  • 41. Data: 2004-08-31 00:25:25
    Temat: Re: wykorzystanie wizerunku banknotu
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Stasio Podróżnik wrote:

    > Jeśli daję banknoty ... Suma 500 PLN , to do otrzymania czego mnie te
    > dokumenty upoważniają ...

    Pięciuset złotówek :-D

    ATSD to w kwestii źródłosłowu A.B. ma poniekąd rację - to były noty
    bankowe uprawniające do odebrania danej sumy w prawdziwych środkach
    płatniczych (np. złocie).

    Ale to było tak dawno temu... Wtedy fałszowanie środków płatniczych
    polegało na np. delikatnym 'odchudzaniu' talarów czy ich samodzielnym
    produkowaniu z wyrobów złotopodobnych :)

    Złotówka zdaje się nie ma obecnie pokrycia w złocie, czyż nie? :-> (a w
    ogóle jakaś waluta jeszcze ma pokrycie w czymś konkretnym?)

    Teraz taką funkcję spełniają czeki - i czek IMHO można uznać za dokument.

    PS: a co z kartami płatniczymi? ;)

  • 42. Data: 2004-08-31 00:27:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rodrig Falkenstein wrote:

    > Banknot tudziez moneta jest materialna postacią pieniądza emitowanego
    > ptrzez NBP. A karalne jest podrabianie PIENIĘDZY lub dokumentów

    Środków płatniczych, zdaje się :)

  • 43. Data: 2004-08-31 00:28:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Arek wrote:

    > Banknot zaś bez wątpienia jest dokumentem, to nawet widać z samej nazwy.

    A chlebak, jak sama nazwa wskazuje, służy do noszenia granatów :D

  • 44. Data: 2004-08-31 00:31:53
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rodrig Falkenstein wrote:

    > Nie jest dowodem uprawnienia do umorzenia zobowiązania. Nie jest dowodem
    > niczego. Jest środkiem płatniczym. Posiada wartość zamienna i
    > umorzeniową. Jest fizyczną postacią pieniądza

    Proponuję aby proponowany problem przedyskutować w szerszym gronie a w
    węższym aspekcie...

    ;->

  • 45. Data: 2004-08-31 09:00:39
    Od: Arek <a...@e...net>

    > Moneta nie przestaje być monetą. Banknot nie przestaje byc banknotem.
    > materialną postacią pieniądza. Monetą, tylko wykonaną z papieru. O
    > wartości ustalonej ustawą.

    Nie ma papierowych monet :) Wszystko Ci się Rodrig miesza bo chcesz
    udowodnić, że żyrafa to krokodyl.

    moneta (słownik języka polskiego)
    metalowy znak pieniężny o określonym ciężarze, próbie, wymiarach i
    zwykle okrągłym kształcie, opatrzony wybitym godłem państwa,
    wizerunkiem, określeniem wartości'

    tak swoją drogą z definicji słowa moneta "znak" też wynika, że monety
    nie podlegają prawu autorskiemu.

    > Banknot to postać pieniądza emitowanego przez NBP.

    Co nie zmienia, że jest to dokument.
    A jeżeli nie dokument to w takim razie znak - to, co umownie oznacza
    coś innego, informuje o czymś - i też nie podlega prawu autorskiemu.

    > Chodziło mi o to, że banknoty wymienialne na złoto nie miały charakteru
    > dokumentu uprawniającego do otrzymania sumy w złocie. Miały "moc równą z

    Oczywiście, że miały, sam to przyznajesz.
    Nie uprawianiły do utrzymania iluś tam gram złota, ale ja nic takiego
    nie twierdziłem.

    > Jak bardzo abstrakcyjne jest określenie "pieniądz" w przepisie "kto
    > podrabia lub przerabia pieniądz polski lub zagraniczny"? Czy zhakowanie
    > banku i dopisanie sobie elektroniczynch pieniędzy to twoim zdaniem
    > podrobienie pieniądza?

    Nie obchodzi mnie jak to zostanie zakwalifikowane, rozwadniasz dyskusję
    na pobocze.

    > Ta materialna papierowa postać pieniądza to właśnie banknot. Jego
    > metalowa wersja nazywa się moneta.

    No właśnie. I papierowa jest dokumentem, metalowa jest monetą.

    > Bardziej kompetentną osobą byłby chyba prawnik niż polonista.

    Nie wiem. Ja stawiam na polonistę z wyczuciem znaczeniowym słów.

    pozdrawiam
    Arek

  • 46. Data: 2004-08-31 13:15:02
    Od: "rympal" <§r...@w...pl§>

    Użytkownik "Stasio Podróżnik" <B...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:cgve7c$7l$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Hmmm ... Czytam na banknocie ... Banknoty emitowane przez NBP są
    > prawnym środkiem płatniczym w Polsce ...
    > Banknoty, środek płatniczy ... a , że i dokument ...
    > Mam pomysł na biznes lepszy od 6 w totka ...
    > Zrobię sobie notarialnie potwierdzone odpisy dokumentów 100 złotowych ;>

    a czy to nie sa czasem "odpisy" czy kopie?
    bo przeciez nie oryginaly?

    rym

  • 47. Data: 2004-08-31 13:21:29
    Od: "rympal" <§r...@w...pl§>

    Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <f...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Z tego to wynika, ze wymieniane sa w ustawie niezależnie od dokumentów.

    > Doprawdy?
    > Czyli idę do banku z banknotem 100 zł i w zamian otrzymuję 100 zł.
    > Genialne. A w jakiej postaci otrzymuję te 100 zł? W muszelkach?

    jesli pojdziesz do sklepu a nie banku to za 100 zł mozesz kupic 100 muszelek
    albo jedna muszelke

    rym