  • 1. Data: 2005-09-20 06:55:58
    Temat: umowa użyczenia lokalu a odpis faktur w PIT i VAT
    Od: "Kuba" <q...@w...pl>

    Moi rodzice kupili lokal użytkowy, a ja mam umowę użyczenia tegoż lokalu
    wydana mi przez rodziców.
    Czy aby odpisywać opłaty za użytkowanie w PIT i VAT ( są 2 faktury: favat od
    spółdzielni oraz favat za prąd ) muszę przepisać je na siebie ?
    W końcu w US okazuję akt notarialny i umowę użyczenia więc logiczne że
    pownienem móc sobie odpisywać opłaty z tych faktur skoro w umowie użyczenia
    jest punkt że wszelkie opłaty związane z lokalem ponoszę ja .
    Czy w US nie będą robic problemów że odpisuję faktury za media których nie
    jestem adresatem ?
    pozdrawiam
    Kuba

  • 2. Data: 2005-09-20 09:09:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Sep 2005, Kuba wrote:

    > Moi rodzice kupili lokal użytkowy, a ja mam umowę użyczenia tegoż lokalu
    > wydana mi przez rodziców.
    > Czy aby odpisywać opłaty za użytkowanie w PIT i VAT

    Moje stanowisko (nie jestem doradcą):
    +++ z ustawy +++
    Art. 16.
    [...]
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby
    lub potrzeby członków rodziny albo [...]
    nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości lub jej
    części,
    a wydatki związane z nieruchomością
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Zastrzegam iż nie jest to jakaś "obowiązująca interpretacja",
    ale zapis z ustawy jest tak ogólny że IMO łapią się *wszystkie*
    koszty: nie napisano czy chodzi o koszty właściciela czy
    koszty użytkującego ani czy chodzi o koszty tej nieruchomości
    czy jakiekolwiek inne koszty !
    Literalnie zapis brzmi: "te wydatki nie są KUP".
    Co można czytać: "wcale, dla niczego i dla nikogo nie są KUP".

    Przy częsciowym użytkowaniu lokalu nie stanowiącego majątku DG
    dla celów DG jest regulacja szczegółowa z rozporządzenia
    KPiR o której wiem.
    Nadto znana mi jest interpretacja MF (chyba z zeszłego roku)
    dotycząca możliwości uznania iż mimo że umowy "związane
    z lokalem" nie są jak to ujmujesz "przepisane" na użytkownika
    to właściciel może nie uznawać ich za swój przychód - co
    IMO literalnie jest równie niezgodne z zapisami, więc
    dawałoby wskazówkę że "jednak można".
    Ze względu na zastrzeżenia sam bym się co najmniej wahał.

    > W końcu w US okazuję akt notarialny i umowę użyczenia więc logiczne że
    > pownienem móc sobie odpisywać opłaty z tych faktur skoro w umowie użyczenia
    > jest punkt że wszelkie opłaty związane z lokalem ponoszę ja .

    ...a co powiesz na pytanie: "ale w ustawie jest zapis że te
    wydatki nie stanowią KUP, więc dlaczego Pan je wpisał" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)