  • 1. Data: 2010-01-04 16:12:17
    Temat: studencki plagiat a przypisanie sobie autorstwa
    Od: Jacek <j...@g...net>

    Tytułem wstępu: jestem pracownikiem uczelni wyższej, studenci w ramach
    zajęć mają za zadanie napisać trzy programy w semestrze i wysłać mi
    mailem do sprawdzenia. Co roku na te 150-200 osób znajdzie się kilku
    mądrych, którzy wysyłają do sprawdzenia program kolegi/koleżanki.

    Dodam jeszcze że dalsza część to teoretyzowanie, po prostu zazwyczaj
    student przyznaje się i akceptuje konsekwencje. Czasem jednak jest
    problem, bo czlowiek przychodzi i kłamie w twarz. Inna sprawa, że
    poniższej procedury nie chciałoby mi się raczej wdrażać, ale w sumie
    chętnie bym poznał waszą opinię na temat.

    Wyklikałem sobie art 115 (ustawy o prawie autorskim i...):

    Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa
    całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.

    Wysłanie cudzego programu do prowadzącego z wpisanym w komentarzu w
    pliku źródłowym własnym nazwiskiem moim skromnym zdaniem wyczerpuje
    znamiona czynu z powyższego. Chyba że jest jakiś kruczek?

    Odpowiedzialność względem autora jest określona wcześniej w ustawie, ten
    punkt chyba nie wymaga, żeby ścigania żądał autor oryginału. Mam rację?

    Hipotetycznie: wyobraźmy sobie że informuję policję lub prokuraturę (tu
    pytanie - kogo) o zaistniałej sytuacji. Co dzieje się dalej?

    Na ile prawdopodobny jest finał w sądzie, a na ile umorzenie ze względu
    na niską szkodliwość społeczną?

    Przyjmijmy, że sama zbieżność programów jest pewna.

    Jacek

  • 2. Data: 2010-01-04 16:22:10
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2010-01-04 17:12, Jacek pisze:
    (...)

    > Wysłanie cudzego programu do prowadzącego z wpisanym w komentarzu w
    > pliku źródłowym własnym nazwiskiem moim skromnym zdaniem wyczerpuje
    > znamiona czynu z powyższego. Chyba że jest jakiś kruczek?

    Wyczerpuje.

    > Odpowiedzialność względem autora jest określona wcześniej w ustawie, ten
    > punkt chyba nie wymaga, żeby ścigania żądał autor oryginału. Mam rację?

    Masz.

    > Hipotetycznie: wyobraźmy sobie że informuję policję lub prokuraturę (tu
    > pytanie - kogo) o zaistniałej sytuacji. Co dzieje się dalej?

    Mają obowiązek wszcząć postępowanie.

    > Na ile prawdopodobny jest finał w sądzie, a na ile umorzenie ze względu
    > na niską szkodliwość społeczną?

    Nie mam szklanej kuli. Może ktoś inny wie? Jedno i drugie może sie zdarzyć.

  • 3. Data: 2010-01-04 16:45:47
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-01-04 17:12, Użytkownik Jacek napisał:

    > Hipotetycznie: wyobraźmy sobie że informuję policję lub prokuraturę (tu
    > pytanie - kogo) o zaistniałej sytuacji. Co dzieje się dalej?

    Policja nie daj boże rozpoczyna śledztwo, pismacy to opisują
    a uczelnia zostaje obsmarowana w gazetach.
    Jej genialny pracownik który do tego doprowadził traci pracę.
    I właśnie przed tym bym się zabezpieczył w pierwszej kolejności.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-01-04 16:55:29
    Od: CUT_INZ <C...@C...pl>

    W dniu 04-01-2010 17:22, Roman Rumpel pisze:
> [...]
    >
    > Mają obowiązek wszcząć postępowanie.

    > Nie mam szklanej kuli. Może ktoś inny wie? Jedno i drugie może sie zdarzyć.

    A co w przypadku, gdy autor programu przekaże wszelkie prawa osobie
    trzeciej? Osoba trzecia może uważać się za autora?

  • 5. Data: 2010-01-04 17:00:54
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    CUT_INZ wrote:

    > A co w przypadku, gdy autor programu przekaże wszelkie prawa osobie
    > trzeciej?

