  • 1. Data: 2002-06-24 23:15:13
    Temat: uprawnienia ochrony
    Od: "t3xz" <t...@p...onet.pl>

    Makro, Warszawa - straznicy przy wyjsciu ze sklepu sprawdzaja mniej lub
    bardziej dokladnie wszystkie wyjezdzajace wozki. Praktyka stosowana tylko w
    Makro. Czy jest uzasadniona prawnie i legalna?
    MediaMarkt, Wa-wa - dwoch straznikow zaczyna grzebac w torbach z naszymi
    zakupami dokonanymi w tym sklepie, dzieje sie to przy kasie, po zaplaceniu i
    zapakowaniu zakupow do owych toreb. Na stanowczy protest jednej z
    towarzyszacych nam osob - rezygnuja z podjetych dzialan. Czy mieli prawo
    grzebac nam w zakupach?
    Supermarkety, Wa-wa - straznicy nie chca wpuszczac na teren sklepu osob z
    np. plecakami, rzadajac by zostawic wszystkie torby i plecaki w odpowiednich
    miejscach (skrzynkach zamykanych na klucz). Ostatnio nie chcieli mnie
    wpuscic do supermarketu z pustym baniakiem na wode :-)) (oczywiscie bylo
    widac, ze baniak jest uzywany, na nowy nie wygladal). Co na to prawo?

    pozdr.
    t3xz

  • 2. Data: 2002-06-25 06:06:05
    Temat: Re: uprawnienia ochrony
    Od: <m...@p...com>

> [...]
    > wpuscic do supermarketu  z pustym baniakiem na wode :-)) (oczywiscie bylo
    > widac, ze baniak jest uzywany, na nowy nie wygladal). Co na to prawo?

    Uprawnienia ochrony regulują przepisy ustawy o ochronie osób i mienia (art. 36
    &#8211;
    38 ustawy). W skrajnych przypadkach możliwe jest użycie przymusu
    bezpośredniego (siła fizyczna w postaci chwytów obezwładniających oraz
    podobnych technik obrony, kajdanki, pałki obronne wielofunkcyjne, psy obronne,
    paralizatory elektryczne, broń gazowa i ręczne miotacze gazu), a nawet broni
    palnej. Jednakże pośród szerokich uprawnień nie ma uprawnienia do przeglądania
    zawartości bagaży i odzieży nawet w wypadku podejrzenia, że konsument wynosi
    towar. W trakcie prac nad projektem ustawy posłowie zastanawiali się, czy nie
    przyznać takiego uprawnienia pracownikom ochrony, jednakże w uchwalonej ustawie
    odpowiedni przepis się nie znalazł. Uprawnienie takie posiadają służby
    porządkowe organizatora imprezy masowej, w tym pracownicy agencji ochrony osób
    lub mienia. Mogą one przeglądać zawartości bagaży, odzieży osób, w przypadku
    podejrzenia, że osoby te wnoszą lub posiadają broń lub inne niebezpieczne
    przedmioty, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne, materiały pożarowo
    niebezpieczne, napoje alkoholowe, środki odurzające lub substancje
    psychotropowe. Pracownicy ochrony sklepów nie mają prawa przeglądania naszych
    bagaży. Niestety często zdarza się, iż uzurpują sobie to prawo i są głusi na
    rzeczową argumentację. Zdarza się, iż po przypomnieniu odpowiednich przepisów
    stwierdzają, że dany obiekt jest własnością prywatną i tu przepisy nie
    obowiązują. To samo można powiedzieć o "obowiązku" pozostawiania toreb i bagaży
    przed wejściem na salę sklepową &#8211; jest to bezprawie. Sam doświadczyłem podobnej

    sytuacji. Pracownik ochrony Geanta w Toruniu kazał mi zostawić w schowku bułkę,
    za którą przed chwilą zapłaciłem, wyszedłem przez kasy, miałem paragon i
    wracałem na salę. Słowne utarczki z kilkoma ochroniarzami trwały około 40
    minut. Próbowano przekonać mnie, że pozostawienie towaru w schowku jest dla
    mojego dobra, bowiem jak udowodnię, że nie ukradłem bułki. Dzielni stróże osób
    i mienia posunęli się nawet do gróźb, iż, zaprowadzą mnie na zaplecze, a tam
    się znajdzie 10 świadków, na okoliczność, że ukradłem bułkę za 90 gr. Aby
    umilić mi dokonanie zakupów przydzielono osobistego ochroniarza, który miał za
    zadanie chodzić za mną krok w krok w odległości pół metra i patrzeć na ręce.

    pzdr

    marek

  • 3. Data: 2002-06-25 13:27:20
    Od: "Krzysi0" <l...@k...net.pl>

    Użytkownik t3xz <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:af893l$7h5$...@n...tpi.pl...

    > Makro, Warszawa - straznicy przy wyjsciu ze sklepu sprawdzaja mniej lub
    > bardziej dokladnie wszystkie wyjezdzajace wozki. Praktyka stosowana tylko
    > Makro. Czy jest uzasadniona prawnie i legalna?

    Makro to jest zupełnie inna historia. To nie jest sklep dostępny dla
    wszytskich, pozatym ja jak tam jestem to strażnik jedynie podbija pieczątke
    na fakturze a kilka pań przegląda czy towar na wózku zgadza się z fakturą.
    Więc chyba nic złego nie robią ?

    Pozdrawiam
    Krzysi0

  • 4. Data: 2002-06-27 13:22:00
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    tke
    > na fakturze a kilka pań przegląda czy towar na wózku zgadza się z fakturą.

    To że nie jest to sklep "dla wszystkich" nie znaczy że pracujących tam pra
    cowników ochrony nie obowiązują przepisy ustawy.
    Jacek