  • 1. Data: 2002-03-23 00:03:57
    Temat: wspolnota miesz.- zarzadzanie
    Od: <d...@p...onet.pl>

    witam
    moze ktos wie jak rozstrzygnac sprawe administrowania wspolnota (19 lokali
    wyodrebnionych i 5 lokali w rekach WAM)
    otoz wybralismy 3-osobowy zarzad z posrod lokatorow i postanowilismy przekazac
    administrowanie budynkiem temu zarzadowi jednak dotychczasowy admin Wojskowa
    Administracja nie chce tego uznac twierdzac ze przynajmniej jeden z czlonkow
    zarzadu musi miec specjalne uprawnienia.
    Czy faktycznie WAM ma racje?
    pozdrawiam
    Dariusz P.

  • 2. Data: 2002-03-23 00:11:24
    Temat: Re: wspolnota miesz.- zarzadzanie
    Od: mol <m...@t...tpsa.pl>

    d...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > Administracja nie chce tego uznac twierdzac ze przynajmniej jeden z czlonkow
    > zarzadu musi miec specjalne uprawnienia.

    Nie wiem o jakich specjalnych uprawnieniach mowia fachowcy z WAM ale ja
    mieszkam w podobnej wspolnocie (kilka lokali jest firmy, ktora budowala
    budynek i oni nam placa oplaty za te lokale). Zarzad jest rowniez
    trzyosobowy, wybrany z lokatorow (bez specjalnych uprawniwn) i jest ok.
    Moja zona jest czlonkiem zarzadu i zna szczegoly, ale niestety juz spi,
    moze jutro cos wiecej.

  • 3. Data: 2002-03-23 10:36:35
    Od: <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > trzyosobowy, wybrany z lokatorow (bez specjalnych uprawniwn) i jest ok.
    > Moja zona jest czlonkiem zarzadu i zna szczegoly, ale niestety juz spi,

    dzieki za zainteresowanie
    jesli moglbys powiedziec cos wiecej (pytajac sie zony) to bylbym wdzieczny
    pozdrawiam
    Dariusz P.

  • 4. Data: 2002-03-23 15:46:51
    Od: mol3 <m...@p...onet.pl>

    d...@p...onet.pl wrote:

    > dzieki za zainteresowanie
    > jesli moglbys powiedziec cos wiecej (pytajac sie zony) to bylbym wdzieczny
    > pozdrawiam
    > Dariusz P.

    Witam ponownie,
    sprawy o wspolnotach mieszkaniowych reguluje Ustawa o wlasnosci lokali
    Dz. U. nr 85 z 1994 r. wraz z pozniejszymi zmianami. Na niej nalezy sie
    opierac. Na priva przesle Ci dokument, ktory posiadam zawierajacy chyba
    te ustawe (niestety nie moge do niego obecnie zajrzec).
    W naszej wspolnocie w czasie pierwszego zebrania, na ktore zostali
    zaproszeni wszyscy wlasciciele lokali (przybyl rowniez przedstawiciel
    WPB - firmy budujacej blok, wlascicieli kilku lokali) zostal powolany
    trzyosobowy zarzad. Glosowanie odbywa sie we wspolnotach udzialami (wg.
    ustawy lecz po 100% zgodzie wszystkich wlascicieli moze odbyc sie
    inaczej np. 1 lokal - 1 glos) i zostal zatwierdzany zarzad. Nastepnie
    wspolnota zalegalizowala jej istnienie poprzez uzyskanie NIP'u, regonu,
    oraz zalozenie konta bankowego (jako wspolnota nie czerpiemy dodatkowych
    dochodow np. za reklame na bloku). Mieniem naszej wspolnoty kieruje
    nieodplatnie zarzad (chec odplatnego administrowania wyrazala rowniez
    WPB jednak wlasciciele nie wyrazili na to zgody). Ustalilismy oplate w
    wysokosci 1 zl/m2, z ktorej pokrywane sa nast. koszty: fundusz
    remontowy, sprzataczka, wywoz nieczystosci, energia ogolnego uzytku i
    ksiegowa, prowizje i oplaty bankowe.
    Istota w Waszej sytuacji jest to, czy WAM posiada wiekszosciowy udzial
    we wspolnocie i czy ewentualnie moglby przeglosowac Wasze postanowienia.
    Zarzad moze administrowac mieniem wspolnoty mieszkaniowej nieodplatnie
    (ew. nagrody pieniezne dla zarzadu), jezeli chcialby to robic odplatnie
    musi prowadzic dzialalnosc gospodarcza (rozliczas sie z ZUS i US).
    Sa to informacje z naszych doswiadczen jednak proponujemy zasiegnac
    rowniez informacji u innego administratora mienia wspolnot w Waszym miescie.
    Pozdr. mol

