  • 1. Data: 2002-06-24 20:21:49
    Temat: ZUS, ciąża i zasiłki... pomocy, bo się pogubiłam...
    Od: "Justyna" <j...@o...pl>

    Zaczyna mi się 8 miesiąc ciąży.
    Mam umowę na czas określony do końca sierpnia.
    Termin porodu wypada mi wcześniej - ok 24 sierpnia.
    Zarabiam brutto 2080 zł/mc.
    Co ze mną będzie we wrześniu? W jakiej wysokości dostanę zasiłek
    macierzyński?
    Co z zasiłkiem wychowawczym? Kto go płaci i czy w ogóle mi przysługuje,
    jeżeli umowa wygaśnie z końcem sierpnia?
    Kto od tego płaci podatek i czy będę ubiezpieczona w trakcie pobierania
    zasiłku wychowawczego jeśli w ogóle go dostanę?
    A jeśli urodzę we wrześniu - co wtedy? Czy mogę sobie wziąć jakiś urlop
    przed porodem? Czy moją sytuację poprawiłoby (a pracodawcy pogorszyło) gdyby
    przedłużył mi umowę na czas nieokreślony? Wcześniej byłam pół roku na
    bezrobociu. Dziecko będę wychowywać sama.

    Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.
    Justyna

    Ps. Przepraszam za chaos, ale nie mogę pozbierac myśli...

  • 2. Data: 2002-06-24 21:04:04
    Temat: Re: ZUS, ciąża i zasiłki... pomocy, bo się pogubiłam...
    Od: mm01 <m...@p...fm>

    Użytkownik Justyna napisał:
    > Zaczyna mi się 8 miesiąc ciąży.
    > Mam umowę na czas określony do końca sierpnia.
    > Termin porodu wypada mi wcześniej - ok 24 sierpnia.
    > Zarabiam brutto 2080 zł/mc.
    > Co ze mną będzie we wrześniu?

    bezrobotna (jak nie przedluzy ci umowy pracodawca)

    > W jakiej wysokości dostanę zasiłek macierzyński?

    nie dostaniesz go, jezeli bedziesz bezrobotna, bo aby dostac zasilek
    macierzynski
    trzeba otrzymac urlop macierzynski

    > Co z zasiłkiem wychowawczym? Kto go płaci

    jest płacony ze srodkow ZUS

    > i czy w ogóle mi przysługuje,
    > jeżeli umowa wygaśnie z końcem sierpnia?
    warunkiem zasiłku jest urlop wychowawczy+ granica dochodu netto (chyba
    do 528 zł)na czlonka rodziny

    > Kto od tego płaci podatek
    podatek płaci zawsze podatnik - a wiec w tym przypadku Ty

    > i czy będę ubiezpieczona w trakcie pobierania
    > zasiłku wychowawczego
    tak

    [ciach]

    pozdrawiam mm01

  • 3. Data: 2002-06-24 21:07:08
    Od: "Viwian" <v...@i...pl>

    Mialam podobna sytuacje, umowa na czas okreslony. Umowa jest przedluzana
    tylko do dnia porodu, jesli urodzisz wczesniej to umowa pozostanie bez
    zmian. Przysluguje Ci urlop macierzynski i zasilek macierzynski w wysokosci
    Twoich obecnch zarobkow. Niestety w tym wypadku nie przysluguje Ci urlop
    wychowawczy ani zasilek wychowawczy. Z tego co wiem mozna zaczac korzystac z
    urlopu macierzynskiego wczesniej (ale ja nie korzystalam). Jesli pracodawca
    przedluzylby ci umowe na czas nieokreslony (pewnie nie bedzie chcial, ale
    warto probowac) to bedziesz mogla skorzystac z zasilku i urlopu
    wychowawczego. Ja niestety nie mialam tyle szczescia i musialam
    zarejestrowac sie jako bezrobotna w Urzedzie pracy. Dzieki temu mam
    ubezpieczenie zdrowotne.

    Powodzenia, Viwian.

  • 4. Data: 2002-06-24 21:18:58
    Od: mm01 <m...@p...fm>

    > warunkiem zasiłku jest urlop wychowawczy+ granica dochodu netto (chyba
    > do 528 zł)na czlonka rodziny

    kwota gtraniczna - 548 netto-(bez ZUS i podatku) na osobe za 2001 rok

  • 5. Data: 2002-06-25 08:23:06
    Od: domańczak <d...@p...onet.pl>

    Viwian wrote:
    Przysluguje Ci urlop macierzynski i zasilek macierzynski w wysokosci
    >Twoich obecnch zarobkow.
    Drobne uscislenie - należy sie zasiłek macierzyński, ale nie urlop
    macierzyński (żeby dostać urlop, trzeba pracować; chyba ze oczywiscie
    jeszcze przed zakończeniem pracy wykorzystasz część urlopu). Pieniedzy
    dostaje sie tyle samo co na uropie macierzyńskim, z tym że kasie
    wypłaca ZUS, anie pracodawca.
    Niestety w tym wypadku nie przysluguje Ci urlop
    >wychowawczy ani zasilek wychowawczy.
    Tu sie zgadzam
> [...]
    >wychowawczego. Ja niestety nie mialam tyle szczescia i musialam
    >zarejestrowac sie jako bezrobotna w Urzedzie pracy. Dzieki temu mam
    No i przysługuje przez rok lub tylko pół roku ( w zależnosci od
    miejsca zamieszkania) zasiłek dla bezrobotnych.
    Poza tym, ale na tym to juz sie nie znam, każdej samotnej matce w
    Polsce, niejako z urzędu (o ile się nie mylę), przysługuje jakiś
    zasiłek (to chyba daje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej). Dostaje sie
    go na jakis czas przed porodem i iles czasu po. To jest suma
    przewyższajaca chyba zasiłek dla bezrobotnych. W każdym bądź razie
    dużo młodych ludzi specjalnie nie bierze ślubu, żeby załapać sie na tą
    kasę.
    Należą sie tez alimenty od ojca dziecka - jeśli od niego nie da sie
    wyegzekwować, to placi Skarb Państwa.
    Pozdrawiam i powodzenia
    Ania

  • 6. Data: 2002-06-25 08:23:08
    Od: domańczak <d...@p...onet.pl>

    mm01 wrote:

    >bezrobotna (jak nie przedluzy ci umowy pracodawca)
    Bedzie na zasiłku macierzyńskim

    >nie dostaniesz go, jezeli bedziesz bezrobotna, bo aby dostac zasilek
    >macierzynski
    >trzeba otrzymac urlop macierzynski
    100 % zarobków

    >jest płacony ze srodkow ZUS

    >warunkiem zasiłku jest urlop wychowawczy+ granica dochodu netto (chyba
    >do 528 zł)na czlonka rodziny
    Urlopu wychowawczego niestety nie dostaniesz (aha - granica dochodu
    netto - 548 zł)