  • 11. Data: 2010-01-08 16:18:17
    Temat: Re: wykończenie mieszkania - umowa o roboty budowlane czy o dzieło?
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 08 Jan 2010 16:35:51 +0100, .B:artek. napisał(a):

    > Komentarze, orzecznictwo - poczytaj. Ja już to zrobiłem. Jeżeli nie
    > uznajesz tego za fakt prawny, to zobacz jeszcze na art. 658 KC i
    > wyciągnij wniosek (tylko, błagam Cię, odpowiedni zważywszy na to, że
    > mowa tam o "odpowiednim stosowaniu" !).

    "Przepisy niniejszego tytułu stosuje się odpowiednio do umowy o wykonanie
    remontu budynku lub budowli."

    Co to oznacza wg Ciebie? Bo wg mnie oznacza to, że przepisy z działu "umowa
    o roboty budowlane" można zastosować także w przypadku umowy np. o remont
    mieszkania (i będzie ona umową o roboty budowlane).

    Nie wiem, które komentarze czytałeś, ale te, które ja czytałem ani słowem
    nie wspominają o tym, że umowy o roboty budowlane stosuje się tylko w
    przypadku wznoszenia nowych budynków. Proszę o jakieś linki, namiary, bo
    temat jest mi bliski i stosuję go w praktyce, a nie chciałbym popełniać
    dalej błędu (jeżeli tkwię w błędzie).

    --
    best regards,
    scream

  • 12. Data: 2010-01-08 17:06:22
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 08-01-2010 17:18, scream pisze:
> [...]
    > o roboty budowlane" można zastosować także w przypadku umowy np. o remont
    > mieszkania (i będzie ona umową o roboty budowlane).

    "Stosuje się odpowiednio" - do umowy o remont budynku lub budowli
    stosuje się przepisy dotyczące umowy o roboty budowlane, ale umowa o
    remont to nie jest to samo co umowa o roboty budowlane. Umowa o remont
    jest umową nienazwaną. Gdyby było inaczej, to w art. 647 KC miałbyś
    napisane, że "wykonawca zobowiązuje się do oddania (...) albo wykonania
    remontu obiektu". I wtedy umowa o remont = umowa o roboty budowlane.
    Czyli jak mamy umowę o remont budynku, to w kwestiach w niej
    nieuregulowanych stosujemy odpowiednio przepisy dot. umowy o roboty
    budowlane, a nie np. umowy o dzieło czy umowy zlecenia.

    Ponadto wrócę do treści art. 647 KC - wykonawca zobowiązuje się do
    oddania obiektu. Jak wczytać się w dalsze przepisy, to chodzi o budowę
    obiektu budowlanego (wg Prawa budowlanego czyli nie tylko budynku).
    Przez "oddanie obiektu" nie chodzi o dokonanie prac wykończeniowych typu
    kładzenie tynków, instalacji, biały montaż itd.

> [...]
    > przypadku wznoszenia nowych budynków. Proszę o jakieś linki, namiary, bo
    > temat jest mi bliski i stosuję go w praktyce, a nie chciałbym popełniać

    Komentarze do KC? Pietrzykowskiego, Gniewka. System Prawa Prywatnego, a
    w nim opracowanie J. Strzępki dotyczące umowy o roboty budowlane.
    Wszędzie rozumowanie jest takie: umowa o roboty budowlane --> obiekt -->
    obiekt budowlany w rozumieniu Prawa budowlanego. Zajmuję się tą tematyką
    od paru lat od ściśle prawnej perspektywy i wiem co mówię ;)

    --
    .B:artek.