    From: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wspolnota miesz.- zarzadzanie
    Date: Mon, 25 Mar 2002 12:21:11 +0100

    d...@p...onet.pl:

    > Administracja nie chce tego uznac twierdzac ze przynajmniej jeden z
    > czlonkow zarzadu musi miec specjalne uprawnienia.
    > Czy faktycznie WAM ma racje?

    Niech podadzą podstawę prawną...

    Z ustawy o własności lokali (http://www.rp.pl/prawo/doc/lok0427.html):

    Art. 18.

    1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności
    lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego
    określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą
    powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.

    2. W razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przyjęty przez
    dotychczasowych współwłaścicieli sposób zarządu nieruchomością wspólną
    odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu.

    2a. Zmiana ustalonego w trybie ust. 1 sposobu zarządu nieruchomością
    wspólną może nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali
    zaprotokołowanej przez notariusza. Uchwała ta stanowi podstawę wpisu do
    księgi wieczystej.

    3. Jeżeli sposobu zarządu nie określono w umowie, o której mowa w ust.
    1, lub w uchwale zaprotokołowanej przez notariusza, obowiązują zasady
    określone w niniejszym rozdziale.

    Art. 20.

    1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami nie wyodrębnionymi,
    jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć
    uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem
    zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli
    lokali lub spoza ich grona.

    2. Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na
    mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani.

    Jeżeli w akcie notarialnym przy kupnie mieszkania nie narzucono sposobu
    zarządzania w jakiś szczególny sposób, ani nie uchwalono tego
    notarialnie później, to obowiązują zasady ogólne, a w nich nie ma mowy o
    żadnych specjalnych uprawnieniach. Obiło mi się o uszy, że gmina nie ma
    prawa powierzyć zarządu swoją nieruchomością osobie bez licencji, ale w
    Waszym przypadku nie ma to żadnego znaczenia. Jeśli WAM będzie się dalej
    stawiał, to pozostaje droga sądowa, np.
    http://www.rp.pl/prawo/doc/Wspolnota/wzory1.html#18

    MWK
    --