  • 31. Data: 2005-07-04 09:24:03
    Temat: Re: wydruk poczty elektronicznej dowodem?
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    news:da9j65$rln$1@inews.gazeta.pl...

    > Każdą kserokopię która pojawia się jako dowód też?

    jezeli strona zglasza ze dokument jest sfalszowany i zreszta istnieje bardzo
    duze prawdopodobientswo ze tak jest
    (bo trzeba byc nielada imbecylem by do tego w przypadku mailow nie dojsc) to
    tak.

    Nalezy zweryfikowac a nie pomimo sprzeciwow przyjac ze dokument jest
    prawdziwy, zadowolna bys byla gdyby
    ktos na podstqawie kserokopii dal komus kredyt na Twoje dane ?

    P.

  • 32. Data: 2005-07-07 15:41:18
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Przemek R... napisał(a):
> [...]
    > duze prawdopodobientswo ze tak jest
    > (bo trzeba byc nielada imbecylem by do tego w przypadku mailow nie dojsc) to

    Cóż, to nie sąd ma obowiązek dopuszczać dowody z urzędu, tylko w razie
    kwestionowania prawdziwości dokumentu, a odpowiednio też jego
    kserokopii, jedna ze stron.
    Zresztą nie wiemy czy ktoś kwestionował prawdziwość wydruków, w ogóle
    nic nie wiemy, więc trudno coś powiedzieć.
    A jak już pisaełm - wątpię w oparcie wyroku tylko na tych wydrukach.

    KG

  • 33. Data: 2005-07-07 23:49:22
    Od: fan <g...@h...com>

    kam wrote:

    > Cóż, to nie sąd ma obowiązek dopuszczać dowody z urzędu, tylko w razie
    > kwestionowania prawdziwości

    ROTFL

    Zafajdanym obowiazkiem sedziego jest rzetelnosc. Juz z urzedu sedzia nie
    moze dopuscic papierka bez przyzwoitego uwierzytenienia autentycznosci.

    > dokumentu, a odpowiednio też jego
    > kserokopii, jedna ze stron.
    > Zresztą nie wiemy czy ktoś kwestionował prawdziwość wydruków, w ogóle
    > nic nie wiemy, więc trudno coś powiedzieć.

    Wiemy, i ze sedzia zignorowal.

    > A jak już pisaełm - wątpię w oparcie wyroku tylko na tych wydrukach.

    a ja nie.

  • 34. Data: 2006-03-08 17:21:24
    Temat: Zakaz dowodowy
    Od: Marek<b...@g...pl>

    prosze o wyjasnienie, ew. wskazanie orzecznictwa dot. problemu:

    Czy w postepowaniu karnym mozna wykorzystac przeciwko oskarzonemu jego
    zeznanie, zlozone wczesniej w charakterze swiadka w postepowaniu cywilnym,
    jezeli oskarzony odmowil skladania zeznan przed sadem karnym.

    pozdrawiam wszystkich

    Marek

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 35. Data: 2006-03-08 17:33:07
    Temat: Re: Zakaz dowodowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Marek [###b...@g...pl.###] napisał:
> [...]
    > zeznanie, zlozone wczesniej w charakterze swiadka w postepowaniu
    > cywilnym, jezeli oskarzony odmowil skladania zeznan przed sadem

    Dowodem może być wszystko, co sąd dopuści za dowód. Pytanie czego
    miało by to być dowodem? Treści jego zeznań, czy stanu faktycznego. Bo
    przecież mógł tam kłamać.

  • 36. Data: 2006-03-08 17:42:22
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > jego
    > karnym.
    >

    > Dowodem może być wszystko, co sąd dopuści za dowód.

    Ale akurat co do oskrzonego jest art. 389 §1 kpk i odczytwayć zeznan w
    charakterze świadka nie mozna.

    A dla autora wątku:

