  • 1. Data: 2009-03-19 13:15:17
    Temat: wybór prawa i sądu w umowie
    Od: w...@g...com

    Witam,

    Będę podpisywał umowę z podmiotem z innego kraju w UE. Umowa jest
    sporządzona w j.angielskim (ale kraj siedziby nie jest anglojęzyczny)
    i dotyczy reprezentowania firmy na terenie kraju. Umowa "na oko" jest
    zgodna z kodeksem cywilnym - umowy agencjne.

    Czy stosowny jest zapis w sytlu:
    1. Sprawy sporne reguluje Kodeks Cywilny właściwy ze względu na
    siedzibę pozwanego.

    2. Sądem właściwym do rozstrzygania sporów jest sąd powszechny
    właściwy ze względu na siedzibę pozwanego

    Dzieki pozdrawiam,
    Whatlogin

  • 2. Data: 2009-03-19 13:26:37
    Temat: Re: wybór prawa i sądu w umowie
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości news:

> [...]
    >siedzibę pozwanego.

    >2. Sądem właściwym do rozstrzygania sporów jest sąd powszechny
    >właściwy ze względu na siedzibę pozwanego

    Chcesz składać pozwy w sądzie w innym kraju?
    I uczyć się innego systemu prawnego?
    Lepiej od razu ustal, że sądem właściwym jest sąd właściwy dla Twojej
    siedziby.

  • 3. Data: 2009-03-19 13:36:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    w...@g...com pisze:
> [...]
    > zgodna z kodeksem cywilnym - umowy agencjne.
    >
    > Czy stosowny jest zapis w sytlu:
    > 1. Sprawy sporne reguluje Kodeks Cywilny właściwy ze względu na

    To mi pachnie nonsensem. W razie sporu nie wiadomo jak rozumieć
    umowę, dopóki ktoś kogoś nie pozwie (wtedy będzie wiadomo, na którym kc
    się oprzeć???)

    > 2. Sądem właściwym do rozstrzygania sporów jest sąd powszechny
    > właściwy ze względu na siedzibę pozwanego

    Uważam podobnie jak Calvallino - najlepszy sąd to najbliższy sąd.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-03-19 15:26:27
    Od: w...@g...com

    On 19 Mar, 14:36, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    To mi pachnie nonsensem. W razie sporu nie wiadomo jak rozumieć
    > umowę, dopóki ktoś kogoś nie pozwie (wtedy będzie wiadomo, na którym kc
    > się oprzeć???)

    No właśnie - ale tak jeżeli tak samo myślą obie strony ? Ja chcę u
    siebie i kontrahent chce u siebie, i każdy tu ma racje. Przecież nie
    wpiszemy arbitrażowego! Jak z tego wybrnąć, żeby było dla każdego w
    sam raz.

    Pozdrawiam,
    Whatlogin

  • 5. Data: 2009-03-19 15:35:17
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    >No właśnie - ale tak jeżeli tak samo myślą obie strony ? Ja chcę u
    >siebie i kontrahent chce u siebie, i każdy tu ma racje.

    Agencja ma być na terenie Polski?
    No to sąd również.
    Jak nie chcesz to nie wpisuj właściwości sądu, wpisz za to miejsce
    podpisania umowy w Polsce, skutek będzie ten sam. ;-)

  • 6. Data: 2009-03-19 17:13:48
    Od: w...@g...com

    On 19 Mar, 16:35, "Cavallino" <c...@k...pl> wrote:
    > Agencja ma być na terenie Polski?
    > No to sąd również.
    > Jak nie chcesz to nie wpisuj właściwości sądu, wpisz za to miejsce
    > podpisania umowy w Polsce, skutek będzie ten sam. ;-)

    No kurcze :) czyli nie da się tak żeby było tu i tu. Ja mam nieco
    mniejszą pozycję przetargową żeby sobie coś wpisywać, i zostanie
    obczyzna :/

    Dzieki!
    Whatlogin

  • 7. Data: 2009-03-20 07:30:53
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 19 Mar 2009 14:36:16 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > To mi pachnie nonsensem. W razie sporu nie wiadomo jak rozumieć
    > umowę, dopóki ktoś kogoś nie pozwie (wtedy będzie wiadomo, na którym kc
    > się oprzeć???)

    Decydując się na wniesienie wybierasz sąd.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 8. Data: 2009-03-20 08:52:28
    Od: w...@g...com

    On 20 Mar, 08:30, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > Decydując się na wniesienie wybierasz sąd.

    Dzięki Olgierd,
    Jeżeli to się dzieje na terenie Polski to nie ma problemu, zapis o
    sądzie jest OK. Ale co w drugiej kwestii czyli wyboru prawa ?
    Obowiazuje właściwe dla sądu pozwanego ? Może w ogóle nie pisać jakie
    prawo reguluje umowę ?

    Pozdrawiam
    Whatlogin

  • 9. Data: 2009-03-20 10:51:00
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 20 Mar 2009 01:52:28 -0700, whatlogin napisał(a):

> [...]
    > sądzie jest OK. Ale co w drugiej kwestii czyli wyboru prawa ? Obowiazuje
    > właściwe dla sądu pozwanego ? Może w ogóle nie pisać jakie prawo

    Ja bym zaczął od czytania p.p.m.

    http://www.lex.com.pl/bap/student/Dz.U.1965.46.290.h
    tml

  • 10. Data: 2009-03-20 17:48:47
    Od: w...@g...com

    On 20 Mar, 11:51, Olgierd <n...@n...problem> wrote:
    > Ja bym zaczął od czytania p.p.m.
    >
    > http://www.lex.com.pl/bap/student/Dz.U.1965.46.290.h
    tml

    Dzięki,

    Widziałem to, nie jestem prawnikiem i widzę tam albo odpowiedź na
    pytanie dotyczące jakie prawo będzie stosowane w sprawach spornych lub
    jakie zapisy odnośnie tego mogą być zastosowane. Nie widzę odpowiedzi
    na pytanie czy mogę zawrzeć w umowie zapis jak powyżej. Ale teraz to
    już nieaktualne - ostatecznie stosowane będzie prawo PL :) więc nie
    mam już problemu.

    Pozdrawiam
    Whatlogin