  • 1. Data: 2002-02-18 11:17:20
    Temat: umowy stale z pracownikami na 1/8 etatu
    Od: "Michał Matuszczyk" <m...@v...pl>

    Witam!!!

    jestem wlascicielem kilku portali internetowych, od kilku miesiecy staralem
    sie o sponsorow i w koncu sa.

    w zwiazku z powyzszym chce zatrudnic kilku redaktorow, ktorzy pisaliby na
    portale, ale ma byc to praca dorywcza i nie zajmujaca poszczegolnym osobom
    wiecen niz 1h dziennie.
    Praca ma być wykonywana poza siedziba firmy (w domu kazdego pracownika - w
    sumie mozna pracowac gdziekolwiek, gdzie jest dostep do internetu)
    Praca ma byc wykonywana przez dluzszy okres czasu przez wiekszosc osob. Ale
    moze sie zdarzyc ktos na krotki okres czasu.

    niektore osoby pracuja juz w innych firmach, a kilka nadal sie uczy (szkola
    srednia i studia wyższe).

    3 mieszkaja ponad 250 km ode mnie. Czy mozna podpisac umowe o prace za
    pomoca poczty ???

    Jak to rozwiazac prawnie, prosze o porade.

    z gory dziekuje za odpowiedzi

  • 2. Data: 2002-02-18 12:03:42
    Temat: Re: umowy stale z pracownikami na 1/8 etatu
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

> [...]
    > pomoca poczty ???
    >
    > Jak to rozwiazac prawnie, prosze o porade.

    Dla Ciebie najlepsza by była umowa o dzieło, tak ze względów podatkowych,
    jak i przez to że unikasz płacenia ZUSu, czyli połowa kosztów odpada.

    Marcin.

  • 3. Data: 2002-02-18 12:05:23
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > 3 mieszkaja ponad 250 km ode mnie. Czy mozna podpisac umowe o prace za
    > pomoca poczty ???
    >
    > Jak to rozwiazac prawnie, prosze o porade.

    Można podpisać umowę np. poprzez wymianę pism (Ty wysyłasz podpisane przez
    siebie a kontrahent przysyła Ci egzemplarz umowy ze swoim podpisem).

    Marcin.

  • 4. Data: 2002-02-18 16:47:17
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Feb 2002, Michał Matuszczyk wrote:

    >+ Witam!!!

    -:)
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ 3 mieszkaja ponad 250 km ode mnie. Czy mozna podpisac umowe o prace za

    Właściwości umowy o pracę zapisane w KP, z czego korzysta
    czasami Sąd Pracy (a i Sąd Najwyższy się przychylał) do
    NAKAZANIA stosunku pracy wymieniam niżej (przejrzyj KP !)
    Należy domniemywać, że zapisy KP obowiązują w OBIE strony,
    w myśl tego pracy "na odległość" nie da się w .pl świdczyć !
    (można ZAWRZEĆ UMOWĘ via poczta, ale ŚWIADCZYĆ PRACY via Internet
    IMHO nie). Oto "właściwości":
    - "wykonywanie pod kierownictwem" - nijak, będziesz
    ludzi pilnował żeby sobie krzywdy nie zrobili ? ;>
    - "świadczenie na stanowisku" - nijak, pracownikowi *musisz*
    zapewnić stanowisko pracy (!) a jednocześnie komputera
    stojącego poza firmą nijak ci US nie pozwoli wrzucić w KUP
    (tj. "wyrzuci" jak nakryje)

    >+ Jak to rozwiazac prawnie, prosze o porade.

    Przychylam się do zdania Marcina - umowy o dzieło.
    Od biedy umowa o "zlecenie wykonywania".
    UOP raczej nie -:)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-02-19 08:48:01
    Od: "Michał Matuszczyk" <m...@v...pl>

    > Przychylam się do zdania Marcina - umowy o dzieło.
    > Od biedy umowa o "zlecenie wykonywania".
    > UOP raczej nie -:)
    >
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    ale umowy o dzielo musialyby byc zawierane kazdorazowo, gdy dana osoba cos
    napisze na portal (portal informacyjny), czy sie myle ???

  • 6. Data: 2002-02-19 09:16:20
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Feb 2002, Michał Matuszczyk wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ale umowy o dzielo musialyby byc zawierane kazdorazowo, gdy dana osoba cos
    >+ napisze na portal (portal informacyjny), czy sie myle ???

    Nie mylisz się.
    Ale w przeszłości zdarzało mi się działać tak:
    1. umowa o dzieło (2-3 strony szczegółów)
    2. "aneks do umowy z dn. XX.yy.RRR:
    - strony ustalają wykonanie [tu 1 zdanie] w terminie
    do NN.vv.RRR na warunkach umowy z dn. [jak wyżej]".

    No i pozostaje ci umowa zlecenia (że "będą robić"
    a nie "zrobią"). Poszukaj pytań w tej tematyce w archiwach
    grup: tej i pl.prawo Kol. Gwidon (Naskrent, jeśli dobrze
    pamiętam) kilkakroć mocno "atakował" problem zrozumienia
    różnicy między umową o dzieło a zlecenia - dzięki czemu
    możesz sobie "wyjaśnić normalnym językiem" o co chodzi :)
    (BTW: groups.google.com w "zaawansowane" daje szansę
    szukania "według autora" -:)!)

    Jeśli strony działają w dobrej wierze to IMHO wielkiej
    różnicy nie ma -:) (Gwidon to podważał), jeśli musisz
    uważać na kontrahenta to jest: "no... robiłem, ale
    mi nie wyszło, niemniej zapłata się należy" :]
    (o dzieło - ma być ZROBIONE i już)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-02-19 17:27:37
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > ale umowy o dzielo musialyby byc zawierane kazdorazowo, gdy dana osoba cos
    > napisze na portal (portal informacyjny), czy sie myle ???

    Niekoniecznie, można je zawierać np. co miesiąc albo co dwa z wyznaczonym
    zakresem zadań do zrealizowania.

    Marcin.

  • 8. Data: 2002-02-20 00:37:06
    Od: "Michał Matuszczyk" <m...@v...pl>

    > Niekoniecznie, można je zawierać np. co miesiąc albo co dwa z wyznaczonym
    > zakresem zadań do zrealizowania.
    >
    > Marcin.

    ale tu chodzi o prawa autorskie do zamieszczonych tekstow, czy wystarczy
    okresli, ze dana osoba bedzie pisac teksty, ktore beda sie ukazywac na
    lamach portalu ??? chyba to nie takie proste w umowie o dzielo, bez problemu
    wydaje mi sie, ze mozna tak zrobic w umowie zlecenia, ale te znowu maja
    ograniczenie co do ilosci tych umow i trzeba placic zus

  • 9. Data: 2002-02-20 15:37:27
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    Użytkownik "Michał Matuszczyk" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wydaje mi sie, ze mozna tak zrobic w umowie zlecenia, ale te znowu maja
    > ograniczenie co do ilosci tych umow i trzeba placic zus

    Nie ma żadnego problemu z prawami autorskimi w umowie o dzieło: zamieszczasz
    po prostu klauzulę, np. o brzmieniu: "Przedmiot niniejszej umowy jest
    chroniony prawem autorskim. Autorskie prawa majątkowe do dzieła opisanego w
    § 1 nabywa Zamawiający."
    Cytat z autentycznej umowy.

    Marcin.