  • 1. Data: 2012-02-22 19:36:39
    Temat: uprawnienia kontroli bezpieczeństwa na Okęciu
    Od: Pan Piskorz <p...@b...pl>

    witam,

    Dziś spotkała mnie niemiła kontrola na lotnisku Okęcie.
    Nie miałem nic przeciwko, oczywiście, zauważono coś podejrzanego -
    trzeba wyjaśnić. Ale:

    1. Czy kontrolująca ma prawo wyrzucać z plecaka moje brudne gacie i
    skarpety przy ludziach, mimo mojego sprzeciwu i pytania o ustronne miejsce?
    2. Czy ma prawo rozpinać mój bagaż samodzielnie?
    3. Nie zostałem poinformowany, czego szuka - mam prawo wiedzieć?
    4. Pani posiadała plakietkę, jednak odwróconą, nazwiska sama nie podała
    - powinna podać czy nie?
    5. Jakie są relacje między SG i firmą ochroniarską dokonującą kontroli?
    Kobieta odsłoniła plakietkę w obecności funkcjonariusza SG, któremu się
    poskarżyłem.
    6. Jakie są zasady mundurowania cywilnych służb dokonujących kontroli?
    Ludzie są ubrani w coś jakby polowe mundury, co sugeruje, że są
    organizacją paramilitarną.

    Jeśli ktoś ma jakiś namiar na regulacje prawne dotykające powyższych
    pytań, poproszę.

    pozdrawiam,
    P.

  • 2. Data: 2012-02-22 20:13:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Pan Piskorz" <p...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > organizacją paramilitarną.
    >
    > Jeśli ktoś ma jakiś namiar na regulacje prawne dotykające powyższych

    Ustawa o ochronie osób i mienia. Co do zasady, to ja bym na Twoim miejscu
    złożył zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. szybko, bo
    zapis monitoringu video jest nadpisywany, a trzeba go zabezpieczyć, by
    obiektywnie stwierdzić, co sie tam stało.

    W skrócie. Służby Ochrony nie maja prawa do przeszukań. Nie wiem, czy
    ochrona działała samodzielnie, czy jako przybrana Straży Granicznej. Bo
    wówczas nabrałaby automatycznie uprawnień SG, ale powinna pod ich nadzorem
    działać. Skoro jak widzisz odwróciła plakietkę, gdy przyszedł Strażnik, to
    mozesz sobie sam dośpiewać, jakie są układy Gdyby byli w "sztamie", to
    przyjście Strażnika nic by nie zmieniło. Resztę znajdziesz w ustawie.