  • 1. Data: 2004-05-26 18:34:41
    Temat: współwłasność działki (jak Kargul i Pawlak :))
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Witam,
    sytuacja wygląda mniej więcej tak: rodzina jest podzielona na 2
    stronnictwa - jedno uważa, że powinno dostać pewną działkę na wyłączność,
    lecz inni są jej współwłaścicielami (czyli mamy tu sytuację "Hercules contra
    plures" :)))
    Jeden ze stronnictwa współdziałkowiczów wykonał pewne prace (zakład
    energetyczny przeciągnął kabel z prądem ze słupa stojącego na "spornej"
    działce do swojej (jedyno-własnej) działki. Wcześniej uzyskał zgodę
    wszystkich współwłaścicieli, również ze stronnictwa Herkules.
    Ale po czasie okazało się, że osoba która odziedziczyła swój kawałek
    przepisała go na swoją córkę nie informując o tym pozostałych
    współwłaścicieli (swoje rodzeństwo, btw.).
    Nowa współwłaścicielka złożyła zażalenie na fakt wykonywania robót na
    działce (wykopanie rowu, zakopanie kabla).
    I teraz pytanie: czy istnieje jakiś formalny obowiązek poinformowania
    wszystkich przez współwłaściela, że kawałek został przekazany komuś innemu,
    kto od tej chwili staje się podmiotem współwłasności? Drugie - na tej
    feralnej działce nie powstał żaden trwały ślad (tzn. np. nikt nie wybudował
    żadnej budy), tylko jej stan został niejako nienaruszony - czy mimo to nowa
    współwłaścicielka może np. wystąpić z roszczeniem, aby ten kabel wykopać, bo
    na jego zakopanie nie wyraziła zgody?

    Swoją drogą, to komiczne, jakie instynkty może wyzwolić w ludziach jakiś
    spłachetek ziemi ;-)
    Sprawa jest rozwojowa, zapowiada się na kilka pokoleń :-o

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy

  • 2. Data: 2004-05-26 18:49:12
    Temat: Re: współwłasność działki (jak Kargul i Pawlak :))
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    zbiggy wyskrobał(a):
> [...]
    > stronnictwa - jedno uważa, że powinno dostać pewną działkę na wyłączność,
    > lecz inni są jej współwłaścicielami (czyli mamy tu sytuację "Hercules

    Zapowiada się ciekawie, ale obawiam się, że potrzebne będzie dalsze
    wyjaśnienie.

> [...]
    > działce do swojej (jedyno-własnej) działki. Wcześniej uzyskał zgodę
    > wszystkich współwłaścicieli, również ze stronnictwa Herkules.

    To są dwie nieruchomości, ale jaki jest ich charakter? Ilu każda ma
    właścicieli? Co to przeciągnięcie kabla powoduje?

    > Ale po czasie okazało się, że osoba która odziedziczyła swój kawałek
    > przepisała go na swoją córkę nie informując o tym pozostałych
    > współwłaścicieli (swoje rodzeństwo, btw.).

    Jaki kawałek? Kawałek czego?

> [...]
    > mimo to nowa współwłaścicielka może np. wystąpić z roszczeniem, aby ten
    > kabel wykopać, bo na jego zakopanie nie wyraziła zgody?

    Współwłaścicielka czy jedyna właścicielka? Cały post jest niezbyt zrozumiały
    tak na marginesie mówiąc...

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-05-26 20:48:48
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Bartek Gliniecki napisal/a:

    > Zapowiada się ciekawie, ale obawiam się, że potrzebne będzie dalsze
    > wyjaśnienie.

    żyło sobie rodzeństwo szczęśliwie, aż pokończyli 60, 70 lat i im się zebrało
    na waśnie :))

    Rzeczywiście poprzednio napisałem dość chaotycznie, przepraszam i już
    uściślam:
    jest sobie 6 działek, do której 6 braci i sióstr ma odrębne prawa.
    Gdzieś pośrodku jest siódme poletko, na którym stoi słup energetyczny.
    Poletko należy do nich wszystkich razem. Jeden ze współwłaścicieli pociągnął
    sobie prąd ze wspólnego słupa na własną działkę. Wcześniej zapytał
    wszystkich, czy nie wnoszą do tego sprzeciwu i wszyscy wyrazili zgodę. Tylko
    jedna członkini stronnictwa "Hercules" zapomniała dodać, dając swój podpis,
    że już nie jest współwłaścicielką inkryminowanego poletka, bo przekazała je
    córce. Córka, jako obecna współwłaścicielka wyraziła sprzeciw (chyba nazwane
    to było "zastrzeżenie"), zakład energetyczny o tym poinformował, ale swą
    robotę wykonał.
    Czy teraz jest możliwa sytuacja, że sąd nakaże wykopać te kable? (nic nie
    wystaje na zewnątrz, a więc właściwości wspólnej działki ze słupem są takie
    jak przed robotą, nie ma tam nic do ew. rozbiórki etc.)? A jeżeli jest to
    możliwe, to czy można przybrać taką linię: uzyskałem zgodę wszystkich
    współwłaścicieli, a jeden z nich wyrażając zgodę, nie poinformował nikogo,
    że nie jest już współwłaścicielem, bo przekazał prawa komuś innemu.

    > Co to przeciągnięcie kabla powoduje?

    kabel jest 70 cm pod ziemią, nigdzie nie wystaje.

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy

  • 4. Data: 2004-05-26 21:22:52
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    zbiggy wyskrobał(a):
> [...]
    > wyraziła sprzeciw (chyba nazwane to było "zastrzeżenie"), zakład
    > energetyczny o tym poinformował, ale swą robotę wykonał.

    "Przeciągnięcie kabla" wydaje się być czynnością przekraczającą zwykły
    zarząd, a więc do jej dokonania potrzebna jest zgoda wszystkich
    współwłaścicieli. Jeżeli takiej zgody nie będzie, współwłaściciele, których
    udziały wynoszą razem co najmniej połowę, mogą zawrócić się o rozsrzygnięcie
    do sądu.

> [...]
    > wszystkich współwłaścicieli, a jeden z nich wyrażając zgodę, nie
    > poinformował nikogo, że nie jest już współwłaścicielem, bo przekazał

    Tu sytuacja jest bardzo ciekawa. Ta osoba, która się podpisała i potem zbyła
    udział córce, złożyła podpis, który tak właściwie nic nie znaczy. Uprawnioną
    do decydowania jest córka. I teraz wszystko zależy od wpisu w księdze
    wieczystej. Jeżeli wpisana jest (lub była w momencie decydowania o tym kablu
    i nie został złożony wniosek o nowy wpis) matka, to resztę współwłaścicieli
    chroni domniemanie prawdziwości wpisu w KW. Jeżeli wpisana była córka, to
    sprawa się komplikuje. Nie wiem czy sąd może kazać wykopać kabel. Nawet
    jeżeli może, to biorąc pod uwagę fakt, że kabel (kolokwialnie mówiąc) nikomu
    nie wadzi, chyba tego nie zrobi.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 5. Data: 2004-05-27 05:14:12
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Wielkie dzięki za odpowiedzi (dobra wiadomość dla mojego "klienta" :-) który
    wykonał te roboty)
    Swoją drogą, gdyby nastąpiła zmiana w KW to chyba wszyscy zainteresowani
    powinni dostać od sądu decyzję w tej sprawie do wiadomości?

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy