  • 1. Data: 2010-07-28 20:16:36
    Temat: umowa o dzieło na zwolnieniu lek.?
    Od: Gemellus Logicus <a...@g...com>

    Czy jeżeli ktoś jest na zwolnieniu lekarskim i pobiera zasiłek
    chorobowy to może w tym czasie przyjąć pracę na "umowę o dzieło"?

  • 2. Data: 2010-07-28 20:24:09
    Temat: Re: umowa o dzieło na zwolnieniu lek.?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gemellus Logicus pisze:
    > Czy jeżeli ktoś jest na zwolnieniu lekarskim i pobiera zasiłek
    > chorobowy to może w tym czasie przyjąć pracę na "umowę o dzieło"?

    Generalnie na chorobowym nie można wykonywać żadnej działalności
    zarobkowej. Umowa o dzieło zatem odpada. Stosując się rygorystycznie do
    przepisu, nie można nawet wystawić czegoś na allegro.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-07-28 20:25:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Generalnie na chorobowym nie można wykonywać żadnej działalności
    > zarobkowej. Umowa o dzieło zatem odpada. Stosując się rygorystycznie do
    > przepisu, nie można nawet wystawić czegoś na allegro.

    http://www.poradaprawna.pl/porady/na-zwolnieniu-leka
    rskim-nie-mozna-wykonywac-zadnej-pracy-zarobkowej,13
    4858.html

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2010-07-28 21:20:00
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    .googlegroups.com
    Gemellus Logicus <a...@g...com> pisze:

    > Czy jeżeli ktoś jest na zwolnieniu lekarskim i pobiera zasiłek
    > chorobowy to może w tym czasie przyjąć pracę na "umowę o dzieło"?
    Sprawa nie jest taka prosta, jak to się niektórym wydaje.
    Załóżmy sytuację, że ktoś jest zatrudniony na umowę o pracę jako instruktor
    jazdy na nartach.
    Zwichnął nogę więc jest na zwolnieniu.
    Czy z tego powodu nie mógłby podjąć się realizacji umowy o dzieło w postaci
    tłumaczenia?
    A gdyby tę umowę zawarł przed kontuzją, to czy ma przerwać jej wykonywanie
    narażając się na karę umowną?
    Stoję na stanowisku, że pracownik przebywający na zwolnieniu (czasowo
    niezdolny do pracy) nie może - raczej nie powinien - wykonywać określonego
    typu pracy, to znaczy takiej, która mogłaby wydłużać okres niezdolności
    objętej zwolnieniem.
    A kto miałby ocenić czy tak jest? Kto miałby o to wnioskować? Kto
    udowadniać? Oto są pytania.
    To trochę tak, jakbym mając zwolnienie na grypę, wyszedł w majtkach na
    balkon w ramach umowy cywilno-prawnej. :))

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2010-07-28 21:36:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:

> [...]
    > instruktor jazdy na nartach.
    > Zwichnął nogę więc jest na zwolnieniu.
    > Czy z tego powodu nie mógłby podjąć się realizacji umowy o dzieło w

    USTAWA
    z dnia 25 czerwca 1999 r.
    o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby
    i macierzyństwa.

    Art. 17. 1. Ubezpieczony wykonujący w okresie orzeczonej niezdolności do
    pracy pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób
    niezgodny z celem tego zwolnienia traci prawo do zasiłku chorobowego za
    cały okres tego zwolnienia.

    > A gdyby tę umowę zawarł przed kontuzją, to czy ma przerwać jej
    > wykonywanie narażając się na karę umowną?

    Wykonując dzieło musi zrzec się prawa do wynagrodzenia/zasiłku
    chorobowego.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2010-07-28 21:59:09
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i2q7t0$bth$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

> [...]
    > pracy pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób
    > niezgodny z celem tego zwolnienia traci prawo do zasiłku chorobowego za
    Nie mylisz zasiłku chorobowego z wynagrodzeniem chorobowym?

    > Wykonując dzieło musi zrzec się prawa do wynagrodzenia/zasiłku
    > chorobowego.
    Nie bardzo.
    Umowy cywilno-prawne nie podlegają prawu pracy, a do niego zalicza się
    przywołana przez ciebie ustawa.
    Przeczytaj sobie art. 3.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2010-07-28 22:13:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:i2q7t0$bth$1@news.onet.pl Liwiusz

    > Nie mylisz zasiłku chorobowego z wynagrodzeniem chorobowym?

    wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 12 listopada 2002 r., III
    AUa 3189/01 Pr.Pracy 2003/10/43

    "Adnotacja na zwolnieniu lekarskim o treści: "pacjent może chodzić" nie
    usprawiedliwia wykonywania pracy przez pracownika, którego taka
    adnotacja dotyczy. Taki zapis upoważnia go jedynie do wykonywania
    zwykłych czynności życia codziennego, np. poruszanie się po mieszkaniu,
    udanie się na zabieg czy kontrolę lekarską""

    > Nie bardzo.
    > Umowy cywilno-prawne nie podlegają prawu pracy, a do niego zalicza się
    > przywołana przez ciebie ustawa.
    > Przeczytaj sobie art. 3.

