  • 1. Data: 2004-08-30 09:57:08
    Temat: weksel in blanco niejasności
    Od: "Andrzej Milewski" <madler@bezśmieci.poczta.onet.pl>

    Przepraszam, że wysyłam jeszcze raz ale miałem źle ustawioną datę
    systemową i wiadomość mogłaby zostać niezauważona.
    Witam.
    Chciałbym zapytać się kogoś orientującego się w temacie o konkretny
    przykład z wekslem in blanco.
    Firma z którą handluję, dając mi kredyt rząda podpisania przezemnie weksla
    in blanco i wypełnienia deklaracji wekslowej.
    I tu mam niejasności, jak rozumiem weksel in blanco jest ważny tylko z
    deklaracją wekslową. Z czego wynika, że do podpisanego przezemnie weksla
    jest dołączona deklaracja wekslowa.
    Co się stanie jeśli np, firma której wystawię weksel upadnie a podpisany
    przezemnie weksel trafi w czyjeś ręce i zostanie wypisany na jakąś kwotę
    bez przedstawienia deklaracji wekslowej.
    Dziękuję za ewentualne informacje.
    Andrzej

  • 2. Data: 2004-08-30 10:22:00
    Temat: Re: weksel in blanco niejasności
    Od: "JOLANTA DOBRZYN" <t...@n...pl>

    Po pierwsze to nie prawda ze weksel in blanco jest wazny tylkjo z deklaracja
    wekslowa. Jest on wazny nie dlatego ze deklaracja ale dlatego ze widnieje na
    nim pana wlasnoreczny podpis.
    Po drugie waznosc weksla nie zalezy od deklaracji a jedynie od tego ze jest
    na nim pana podpis. Jest to bardzo surowe zobowiazanie wiec zalecam daleko
    posunieta ostroznosc w wystawianiu weksli.
    Po trzecie naleznosci z weksla in blanco moze dochodzic kazdy jego
    posiadacz, tzn. moze go wypelnic nawet w pominieciu o deklaracje nawet jesli
    taka jest.
    Po czwarte deklaracja do weksla in blanco jest bardzo pomocna zarowno dla
    pana jak i dla firmy bo wiedza panstwo o co moze byc weksel uzupelniony
    jesli zajdzie taka potrzeba, dodatkowo daje to panu pewna gwarancje ze pana
    weksel nie bedzie uzupelniony o elementy nie zawartew deklaracji a jesli
    zostanie o takowe (nie umowione) uzupelniony to bedzie mogl pan w
    ewentualnym postepowaniu sadowym powolac sie na deklaracje wekslowa i jej
    tresc.
    Problemow mogacych wyniknac z tego zobowiazania jest jeszcze kilka duzo by
    tu opisywac.
    Jesli ma pan jeszcze jakies pytania prosze je zadawac jesli bede mogl to
    odpowiem. Weksel byl moim tematem pracy magisterskiej.

  • 3. Data: 2004-08-30 10:38:35
    Od: "Andrzej Milewski" <madler@bezśmieci.poczta.onet.pl>

> [...]
    > Jesli ma pan jeszcze jakies pytania prosze je zadawac jesli bede mogl to
    > odpowiem. Weksel byl moim tematem pracy magisterskiej.

    To w jaki sposób można by było związać weksel in blanco z deklaracją
    wekslową. Czy deklaracja wekslowa podpisana przez firmę w której ubiegam
    się o kredyt powinna byc u mnie czy u niej.
    W jaki sposób wiadomo, że weksel in blanco, jest w zasadzie takim wekslem.
    Andrzej

  • 4. Data: 2004-08-30 12:33:51
    Od: "Tomasz Dobrzyń" <t...@n...pl>

> [...]
    > się o kredyt powinna byc u mnie czy u niej.
    > W jaki sposób wiadomo, że weksel in blanco, jest w zasadzie takim wekslem.

    odpowiadam:

    po pierwsze weksel in blanco nie jest jeszcze w chwili jego wystawienia
    wekslem bo brakuje mu wielu elementow jakie wymaga ustawa od tego bardzo
    sformalizowanego dokumentu, nie mniej jednak ma jeden najwazniejszy
    element - podpis wlasnoreczny wystawcy (tu Pana) i jezeli to jest jedyny
    element w jaki opatrzony jest weksel to znaczy ze mamy do czynienia z
    wekslem in blanco i juz.
    deklaracja moze byc ale nie musi to zalezy od stron stosunku, ale praktyka
    obrotu wupracowala to iz zazwyczaj taka deklaracja jest spisywana z podanych
    przezemnie poprzednio powodow
    deklaracje wekslowa wiaze sie z wekslem w taki sposob ze: wymienia sie w
    niej konkretne zobowiazanie jakie jest zaciagane i fakt ze jako
    zabezpieczenie wierzytelnosci wreczany jest wierzycielowi weksel in blanco
    na jej zabezpieczenie, w deklaracji krotko mowiac opisujemy z jakiego tytulu
    weksel jest wreczany, o jakie elementy moze byc uzupelniony w przypadku np.
    niedotrzymania umowy, zwloki z platnoscia i inne(warto je wymienic w
    deklaracji), nalezy takze zamiescic tu na jaka kwote weksel moze byc
    wypelniony, okreslamy rodzaj terminu platnosci, oraz mozemy upowaznic
    posiadacza weksla do uzupelnienia go o okreslone klauzule wekslowe.
    dodatkowo moze Pan wnioskowac o to aby w deklaracji znalazl sie zapis: "nie
    na zlecenie" jest to tzw rekta weksel ktory nie podlega indosowaniu albo
    mozna juz na poczatku w tresci dokumentu wekslowego zamiescic klauzule "nie
    na zlecenie" co jest moim zdaniem bezpieczniejsze dla Pana bo juz w samym
    wlasciwym dokumencie jest widoczny jego status.
    Deklaracja moim powinna byc u obu stron stosunku ,jest to bezpieczniejsze bo
    uniemozliwia ewentualne zmiany na niekorzysc jednej lub drugiej strony w
    tresci deklaracji.

