  • 1. Data: 2010-01-04 19:44:28
    Temat: Wypowiedzenie umowy najmu lokalu
    Od: Laphroaig <m...@v...pl>

    Witka,

    Wynajmuje lokal boiurowy od 2001 roku. W tym roku postanowilem zmienic
    biuro i wg. umowy najmu (tej sprzed 9 lat) wynika, ze mam miesieczny
    okres wypowiedzenia. Bylem u wlasciciela i on wyrazil zdziwienie bo
    ustawowy okres wypowiedzenia umowy to miesiace.
    Znalazlem w sieci taki komentarz

    W umowie najmu można określić konkretny termin jej wypowiedzenia (np. na
    rok, na pół roku naprzód). Jeśli takiego zastrzeżenia w niej nie ma,
    obowiązują tzw. ustawowe terminy wypowiedzenia. W przypadku najmu na
    czas nieoznaczony, jeśli czynsz płatny jest miesięcznie, najem można
    wypowiedzieć na trzy miesiące naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego.
    Jest to zasada obowiązująca bezwzględnie. W umowie najmu nie można
    zapisać terminu krótszego. Wiąże on zarówno właściciela, jak i lokatora.
    Można natomiast ustalić dłuższy okres wypowiedzenia.
    ( za strona
    http://www.rp.pl/artykul/397614,83004_Rozwiazanie_na
    jmu_nie_zawsze_bywa_latwe.html

    )

    Czego nalezaloby sie trzymac, wspomnianych ustawowo 3 miesiecy (moze ta
    zasada obowiazuje od niedawna) czy tego co w umowie?

    --
    pozdr
    Wojtek

  • 2. Data: 2010-01-04 19:48:07
    Temat: Re: Wypowiedzenie umowy najmu lokalu
    Od: Łukasz Bąk <n...@n...pl>

    Laphroaig pisze:

    > Czego nalezaloby sie trzymac, wspomnianych ustawowo 3 miesiecy (moze ta
    > zasada obowiazuje od niedawna) czy tego co w umowie?

    Strzelam - termin z umowy jest wiążący.

    --
    Łukasz Bąk

  • 3. Data: 2010-01-04 20:03:09
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 4 Sty, 20:48, Łukasz Bąk <n...@n...pl> wrote:

    > Strzelam - termin z umowy jest wiążący.
    >
    > --
    > Łukasz Bąk

    pudlo. 688 KC jest uwazany przez przeważającą część doktryny i
    orzecznictwo za semiimperatywny.

  • 4. Data: 2010-01-04 20:21:21
    Od: Laphroaig <m...@v...pl>

    przypadek wrote:

    > pudlo. 688 KC jest uwazany przez przeważającą część doktryny i
    > orzecznictwo za semiimperatywny.

    Tego sie wlasnie obawiam :(

    Zastanawiam sie jednak jak traktowac umowe, w ktorej pewne zapisy sa
    niezgodne z KC? (wpisany krotszy czas wypowiedzenia niz wg. KC)

    --
    pozdr
    Wojtek

  • 5. Data: 2010-01-04 20:42:37
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 4 Sty, 21:21, Laphroaig <m...@v...pl> wrote:

    > Zastanawiam sie jednak jak traktowac umowe, w ktorej  pewne zapisy sa
    > niezgodne z KC? (wpisany krotszy czas wypowiedzenia niz wg. KC)

    ogolnie umowa poza tym zapisem jest wazna. Czy ten zapis jest wazny i
    w pewnych warunkach moze znalezc zastosowanie (po zmianie prawa) -
    mozna dyskutowac.

  • 6. Data: 2010-01-05 11:39:11
    Od: Łukasz Bąk <n...@n...pl>

    przypadek pisze:

    > pudlo. 688 KC jest uwazany przez przeważającą część doktryny i
    > orzecznictwo za semiimperatywny.

    Ale w zasadzie strony umawialy się przy pomocy innych warunków. "Może
    być". Semiiimperatywnie do bólu.

    Już logiczna konstrukcja (tak wiem, logicznie się prawa nie pojmuje)
    jest taka, że zawieramy umowę na jakichś tak warunkach i później się
    do nich stosujemy. Co najwyżej warunki tego co ma być w umowie możemy
    dostrzegać jako ściśle obowiązujące.

    A może to w odniesieniu do prawa karnego? Jeśli chodzi o orzecznictwo
    to możesz mieć rację. Zresztą nie wiem. Niech ktoś światły mi
    to wyprostuje.

    --
    Łukasz Bąk