    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/wyr
    ok;sn;izba;pracy;ubezpieczen;spolecznych;i;spraw;pub
    licznych,ia,ii,uk,223,06,8335,orzeczenie.html
    II UK 223/06

    "jest każda aktywność ludzka zmierzająca do osiągnięcia zarobku, w tym
    pozarolnicza działalność gospodarcza, choćby nawet polegająca na
    czynnościach nieobciążających w istotny sposób organizmu przedsiębiorcy
    i zarazem pracownika pozostającego na zwolnieniu lekarskim"

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-07-28 22:26:55
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i2qa21$hbu$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

> [...]
    > życia codziennego, np. poruszanie się po mieszkaniu, udanie się na zabieg
    Tu jest mowa o pracowniku, nie wykonawcy umowy cywilno-prawnej.
    Dziełoczyńca nie jest pracownikiem.
    Poza tym wyrok w konkretnej sprawie nie jest w Polsce źródłem prawa, a
    instytucja precedensu u nas nie istnieje.

> [...]
    > polegająca na czynnościach nieobciążających w istotny sposób organizmu
    > przedsiębiorcy i zarazem pracownika pozostającego na zwolnieniu
    Tu też o pracowniku.
    I popracuj nad linkowaniem.

    Ale artykuł 3 ustawy, na którą się powołujesz wyraźnie mówi o zatrudnieniu
    lub innej dziłalności rodzącej obowiązek lub możliwość powstania
    ubezpieczenia. To jest możliwe tylko wówczas, gdy umowa o dzieło jest
    zawierana z aktualnym pracodawcą.
    Informacje czerpię poza prawodawstwem m.in. stąd:
    http://www.idn.org.pl/sonnszz/umowy_zlecenia.htm
    http://www.prawo.egospodarka.pl/3782,Umowa-o-dzielo,
    1,34,3.html
    (patrz na koniec)

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2010-07-29 05:34:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:i2qa21$hbu$1@news.onet.pl Liwiusz

    > Tu jest mowa o pracowniku, nie wykonawcy umowy cywilno-prawnej.
    > Dziełoczyńca nie jest pracownikiem.

    Ale mając umowę o pracę jest pracownikiem, i wówczas nie może
    wykonwać żadnej pracy. Umowa o dzieło też praca.

    > Poza tym wyrok w konkretnej sprawie nie jest w Polsce źródłem prawa, a
    > instytucja precedensu u nas nie istnieje.

    Napisz glosę krytyczną, to wówczas podyskutujemy.

    ok;sn;izba;pracy;ubezp
    > czen;spolecznych;i;spraw;publicznych,ia,ii,uk,223,06
    ,8335,orzeczenie.html
    > Tu też o pracowniku.

    Oczywiście, przecież mówimy o pracowniku, który jest na zwolnieniu, i
    na tym zwolnieniu nie może wykonywać "każdej aktywności ludzkiej
    zmierzającej do osiągnięcia zarobku".

> [...]
    > powstania ubezpieczenia. To jest możliwe tylko wówczas, gdy umowa o
    > dzieło jest zawierana z aktualnym pracodawcą.

    Nie dyskutujemy na temat czy dzieło trzeba ozusować, tylko czy można
    być na chorobowym na umowie o pracę i wykonywać dzieło.

    Przedstawione orzeczenia, i nie tylko one, sugerują że nie. Ale
    oczywiście w Polsce nie ma precedensu. Pomimo dziesiątków wyroków,
    zainteresowany czytelnik wątku może również oprzeć się na autorytecie
    Jotte'go.

    > Informacje czerpię poza prawodawstwem m.in. stąd:
> [...]

    Na koniec?

    "Jeżeli jednak zawarliśmy umowę o dzieło z pracodawcą z którym
    pozostajemy w stosunku pracy lub jeżeli w ramach tej umowy (umowy o
    dzieło) wykonujemy pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostajemy w
    stosunku pracy, to w świetle ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,
    uważani będziemy za pracownika i powstanie konieczność opłacenia składek
    od łącznego przychodu z umowy o pracę i od przychodów z umowy o dzieło. "

    Ja się z tym zgadzam, tyle że... nie o tym dyskutujemy.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2010-07-29 08:46:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>