    Czemu od razu trzeciej? Druga nie wystarczy?

    JaromirD

  • 6. Data: 2010-01-04 17:06:47
    Od: Jacek <j...@g...net>

    RadoslawF wrote:

> [...]
    > Jej genialny pracownik który do tego doprowadził traci pracę.
    > I właśnie przed tym bym się zabezpieczył w pierwszej kolejności.

    Tak jak napisałem - w zasadzie tylko gdybam, jest jeszcze coś takiego
    jak uczelniana komisja dyscyplinarna, i jeśli już bym musiał to raczej
    tam bym się kierował.

    Być może bujam w obłokach, ale trudno wyrzucić z uczelni kogoś kto
    publikuje, ma przyzwoite oceny w ankietach studenckich (choć to by się
    mogło bardzo szybko zmienić) za to, że poinformował organa o łamaniu prawa.

    Ja tam nie potrzebuję żeby student płacił grzywnę czy poszedł
    siedzieć... Niech przyjdzie za rok i uczciwie zrobi.

    Jacek

  • 7. Data: 2010-01-04 17:08:04
    Od: Jacek <j...@g...net>

    CUT_INZ wrote:
    > A co w przypadku, gdy autor programu przekaże wszelkie prawa osobie
    > trzeciej? Osoba trzecia może uważać się za autora?

    MZ są pa osobiste i majątkowe. Tych pierwszych nie można przekazać.

    Jacek

  • 8. Data: 2010-01-04 17:36:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:

    > Hipotetycznie: wyobraźmy sobie że informuję policję lub prokuraturę (tu
    > pytanie - kogo) o zaistniałej sytuacji. Co dzieje się dalej?

    Dalej dostanisz wpierdziel od dziekana i rektora, ktorzy nie maja ochoty
    miec na glowie policji, wszystkich lokalnych gazet, połowy
    ogólnopolskich oraz telewizji.
    W natepstwie bedziesz sie musial przyznac, ze sie pomyliles, a student
    cie pozwie do sadu, bo pojedzie na fali.

    Takie sprawy załatwia sie zgodnie z regulaminem studiow, czyli

    a) stawia zero punktow za zadanie i wywala za drzwi
    b) wywala z zajec i nie zalicza kursu
    c) sklada wniosek do sądu uczelnianego o ukaranie studenta

    sprawy na zewnatrz uczelni pozostaw tym, ktorzy reprezentuja uczelnie na
    zewnatrz.

    > Na ile prawdopodobny jest finał w sądzie, a na ile umorzenie ze względu
    > na niską szkodliwość społeczną?

    100% umorzenie ze wzlegu na niska szkodliwosc społeczną, szczególnie, ze
    drugi student przyzna, ze mu ten program dał i pozwolił korzystać.

  • 9. Data: 2010-01-04 17:37:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:

    > MZ są pa osobiste i majątkowe. Tych pierwszych nie można przekazać.

    Ale zawsze można powiedziec, ze oboje pisali ten program.

  • 10. Data: 2010-01-04 18:09:02
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-01-04 18:06, Użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    > mogło bardzo szybko zmienić) za to, że poinformował organa o łamaniu prawa.

    Podejrzewam że jest również regulamin który określa
    kogo należy informować w przypadku łamania prawa i kto
    jest władny do podjęcia decyzji czy wzywać policję czy zastosować
    własne sankcje.
    Złamanie takiego regulaminu może być podstawą do zwolnienia.
    Ilość publikacji czy studenckich ocen może ale nie musi pomóc.

    > Ja tam nie potrzebuję żeby student płacił grzywnę czy poszedł
    > siedzieć... Niech przyjdzie za rok i uczciwie zrobi.

    Odrzucasz plagiat wstawiając adekwatna ocenę.
    I jeśli jest to możliwe załatwiasz delikwentowi możliwość
    powtórzenia roku.

    Nie ma w tej chwili styczności z uczelniami ale w czasach kiedy
    miałem każda wolała podobny problem załatwić we własnym zakresie.
    Biorąc pod uwagę to co czytam nie wierzę aby ta tendencja się
    zmieniła.