  • 5. Data: 2002-03-23 20:59:52
    Od: <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > Sa to informacje z naszych doswiadczen jednak proponujemy zasiegnac
    > rowniez informacji u innego administratora mienia wspolnot w Waszym miescie.

    witam
    dzieki serdeczne za pomoc
    WAM nie posiada wiekszosciowego udzialu (ok.1/5) jednak nie chce
    oddac "administrowania"
    zarzad jest wybrany z posrod wlascicieli i od kilku dni jestem jego czlonkiem
    tak jak mowilem WAM twierdzi ze musze miec uprawnienia do administrowania i
    twardo stoi na swoim stanowisku
    niedlugo zwolamy zebranie na ktorym przeglosujemy ta kwestie ale i tak nie wiem
    jak wydebic od nich dostep do dokumentacji budynku i kont bankowych
    pozdrawiam
    Dariusz P.

  • 6. Data: 2002-03-23 21:40:56
    Od: "mol" <m...@t...tpsa.pl>

    > zarzad jest wybrany z posrod wlascicieli i od kilku dni jestem jego
    czlonkiem
    > tak jak mowilem WAM twierdzi ze musze miec uprawnienia do administrowania
    > twardo stoi na swoim stanowisku

    Na jakiej podstawie tak twierdzi - przepis?

    > jak wydebic od nich dostep do dokumentacji budynku i kont bankowych

    To jest ich pieski obowiazek - udostepnienie dokumentacji, nawet
    pojedynczemu lokatorowi, inaczej mysle jest z kontami (moga miec na nich
    rozne rozliczenia nie tylko Wasze).
    To zarzad decyduje o wyborze administratora i w kazdej chwili moze
    wypowiedziec administraowanie obecnemu administratorowi i wybrac innego.
    Poczytaj dokument, ktory przeslalem Ci na priva.
    Pozdr. mol

  • 7. Data: 2002-03-23 21:53:47
    Od: "Beata Be" <a...@p...NO_SPAM.com>

    administrowania
    Uprawnienia to musi miec obcy Zarzadca, tzn jesli wybierzecie do zarzadzania
    wspolnota kogos kto nie jest wlascicielem.
    Pozdr
    BB

  • 8. Data: 2002-03-25 11:21:11
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    d...@p...onet.pl:

    > Administracja nie chce tego uznac twierdzac ze przynajmniej jeden z
    > czlonkow zarzadu musi miec specjalne uprawnienia.
    > Czy faktycznie WAM ma racje?

    Niech podadzą podstawę prawną...

    Z ustawy o własności lokali (http://www.rp.pl/prawo/doc/lok0427.html):

    Art. 18.

    1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności
    lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego
    określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą
    powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.

    2. W razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przyjęty przez
    dotychczasowych współwłaścicieli sposób zarządu nieruchomością wspólną
    odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu.

    2a. Zmiana ustalonego w trybie ust. 1 sposobu zarządu nieruchomością
    wspólną może nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali
    zaprotokołowanej przez notariusza. Uchwała ta stanowi podstawę wpisu do
    księgi wieczystej.

    3. Jeżeli sposobu zarządu nie określono w umowie, o której mowa w ust.
    1, lub w uchwale zaprotokołowanej przez notariusza, obowiązują zasady
    określone w niniejszym rozdziale.

    Art. 20.

    1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami nie wyodrębnionymi,
    jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć
    uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem
    zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli
    lokali lub spoza ich grona.

    2. Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na
    mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani.

    Jeżeli w akcie notarialnym przy kupnie mieszkania nie narzucono sposobu
    zarządzania w jakiś szczególny sposób, ani nie uchwalono tego
    notarialnie później, to obowiązują zasady ogólne, a w nich nie ma mowy o
    żadnych specjalnych uprawnieniach. Obiło mi się o uszy, że gmina nie ma
    prawa powierzyć zarządu swoją nieruchomością osobie bez licencji, ale w
    Waszym przypadku nie ma to żadnego znaczenia. Jeśli WAM będzie się dalej
    stawiał, to pozostaje droga sądowa, np.
    http://www.rp.pl/prawo/doc/Wspolnota/wzory1.html#18

    MWK
    --