  • 1. Data: 2005-07-06 10:36:46
    Temat: Zlecenie, brak NIP-u
    Od: Gregi <g...@w...pl>

    Witam,

    Nigdy nie pracowalem legalnie, nie mam zatem NIP-u ani tym bardziej DG.
    Jestem studentem i wykonuje jakies zlecenie (strona internetowa) i w
    zwiazku z tym mam problem. Jak mam sie rozliczyc z klientem (mala firma)
    ? Moge po prostu wziasc pieniadze, ale podobno powinienem pomniejszyc ta
    kwote o podatek, ktory bedzie musial naliczyc klient (bo nie bedzie
    sobie mogl wliczyc w koszty tego mojego projektu - dobrze mysle ? ).
    Nie wiem czy klient nie bedzie krecil nosa na umowe zlecenie, umowe o
    dzielo - czy nie bedzie tu zbyt wiele formalnosci itp. ? Najchetniej
    chcialby po prostu rachunek, taki jaki moga wystawiac firmy, no ale to
    odpada :/ Co powinienem zrobic ?

    --
    Pozdrawiam Gregi
    GG:2400874

  • 2. Data: 2005-07-06 10:45:09
    Temat: Re: Zlecenie, brak NIP-u
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Gregi napisał(a):
    > Witam,
    >
    > Nigdy nie pracowalem legalnie, nie mam zatem NIP-u ani tym bardziej DG.
    mysle ze odpowiedniejsza bylaby grupa pl.soc.prawo.podatki, ale...
    wystap do swojego US z pismem o nadanie NIPu. Nic nie kosztuje a juz
    bedziesz mial
    > Jestem studentem i wykonuje jakies zlecenie (strona internetowa) i w
    > zwiazku z tym mam problem. Jak mam sie rozliczyc z klientem (mala firma)
    Najlepsza forma to wg umowa-zlecenie lub umowa-o-dzielo
    > ? Moge po prostu wziasc pieniadze, ale podobno powinienem pomniejszyc ta
    > kwote o podatek, ktory bedzie musial naliczyc klient (bo nie bedzie
    > sobie mogl wliczyc w koszty tego mojego projektu - dobrze mysle ? ).
    Mowisz klientowi ile chcesz dostac do reki, nastepnie on/jego ksiegowa
    (w ostatecznosci Ty sam) liczysz ile powinno wyjsc brutto zeby netto
    wyszlo to co chcesz, jesli sie zgadzacie, podpisujecie umowe i tyle
    > Nie wiem czy klient nie bedzie krecil nosa na umowe zlecenie, umowe o
    > dzielo - czy nie bedzie tu zbyt wiele formalnosci itp. ?
    tu wlasnei jest malo formalnosci i jest to czesta praktyka w przypadku
    wspolpracy firm ze studentami (sprawdzone osobiscie)

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 3. Data: 2005-07-06 11:11:19
    Od: Gregi <g...@w...pl>

    badzio napisał(a):

    > wystap do swojego US z pismem o nadanie NIPu. Nic nie kosztuje a juz
    > bedziesz mial

    Sadzilem, ze trzeba podjac prace zeby moc otrzymac NIP.

    > tu wlasnei jest malo formalnosci i jest to czesta praktyka w przypadku
    > wspolpracy firm ze studentami (sprawdzone osobiscie)

    Wobec tego sprobuje tak zrobic. Dzieki :)

  • 4. Data: 2005-07-06 11:29:46
    Od: "Doker" <d...@w...pl>

    > Sadzilem, ze trzeba podjac prace zeby moc otrzymac NIP.
    Nie. I powiem nawet wiecej.
    Nawet nie musisz wypelniac PIT-a jesli nie miales dochodow mimo ze posiadasz
    NIP.

  • 5. Data: 2005-07-06 22:40:33
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gregi wrote:
> [...]
    > Jestem studentem i wykonuje jakies zlecenie (strona internetowa) i w
    > zwiazku z tym mam problem. Jak mam sie rozliczyc z klientem (mala firma)

    Weź ściągnij z internetu formularz NIP-3, wypełnij, zanieś do firmy z
    którą masz tą umowę zelcenie i niech wyślą swoją pocztą.
    W ciągu miesiąca zapewne dostaniesz numer NIP.

    Żeby firma to mogła jakkolwiek rozliczyć to musi coś z tobą podpisać
    umowę zlecenie, albo umowę o dzieło.
    Dla nich to żaden problem.
    Sami policzą ile mają odprowadzić podatku za ciebie, a tobie dadzą do
    ręki tyle ile masz dostać. Sam nigdzie niczego nie płacisz.

    Pod koniec roku dostaniesz od nich formularz PIT11/8b na którym wykażą
    ile u nich zarobiłeś, a ty do końca kwietnia 2006 będziesz na podstawie
    tego pit-11/8b i innych jak coś jeszcze zarobisz w innych firmach
    roliczyć się na pit-37.
    jeżeli nie zarobisz za dużo (tak do 4 tyś rocznie) to zapłacony podatek
    US odda ci spowrotem.
    Wypełniając NIP-3 wpisz numer konta bankowego jak masz, to zwrot podatku
    przjdzie na twój rachunek bankowy.
    Jak nie podasz numeru rachunku to przyniesie ci ten zwrot poczta, a za
    przekaz zapłacisz z własnje kieszeni (US pomniejszy ci należny zwrot
    podatku o te parę złotych).

    Nie możesz mówić, ze po porstu bierzesz pieniądze (na czarno) a za
    chwilę wspominać o odliczeniu podatku.

    Albo robisz na czarno bierzesz kasę do ręki i nikt cię w firmie nie
    widział, nei zna, nie wie kim jesteś i w ogóle "widziecie" się pierwszy
    raz. Oficjalnie nic nie zrobiłeś i nigdzie się nie rozliczasz i żadnego
    podatku nie płacicz.

    Albo robisz to legalnie na umowę zlecenie, albo o dzieło płacisz
    podatek, a firma może to sobie potem wrzucić legalnie w koszty.

  • 6. Data: 2005-07-06 22:43:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gregi wrote:

    > Sadzilem, ze trzeba podjac prace zeby moc otrzymac NIP.

    Nie.
    O NIP występuje się wówczas kiedy on jest potrzebny.
    Z zasady robi to firma, która ten twój NIP potrzebuje jeśli jeszcze go
    nie masz.

    Można też sameme wypełnić NIP-3 i wysłać, ale wówczas US może chcieć
    uzasadnienia po co ci on.

  • 7. Data: 2005-07-07 06:28:09
    Od: Gregi <g...@w...pl>

    Dzieki wszystkim za odpowiedzi! :)

  • 8. Data: 2005-07-07 13:51:05
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    badzio napisał(a):

    > mysle ze odpowiedniejsza bylaby grupa pl.soc.prawo.podatki, ale...
    > wystap do swojego US z pismem o nadanie NIPu. Nic nie kosztuje a juz
    > bedziesz mial

    AFAIK to o NIP wystepuje pierwszy pracodawca, a wiec ta firma z ktora
    podpisuje sie umowe.