  • 1. Data: 2005-07-06 13:38:21
    Temat: uzasadnienie od PZU w sprawie polisy posagowej. Jak sie bronic? (dlugie)
    Od: "Tapio" <t...@g...pl>

    Witam
    Sadze sie z PZU o wyplate zwaloryzowanej kwoty polisy posagowej. dodam ze
    jest to 70% z 18.000 zl (czyli ok 12.000)
    W otrzymanym dzis uzasadnieniu (a sprawa jest pojutrze) Pzu napisalo tak:
    "Podstawa prawna zadania powoda stanowi tresc art 358 (1) § 3 k.c. zgodnie
    z ktorym w razie istotnej zmiany siły nabywczej pieniadza sad moze zmienic
    wysokosc swiadczenia pienieznego ustalonego w umowie, po rozwazeniu
    interesow stron i kierujac sie zasadami wspolzycia spolecznego. Wprawdzie
    umowa ubezpieczenia okreslala sume jaka po uplywie okresu ubezpieczenia
    miala byc wyplacona, ale pozwany uznaje fakt, ze na dzien wymagalnosci
    polisy, kwota ta z uwagi na fakt zaistnienia u schylku lat 80 zjawiska
    inflacji na polskim rynku, nie spelnia zalozen i celu zawartej umowy jak tez
    stracila realna wymierna ekonomiczna wartosc.
    Strona pozwana w dacie uplywu umowionego okresu ubezpieczenia majac na
    uwadze nieprzewidziana w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia, zaistniala
    sytuacje ekonomiczna kraju i spadek nabywczy pieniadza na dzien 7.10.2004
    samoistnie bez wezwania powoda dokonala urealnienia sumy ubezpieczenia co w
    wyniku wyliczen matematycznych wynosi 500zl

    Strona pozwana wskazuje fakt, ze wystepujaca w okresie umowy
    ubezpieczeniowej inflacja w rownym stopniu dotknela powoda jak i strone
    pozwana, przy czym nie byla ona nastepstwem dzialan za ktore strona pozwana
    jako ubezpieczyciel ponosi jakakolwiek odpowiedzialnosc.

    Strona pozwana odnoszac sie do zadan powoda wskazuje, ze istotny spadek sily
    nabywczej pieniadza nastapil juz po uplywie okolo 2-3 lat od daty
    ufundowania polisy, z tych wzgledow majac na uwadze uzasadnione interesy obu
    stron wskazanym bylo by obciazenie stron ryzykiem inflacji w rownym stopniu
    tj po 50%
    Uwzgledniajac te okolicznosc zdaniem pozwanego zwaloryzowane przez sad
    swiadczenie, powinno ewentualnie wyniesc ogolna kwote maksymalnie ok
    500-1000zl.."

    Co mi sie nasuwa (a nie znam sie na tym i moge sie mylic) to to, ze jest tu
    jakas niekonsekwencja w dzialaniu. Skoro kwota zwaloryzowanej polisy wynosi
    18.000 a w uzasadnieniu jest napisane "majac na uwadze interesy obu stron
    wskazane jes obciazenie ryzykiem inflacji obu stron po rowno czyli 50%"
    czyli 50% tej kwoty to 9.000 a potem jest napisane tak :
    Uwzgledniajac te okolicznosc zdaniem pozwanego zwaloryzowane przez sad
    swiadczenie, powinno ewentualnie wyniesc ogolna kwote maksymalnie ok
    500-1000zl
    To chyba cos tu nie gra albo ja sie nie znam.

    Chcialbym aby kos poradzil mi jak mam sie do tego uzasadnienia ustosunkowac.
    Jak mam sie bronic jakich argumentow uzyc?? Jak odeprzec uzasadnienie PZU??

    Z gory bardzo dziekuje