisi, ale informacje o sprzedaży przez miasto
    są *publicznie wywieszone* (wiem, bo też 'wiszę' :)) i wg mojej
    wiedzy tak ma byc.
    Wróć, korekta: tak (AFAIK) MUSI byc !!
    Inaczej (jakby "mogło być tajne") nie byłoby śmiechu na sali
    z powodu warunków na jakich M1 wykupiło ziemię (też w moim mieście) !!

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-06-06 10:01:13
    Od: "Pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > mocno, cena ta zdaniem licencjowanego rzeczoznawcy wynosi 1 zł. 20 gr za
    > metr. Rynkowa cena podobnych działek jest kilkudziesięciokrotnie wyzsza.
    CIACH
> [...]
    > ciągu 2 miesięcy nie zgodzę się na proponowaną mi cenę to gmina może mnie

    Znajdz wlasnego rzeczoznawce
    I w sprzeciwie powolaj sie na jego
    opinie

    PawelT

  • 7. Data: 2002-06-06 18:07:36
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...

    > Ja na to, że nie wiem - ale wydawało mi się że gmina to powinna
    > sprzedawać w drodze przetargu publicznego.

    Ale jak zrozumiałem post to chodzi o kupno działki przez Gminę, a
    tutaj nie ma przetargów i ceny są tajne.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 8. Data: 2002-06-06 19:19:53
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jun 2002, Stanisław Pikul wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Ale jak zrozumiałem post to chodzi o kupno działki przez Gminę, a
    >+ tutaj nie ma przetargów i ceny są tajne.

    Dobrze zrozumiałeś :)
    Tylko stawiany pod ścianą (wywłaszczeniem) sprzedawca chce
    wykazać że cena proponowana przez gminę *nie* jest rynkowa
    - a jak na mój gust o "rynkowości" ceny *mogą* również świadczyć
    ceny po których miasto sprzedaje.
    A cen *sprzedaży* nie chcieli podać ("wysmiali") !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-06-06 19:42:06
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
> [...]
    > ceny po których miasto sprzedaje.
    > A cen *sprzedaży* nie chcieli podać ("wysmiali") !

    OK, dlatego jestem zdania, że Gmina (jako strona) nie musi dzielić się
    informacjami o innych transakcjach. Powinny być one dostępne jedynie
    niezależnym rzeczoznawcom (przysięgłym?), na podstawie ich opinii w
    sporach cenę ustalałby Sąd.
    Nie znam przepisów dot. samorządów, ale w działalności gospodarczej
    nawet opinie biegłych nie są potrzebne, strony albo dochodzą do
    porozumienia, albo nie. Rozumiem też, że przy celach gdy wywłaszczenie
    ma służyć jakiejś większej społeczności wycena i postępowanie
    rozjemcze musi być, wymaganie jednak od gminy danych o uzyskanych
    cenach to zbyt daleko idące żądanie.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 10. Data: 2002-06-06 22:20:12
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+
    >+ OK, dlatego jestem zdania, że Gmina (jako strona) nie musi dzielić się

    O sprzedaży gruntów ??
    IMO - prztarg *publiczny* lub inne warunki - *ujawnione*.
    Z obserwacji wynika że tak jest... !
    [...]
    >+ Nie znam przepisów dot. samorządów, ale w działalności gospodarczej
    >+ nawet opinie biegłych nie są potrzebne, strony albo dochodzą do
    >+ porozumienia, albo nie.

    Ależ oczywiście. Tylko tu nie chodzi:
    - o prywatne (osób lub firm) majątki
    - o dobrowolną umowe.
    [...]
    >+ rozjemcze musi być, wymaganie jednak od gminy danych o uzyskanych
    >+ cenach to zbyt daleko idące żądanie.

    Żartujesz ? A jak rozstrzyga się przetarg publiczny: podając
    do wiadomości że firma XYZ wygrała (i koniec) ??

    To FYI (dla przykładu):
    http://www.uzp.gov.pl/biulety/2002/89/89%5F31626.htm

    a link zlokalizowałem dość prosto - ze strony:

    http://www.um.zabrze.pl/przetargi/bzp.html

    Pozdrowienia, Gotfryd