    W judykaturze i doktrynie przyjmuje się, że niedopuszczalne jest
    odczytywanie na rozprawie protokołów zeznań złożonych poprzednio przez
    oskarżonego w charakterze świadka (por. wyr. SN z 20 VIII 1970 r., I KR
    82/70, OSNPG 1970, nr 11-12, poz. 157; wyr. SN z 14 X 1970 r., IV KR
    177/70, OSNKW 1971, nr 1, poz. 11; wyr. SN z 22 XI 1974 r., IV KR
    426/73, OSNKW 1975, nr 3-4, poz. 42; wyr. SN z 29 V 1978 r., III KR
    383/77, nie publ.; wyr. SN z 31 X 1978 r., II KR 220/78, OSNPG 1979, nr
    6, poz. 82; wyr. SN z 11 IX 1979 r., V KR 179/79, nie publ.; wyr. SN z
    15 VI 1982 r., IV KR 271/81, nie publ.; wyr. SN z 5 VIII 1986 r., V KRN
    296/86, nie publ.; uchw. SN z 20 VI 1991 r., I KZP 12/91, OSNKW 1991, nr
    10-12, poz. 46; uchw. SN z 22 I 1992 r., I KZP 42/91, OSNKW 1992, nr
    5-6, poz. 35; T. Nowak: Zasada bezpośredniości w polskim procesie
    karnym, Poznań 1971, s. 170; T. Grzegorczyk: Odstępstwa..., NP 1973, nr
    7-8, s. 1040; idem: Glosa..., PiP 1995, nr 7, s. 106-108). Nie jest to
    możliwe także w sytuacji, gdy chodzi o korzystne dla oskarżonego
    zeznania i on sam zgłasza taki wniosek. W sposób zasługujący na aprobatę
    rozstrzygnął tę kwestię Sąd Najwyższy, uznając, że: Odczytanie protokołu
    zeznań, jakie oskarżony złożył w postępowaniu przygotowawczym w danej
    sprawie w charakterze świadka, nie jest dopuszczalne nawet wtedy, gdy
    oskarżony o to wnosi, albowiem uwzględnieniu takiego wniosku stoi na
    przeszkodzie zakaz wyrażony w art. 334 § 1 [ob. 389 § 1] k.p.k. (uchw.
    SN z 8 II 1995 r., I KZP 37/95, OSNKW 1995, nr 3-4, poz. 15, z glosą T.
    Grzegorczyka, PiP 1995, nr 7, s. 106-108). Nie wydaje się, by na gruncie
    obowiązujących przepisów można było aprobować tezę, że w takiej sytuacji
    jest możliwe odczytanie zeznań korzystnych dla oskarżonego, gdyż
    restryktywizm ustawy w zakresie dopuszczalności dowodów dotyczy tylko
    dowodów obciążających zmierzających do przełamania domniemania
    niewinności (R. Kmiecik: Dopuszczalność..., PiP 1995, nr 10-11, s.
    130-134). Tego rodzaju zalecenie jest trudne do zrealizowania, gdyż
    odwołuje się do oceny, a tu już nietrudno o nadużycie (A. Kaftal:
    Niektóre zagadnienia..., s. 48; T. Nowak: Zasada..., s. 160).
    Konsekwencją zakazu odczytywania złożonych uprzednio przez oskarżonego
    zeznań jest niedopuszczalność odtwarzania tych zeznań w inny sposób, np.
    przez przesłuchanie osoby przesłuchującej go w charakterze świadka (wyr.
    SN z 20 VIII 1970 r., I KR 82/70, OSNPG 1970, nr 11-12, poz. 157; wyr.
    SN z 5 VIII 1986 r., V KRN 295/86, nie publ.).

    I zwrot w charakterze świadka dotyczy również postepowania cywilnego.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 37. Data: 2006-03-08 17:59:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Johnson [###j...@n...pl.###] napisał:

    > Ale akurat co do oskrzonego jest art. 389 §1 kpk i odczytwayć zeznan
    > charakterze świadka nie mozna.

    Po pierwsze zakaz dotyczy zeznań złożonych w postępowaniu karnym.
    Protokół przesłuchania świadka w postępowaniu cywilnym czy
    administracyjnym z punktu widzenia prawa karnego - moim zdaniem - nie
    jest przesłuchaniem świadka, tylko dokumentem.

    Poza tym pytający nie sprecyzował, czego dotyczy sprawa i czego
    dowodem ma być protokół. Przykładowo nie wyobrażam sobie postępowania
    z art. 233 kk bez uznania za dowód zeznań podejrzanego, które uważamy
    za fałszywe.

  • 38. Data: 2006-03-08 18:09:01
    Od: Marek<b...@g...pl>

    żytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomo&para;ci news:dun63n$1dv$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Johnson [###j...@n...pl.###] napisał:
    >

    > Po pierwsze zakaz dotyczy zeznań złożonych w postępowaniu karnym.
    > Protokół przesłuchania &para;wiadka w postępowaniu cywilnym czy
    > administracyjnym z punktu widzenia prawa karnego - moim zdaniem - nie
    > jest przesłuchaniem &para;wiadka, tylko dokumentem.

    Tez mam taka opinie, ale sedzia nie jest pewien...:-(
    czy jest jakies orzecznictwo na ten temat?

> [...]
    > dowodem ma być protokół. Przykładowo nie wyobrażam sobie postępowania
    > z art. 233 kk bez uznania za dowód zeznań podejrzanego, które uważamy

    sprawa dot. oskarzenia o czyn z art.212 par.2 k.k. (znieslawienie)
    oskarzonym jest autor artykulu
    zlozyl wczesniej zeznania w procesie cywilnym (jako swiadek)
    o zadoscuczynienie, wytoczonym wydawcy.
    Zeznaniami tymi pograzyl sie calkowicie - problem w tym,
    czy moga byc one dowodem przeciwko niemu w sprawie karnej.

  • 39. Data: 2006-03-08 18:10:26
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Po pierwsze zakaz dotyczy zeznań złożonych w postępowaniu karnym.

    Zakaz dotyczy wszystkich postępowań. Oczywiście zakaz dotyczy tylko tych
    zeznań które mają jakikolwiek związek z zarzutem. Choć w sumie innych
    nie ma sensu czytać.

    > Protokół przesłuchania świadka w postępowaniu cywilnym czy
    > administracyjnym z punktu widzenia prawa karnego - moim zdaniem - nie
    > jest przesłuchaniem świadka, tylko dokumentem.

    Na pewno jest dokumentem, ale jednocześnie dokumentuje czynność
    procesową. A treści zeznań nie można ujawnić, gdyż naruszałoby to prawo
    oskarżonego do odmowy składania wyjaśnień.

> [...]
    > dowodem ma być protokół. Przykładowo nie wyobrażam sobie postępowania
    > z art. 233 kk bez uznania za dowód zeznań podejrzanego, które uważamy

    Hmm, to byłby tylko jeden wyjątek., ale wynika to tylko z istoty
    zarzutu. W tym zarzucie jest istotne jakiej treści zeznania ktoś złożył,
    bo tylko wtedy można oceniać czy są prawdziwe.