  • 1. Data: 2006-03-17 12:35:52
    Temat: umowa na czas określony a ciąża
    Od: "Tomek" <katomek(nospam)@poczta.fm>

    Szukałem dużo i znalazłem sprzeczne posty o tym czy pracownica na umowie na
    czas okeślony może być zwolniona w momencie kiedy umowa wygasa np. w drugim
    miesiącu ciąży.
    Bardzo proszę napisać jak to w końcu jest - miesiąc ciąży ma tu znaczenie
    czy nie ?
    Z góry dziękuję za odpowiedź

    Tomek

  • 2. Data: 2006-03-17 14:18:52
    Temat: Re: umowa na czas określony a ciąża
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Tomek napisał(a):

    > Szukałem dużo i znalazłem sprzeczne posty o tym czy pracownica na umowie na
    > czas okeślony może być zwolniona w momencie kiedy umowa wygasa np. w drugim
    > miesiącu ciąży.

    Albo zwolniona, albo umowa wygasa w okreslonym terminie.

    j.

    http://tinyurl.com/dpuad (kto pierwszy kliknie ten głupi)

  • 3. Data: 2006-03-17 14:26:25
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Tomek napisał(a):
> [...]
    > miesiącu ciąży.
    > Bardzo proszę napisać jak to w końcu jest - miesiąc ciąży ma tu znaczenie

    zależy co rozumiesz przez "może być zwolniona"
    art.177 kodeksu pracy
    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc,
    która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega
    przedłużeniu do dnia porodu.

    KG

  • 4. Data: 2006-03-17 15:11:47
    Od: "tomy" <katomek(nospam)@poczta.fm>

> [...]
    > określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc, która
    > uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega

    Chodzi o przypadke gdy kobieta ma umowę do określonego dnia i miesiąc przed
    tym dniem zaszła w ciążę - czy umowa ulega rozwiązaniu czy jest w takim
    przypadku przedłużana do dnia porodu - chodzi czy te 3 miesiące obowiązuja w
    każdym przypadku?

    Tomek

  • 5. Data: 2006-03-17 17:52:46
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    Jeżeli umowa o pracę będzie zawarta tylko do 28 lutego, to żona nie ma
    żadnych podstaw do przedłużenia takiej umowy.
    Dopiero, gdy umowa o pracę na czas określony ma termin rozwiązania
    powyżej 3 miesiąca ciąży, to zostaje z urzędu przedłużona do dnia
    porodu. Wynika to z poniższych zapisów w Kodeksie pracy:

    Dział ósmy - Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem
    Art. 176. Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie
    uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Rada Ministrów określi, w
    drodze rozporządzenia, wykaz tych prac.

    Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o
    pracę w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego
    pracownicy, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie
    umowy bez wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę
    zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.

    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym, nie
    przekraczającym jednego miesiąca.

[...]

    § 3-1. Przepisu § 3 nie stosuje się do umowy o pracę na czas określony
    zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecności w pracy.

    § 4. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w
    okresie ciąży lub urlopu macierzyńskiego może nastąpić tylko w razie
    ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest
    obowiązany uzgodnić z reprezentującą pracownicę zakładową organizacją
    związkową termin rozwiązania umowy o pracę. W razie niemożności
    zapewnienia w tym okresie innego zatrudnienia, pracownicy przysługują
    świadczenia określone w odrębnych przepisach. Okres pobierania tych
    świadczeń wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą
    uprawnienia pracownicze.

    § 5. Przepisy § 1, 2 i 4 stosuje się odpowiednio także do
    pracownika-ojca wychowującego dziecko w okresie korzystania z urlopu
    macierzyńskiego.

    Art. 178. § 1. Pracownicy w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach
    nadliczbowych ani w porze nocnej. Pracownicy w ciąży nie wolno bez jej
    zgody delegować poza stałe miejsce pracy ani zatrudniać w systemie
    czasu pracy, o którym mowa w art. 139.

    § 2. Pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4
    roku życia nie wolno bez jego zgody zatrudniać w godzinach
    nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie czasu pracy, o którym mowa w
    art. 139, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.

    W tej sprawie doradzałabym najpierw kontakt z PIP i wstrzymanie się
    przed podpisaniem umowy o pracę do 28 lutego br.
    Ponieważ umowa o pracę nie została podpisana na początku jej
    obowiązywania, to być może udałoby się uzyskać wyrok sądu pracy
    uznający aktualne zatrudnienie jako wynikające z umowy o pracę na czas
    nieokreślony. Przy umowie o pracę na czas nieokreślony kobieta jest
    chroniona przed zwolnieniem już od pierwszego dnia ciąży.

    wa

  • 6. Data: 2006-03-18 07:06:53
    Od: "ELCO" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > nieokreślony. Przy umowie o pracę na czas nieokreślony kobieta jest
    > chroniona przed zwolnieniem już od pierwszego dnia ciąży.

    A jak to jest w przyadku gdy kobiecie konczy sie umowa w listopadzie 2006, a
    czerwcu tego samego roku (2006) rodzi sie dziecko? Czy pracodawca moze
    po prostu nie przedluzyc umowy, gdyz normalnym jest ze matka bedzie na
    wychowawczym?
    pozdrawiam!

  • 7. Data: 2006-03-18 17:24:55
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "ELCO" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    moze
    > po prostu nie przedluzyc umowy, gdyz normalnym jest ze matka bedzie

    Pracodawca może nie przedłużyć umowy o pracę. Urlop wychowawczy (po
    wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego i ewentualnie urlopu
    wypoczynkowego) może zostać udzielony tylko na okres trwania umowy o
    pracę.
    W takiej sytuacji warto zabiegać o przychylność pracodawcy.

    wa