    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wazektomia
    Date: Sat, 22 Feb 2003 20:26:24 +0100

    Użytkownik "huski" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:Xns932A946C5BAD7huski@213.180.128.20...
    > Ostatnio przegladalem artykuly w polityce i trafilem na jeden dot.
    > antykoncepcji. Znalazlem ta informacje, ze wazektomia jest nielegalna.
    > Niech ktos mi poda logiczne uzasadnienie tego przepisu.
    >
    > P.S.
    > Chodzi o meska sterylizacje
    To nie jest tak, że stworzono osobny przepis, stwierdzający, że niektóre
    metody antykoncepcji są dozwolone, a inne nie.
    W kodeksie karnym jest natomiast przepis dot. spowodowania ciężkiego
    uszkodzenia ciała bądź ciężkiego rozstroju zdrowia. I tam wśród takich
    poważnych uszkodzeń zamieszczono m.in. pozbawienie zdolności płodzenia.
    Przepis ten dot. różnych form okaleczenia. Stworzono go raczej z myślą o
    sytuacjach, kiedy okaleczenie jest skutkiem pobicia albo np. niezbyt
    profesjonalnie wykonywanych zabiegów medycznych. Nie można zgodzić się na
    okaleczenie. Zasada ta jest ze wszech miar słuszna, natomiast nie
    przewidziano od niej wyjątku. Chodzi o to, że jeśli przy okazji operacji
    wyrostka niechcący odebranoby Ci zdolność płodzenia, to byłoby to dla Ciebie
    złe. Gdyby ten przepis mógł być niwelowany zgodą, to szpital mógłby przed
    każdą operacją kazać Ci podpisywać, że godzisz się, że wyjdziesz okaleczony
    (taki mamy standard, bez tego świstka nie operujemy). Bandyci również
    mogliby wymuszać "zgodę" na poważne pobicie itp.
    Wazektomia załapała się więc przypadkiem.
    Myślę, że przy wykładni celowościowej nikt jej nie brał pod uwagę.
    Oczywiście można ją wykluczyć, zapisując w innej ustawie.
    Dlaczego tego nie zrobiono? Bo niewiele osób jest na tyle zainteresowanych
    problemem. Bo jest to jednak zabieg nieodwracalny, a dotyczy dość istotnego
    wymiaru życia.
    Pozdrawiam,
    MArta