  • 1. Data: 2011-06-21 14:20:54
    Temat: umowa na iPad
    Od: Frido <b...@g...com>

    Dzień dobry
    Mam takie pytanie, zajmuję się hobbystycznie fotografią i na ipadzie
    jest fajna aplikacja na której z użyciem piórka do ipada można
    podpisać umowę z modelką (chodzi o możliwość późniejszego używania
    zdjęć w portfolio, na konkursach itd). Po podpisaniu umowy zapisywana
    jest ona w formacie PDF i może zostać wysłana do modelki lub/i
    zapisana na komputerze. Czy taka umowa jest prawomocna?

  • 2. Data: 2011-06-21 15:06:48
    Temat: Re: umowa na iPad
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Frido pisze:

    > Czy taka umowa jest prawomocna?

    Umowa jest prawomocna nawet bez ipada ;)
    No chyba że w prawie autorskim jest wymagana forma szczególna to wtedy
    jest nieważna.
    Bazgrniecie na Iiadzie nie będzie moim zdaniem formą pisemną umowy.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 3. Data: 2011-06-21 15:18:36
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 21-06-2011 16:20, Frido pisze:
> [...]
    > jest ona w formacie PDF i może zostać wysłana do modelki lub/i
    > zapisana na komputerze. Czy taka umowa jest prawomocna?

    Zależy od tego:

    a) co jest napisane w umowie,
    b) według jakiego prawa została zawarta (według polskiego do
    przeniesienia autorskich praw majątkowych jest potrzebna forma pisemna
    pod rygorem nieważności = umowa w iPadzie nieważna, ale wydruk PDF-a
    podpisanego w iPadzie już ważny)

    Czyli odpowiedź nie jest taka prosta, żeby można jej udzielić na
    podstawie tych informacji :)

    --
    .B:artek.

  • 4. Data: 2011-06-21 15:58:36
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    .B:artek. pisze:

> [...]
    > przeniesienia autorskich praw majątkowych jest potrzebna forma pisemna
    > pod rygorem nieważności = umowa w iPadzie nieważna, ale wydruk PDF-a

    Jak to wydruk ważny ?? Chyba nieważny ?!

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 5. Data: 2011-06-21 16:07:20
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 21-06-2011 17:58, Johnson pisze:
    > Jak to wydruk ważny ?? Chyba nieważny ?!

    Wydruk to już forma pisemna.

    --
    .B:artek.

  • 6. Data: 2011-06-21 16:33:32
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-06-21 18:07, .B:artek. pisze:

    > Wydruk to już forma pisemna.

    Ale nie jest podpisany :)
    Wydrukowany podpis, czy fascimile nie jest podpisaniem (zgaduję!)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 7. Data: 2011-06-21 16:51:22
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    .B:artek. pisze:

    > Wydruk to już forma pisemna.

    Nieprawda.

    Twoje stanowisko jest niekonsekwentne. Albo w obydwu wypadkach nieważne
    (za czym ja jestem) albo w obydwu wypadkach ważne (no i o tym to można
    by podyskutować).

    Ale raz tak raz inaczej to nie do przyjęcia.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 8. Data: 2011-06-21 17:34:59
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 21-06-2011 18:51, Johnson pisze:
> [...]
    > by podyskutować).
    >
    > Ale raz tak raz inaczej to nie do przyjęcia.

    Dlaczego nie? Tekst umowy na ekranie (komputera, iPada, czegokolwiek) to
    nie jest forma pisemna - z tym się chyba zgadzamy. Nawet jeżeli go
    podpiszemy (rysikiem czy czymś podobnym). Polska ustawa wymaga
    przeniesienia praw autorskich w formie pisemnej. Forma pisemna to
    generalnie karta papieru. Teraz, jeżeli wydrukujemy tekst umowy ze
    złożonymi podpisami, to będzie forma pisemna :) Złożyć oświadczenie woli
    można w sposób dowolny, byle wyraźny. Podpisanie się "elektroniczne", a
    następnie spowodowanie nadania formy pisemnej temu oświadczeniu woli
    czyni zadość wymogom ustawy moim zdaniem.

    --
    .B:artek.

  • 9. Data: 2011-06-21 17:42:42
    Od: Slawek 'IDEall' Fydryk <s...@g...invalid>

    W dniu 2011-06-21 19:34, .B:artek. napisał:

> [...]
    > następnie spowodowanie nadania formy pisemnej temu oświadczeniu woli
    > czyni zadość wymogom ustawy moim zdaniem.

    "Cechy własnoręcznego podpisu nie posiada parafa, skrócony podpis, ani
    też faksymile, podpis odbity stampilą lub innym mechanicznym sposobem,
    podpis na oświadczeniu przesłanym faksem itp. Te formy nie stanowią więc
    podpisu wymagane dla zachowania formy pisemnej czynności".

  • 10. Data: 2011-06-21 18:08:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    .B:artek. pisze:

    > Dlaczego nie? Tekst umowy na ekranie (komputera, iPada, czegokolwiek) to
    > nie jest forma pisemna - z tym się chyba zgadzamy.

    Ja się z tym zgadzam.

    > Nawet jeżeli go podpiszemy (rysikiem czy czymś podobnym).

    A nad tym można już dyskutować.

    > Forma pisemna to generalnie karta papieru.

    No nie. Decyduje podpisanie, w sumie. Możesz się podpisać na desce i też
    będzie forma pisemna. Z tym iPadem - to w sumie nie ma podpisu na czymś
    materialnym, tylko jakiś tam zapis elektryczny (bity takie i owakie).
    Dla mnie forma pisemna to własnoręczny podpis na czymś trwałym.

    > Teraz, jeżeli wydrukujemy tekst umowy ze złożonymi podpisami, to będzie forma
    pisemna :)

    No nie.

    --
    @2011 Johnson