  • 1. Data: 2003-02-22 13:34:18
    Temat: wazektomia
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Ostatnio przegladalem artykuly w polityce i trafilem na jeden dot.
    antykoncepcji. Znalazlem ta informacje, ze wazektomia jest nielegalna.
    Niech ktos mi poda logiczne uzasadnienie tego przepisu.

    P.S.
    Chodzi o meska sterylizacje.

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 2. Data: 2003-02-22 14:46:37
    Temat: Re: wazektomia
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "huski" <h...@p...onet.pl> wrote in message
    > Ostatnio przegladalem artykuly w polityce i trafilem na jeden dot.
    > antykoncepcji. Znalazlem ta informacje, ze wazektomia jest nielegalna.
    > Niech ktos mi poda logiczne uzasadnienie tego przepisu.

    Chodzi Ci o prawne uzasadnienie, czy o kwestie celowosci?

    Depi.

  • 3. Data: 2003-02-22 15:30:51
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    "Marcin Olender" <d...@g...pl> pisze w

    > Chodzi Ci o prawne uzasadnienie, czy o kwestie celowosci?

    O kwestie celowosci.

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 4. Data: 2003-02-22 16:22:09
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > "Marcin Olender" <d...@g...pl> pisze w

    > O kwestie celowosci.

    Moja opinia jest taka, ze to bzdura. Ale moze w momencie, kiedy naród
    wymiera rzeczywiscie warto zabdac, aby ta dzietnosc jakos sie jeszcze
    trzymala ;-)

    Depi.

  • 5. Data: 2003-02-22 16:34:59
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    "Marcin Olender" <d...@g...pl> pisze w

    > "huski" <h...@p...onet.pl> wrote in message

    > Moja opinia jest taka, ze to bzdura.
    zgadzam sie z Toba w 100%. Podobno w krajach skandynawskich jest to dosyc
    popularny zabieg.

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 6. Data: 2003-02-22 19:26:24
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "huski" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > antykoncepcji. Znalazlem ta informacje, ze wazektomia jest nielegalna.
    > Niech ktos mi poda logiczne uzasadnienie tego przepisu.

    To nie jest tak, że stworzono osobny przepis, stwierdzający, że niektóre
    metody antykoncepcji są dozwolone, a inne nie.
    W kodeksie karnym jest natomiast przepis dot. spowodowania ciężkiego
    uszkodzenia ciała bądź ciężkiego rozstroju zdrowia. I tam wśród takich
    poważnych uszkodzeń zamieszczono m.in. pozbawienie zdolności płodzenia.
    Przepis ten dot. różnych form okaleczenia. Stworzono go raczej z myślą o
    sytuacjach, kiedy okaleczenie jest skutkiem pobicia albo np. niezbyt
    profesjonalnie wykonywanych zabiegów medycznych. Nie można zgodzić się na
    okaleczenie. Zasada ta jest ze wszech miar słuszna, natomiast nie
    przewidziano od niej wyjątku. Chodzi o to, że jeśli przy okazji operacji
    wyrostka niechcący odebranoby Ci zdolność płodzenia, to byłoby to dla Ciebie
    złe. Gdyby ten przepis mógł być niwelowany zgodą, to szpital mógłby przed
    każdą operacją kazać Ci podpisywać, że godzisz się, że wyjdziesz okaleczony
    (taki mamy standard, bez tego świstka nie operujemy). Bandyci również
    mogliby wymuszać "zgodę" na poważne pobicie itp.
    Wazektomia załapała się więc przypadkiem.
    Myślę, że przy wykładni celowościowej nikt jej nie brał pod uwagę.
    Oczywiście można ją wykluczyć, zapisując w innej ustawie.
    Dlaczego tego nie zrobiono? Bo niewiele osób jest na tyle zainteresowanych
    problemem. Bo jest to jednak zabieg nieodwracalny, a dotyczy dość istotnego
    wymiaru życia.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 7. Data: 2003-02-22 21:49:02
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> pisze w

> [...]
    > uszkodzenia ciała bądź ciężkiego rozstroju zdrowia. I tam wśród takich
    > poważnych uszkodzeń zamieszczono m.in. pozbawienie zdolności
    Wszytsko jasne
    > Oczywiście można ją wykluczyć, zapisując w innej ustawie.
    > Dlaczego tego nie zrobiono? Bo niewiele osób jest na tyle
    > zainteresowanych problemem.
    A szkoda, bo w panstwie prawa nie powinno miec znaczenia czy dany przepis
    jest istotny dla duzej grupy spolecznej, to tak jakby nie brac pod uwage
    rowerzystow w ruchu ulicznym.

    > Bo jest to jednak zabieg nieodwracalny.
    Klocic sie z Toba nie bede poniewaz medycyna ani biologia nigdy nie byly
    moja mocna strona, ale slyszalem ze wlasnie jest odwracalny z tym ze nie
    jest to prosty zabieg.

    P.S.
    A tak na marginesie to wazektomia nie musi oznaczac bezplodnosci, przeciez
    kazdy poddajacy sie zabiegowi moze zamrozic nasienie przed operacja. Marto
    dzieki za wyczerpujaca odpowiedz.

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 8. Data: 2003-02-26 10:33:10
    Temat: Re: wazektomia i szpitale
    Od: "nimrod25" <n...@o...pl>

    Nie sądzicie że tak jak w przypadku owej "zgody" przed operacją z tym też
    jest coś nie tak?

    Jeśli bandyci mieliby wymusić taką "zgodę" to jest ona nie ważna ale
    rozumując logicznie: jeśli szpital pobiera przed operacją od osoby chorej
    zgodę/zwolnienie od odpowiedzialności to jest to tak samo nic nie warte?
    Jest to osoba chora, w dodatku najczęściej przymuszona do poddania się
    zabiegowi medycznemu ze względu na okoliczności od niej niezależne zaś
    szpital winien świadczyć pewien minimalny poziom usług! Według mnie
    zastosowania nie ma tu kwestia "wyrażenia zgody" przez tą osobę lecz
    celowość zabiegu tzn. jeśli powikłania nie są spowodowane wyższą
    koniecznością a np. niedbałością lub "oszczędnościami" to nie ma znaczenia
    czy ofiara takiej "pomyłki" wyraziła zgodę czy nie.