  • 5. Data: 2004-08-30 12:40:38
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Trzeba zrobic ksero weksla i deklaracji, poprosić o podpis osoby której się
    wręcza (np. z którą podpisuje się kontrakt i która jest upoważniona do
    podpisywania). Następnie należy się modlić żeby kontrahent był uczciwy.
    Ksero zachować bo może się przydać w sądzie choć nie wiem jaką to ma wartość
    dowodową....

    > W jaki sposób wiadomo, że weksel in blanco, jest w zasadzie takim wekslem.
    Zakładając ze jest to blankiet standardowy to jest na nim podpisany wstawca
    i wszelkie inne pola puste sa puste...

  • 6. Data: 2004-09-01 19:33:01
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Dobrzyń" <t...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:cgv71s$qds$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > deklaracje wekslowa wiaze sie z wekslem w taki sposob ze: wymienia sie w
    > niej konkretne zobowiazanie jakie jest zaciagane i fakt ze jako
    > zabezpieczenie wierzytelnosci wreczany jest wierzycielowi weksel in blanco

    A co w takim przypadku:
    Zawieram szereg umów z różnymi kontrahentami. Każdy z nich ma mój weksel in
    blanco i deklarację do niego. Któremuś z nich (któremu?) ginie mój weksel a
    szczęliwy znalazca wypełnia go na kwotę 1.000.000.000 PLN i przedstawia do
    zapłaty. Jak ja mam udowodnić, że TEN weksel został wypełniony wbrew
    deklaracji wekslowej?
    Deklaracja wekslowa ma określone strony umowy, datę itd. a weksle są
    golutkie i niczym się nie różni jeden od drugiego.

    Alek

  • 7. Data: 2004-09-04 06:55:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Sep 2004, Alek wrote:
    [...]
    >+ zapłaty. Jak ja mam udowodnić, że TEN weksel został wypełniony wbrew
    >+ deklaracji wekslowej?

    O ile dobrze pamiętam - w ten sposób że deklaracja jest na odwrocie
    weksla a technologie przecinania papieru wzdłuż płaszczyzny są
    w miarę słabo opanowane :)

    >+ Deklaracja wekslowa ma określone strony umowy, datę itd. a weksle są
    >+ golutkie i niczym się nie różni jeden od drugiego.

    A była mowa o "urzędowym druku weksla" ? ;)
    Przecież poza "kompletem niezbednych pól" (tj. że niby trudniej
    przeoczyć PRZY WYPEŁNIANIU DO PRZEDSTAWIENIA jakieś pole) ma (druk)
    same wady - bynajmniej nie moim zdaniem a fachowców, od autora
    www.weksel.pl poczynając... :)
    Toż lepiej świch wyrwać z zeszytu i *na początek* na odwrocie
    deklarację wygryzmolić :), później dopisać "nie na zlecenie"
    a dopiero na deser zająć się resztą !!
    BTW: sławna afera "firmy windykacyjnej" wskazała drogę na ochłodzenie
    zapału posiadaczy weksla do korzystania z pośredników: dopiskiem
    "bez kosztów" mianowicie :> - czy on obowiązuje również indosantów
    i innych chętnych do skorzystania z weksla ?
    Oczywiście wierzyciel może być mniej chętny do takiego weksla, ale
    skoro *i tak* (ze względu na "nie na zlecenie") jest mniej chętny
    a nadto wcześniej nas słownie zapewniał że to OCZYWIŚCIE tylko
    DLA NIEGO jest weksel... no to się zadowoli ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-09-04 07:18:25
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > Deklaracja wekslowa ma określone strony umowy, datę itd. a weksle są
    > golutkie i niczym się nie różni jeden od drugiego.

    Przed czymś takim stosunkowo łatwo jest się zabezpieczyć: Każdy weksel in
    blanco powinien posiadać już w momencie podpisania:

    1. Datę wystawienia (czyli dzień, w którym się go podpisało, wpisywanie daty
    wystawienia później, jako daty uzupełnienia weksla, jest nieprawidłowe)

    2. Oznaczenie remitenta,

    3. Klauzulę nie na zlecenie,

    4. Oznaczenie waluty,

    5. Adnotację o sporządzeniu umowy wekslowej, lub lepiej: samą umowę wekslową
    (np. na rewersie),

    6. Jeśli weksli jest kilka, można je w rogu ponumerować (nr1, nr2...)

    W takim przypadku każdy weksel będzie inny i z łatwością będzie go można
    powiązać z odpowiednią firmą i umową wekslową.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl