  • 1. Data: 2004-08-29 14:35:23
    Temat: umowa dzierżawy
    Od: irenka nowysz<i...@t...com.pl>

    witam, mam taki proble,
    mój tato wydzierżawił gospodarstwo rolne (około 10 h). umowa jest
    zawarta
    na 10 lat, dzierżawa jest bezczynszowa, wydzierżawiający wg umowy był
    zobowiązany do płacenia podatków i ubezpieczenia, a celem umowy
    dzierżawy
    była renta dla taty z KRUS-u. niestety tak się zdarzyło, że tata zmarł w
    kwietniu i teraz my jego córki staliśmy się stroną tej umowy. ale
    problem
    jest taki, że chcemy korzystać z tego pola i nie wiemy czy są jakieś
    szanse
    aby rozwiązać tę umowę, raczej wątpliwe jest dogadanie się z tym
    Panem, bo
    dochodzą do nas wiadomości jak to bywa na wsi, wszystko wszyscy
    wiedzą, że
    ten pan jest prawnie chroniony, i umowy dzierżawy zawartej na czas
    określony
    ( jeszcze 5 lat !!!) nie można rozwiązać. proszę o jakąś pomoc, może
    jest
    jakiś kruczek ??
    jeżeli cel umowy już jest nieaktualny tzn. renta, i umowa jest
    bezczynszowa,
    to my nowi spadkobiercy nic nie mamy z tej dzierżawy. a tak wogóle,
    to moja
    siostra chce to pole uzytkować. z Kodeksu Cywilnego wynika, że umowa
    dzierżawy, któa ma datę ustaloną nie podlega wypowiedzeniu. nie
    wiem czego
    się czepić. wiemy, że ten pan zalega już dwie płatności z podatkiem,
    ale to
    pewnie szybko może uregulować. może ktoś ma komentarz do
    artykułu 708 KC
    bezczynszowe użytkowanie albo jakiś inny pomysł co zrobić

    irenka nowysz
    i...@t...com.pl

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-08-29 16:18:57
    Temat: Re: umowa dzierżawy
    Od: "Mecenas" <m...@p...pl>

    Użytkownik "irenka nowysz" <i...@t...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > artykułu 708 KC
    > bezczynszowe użytkowanie albo jakiś inny pomysł co zrobić

    Popatrz na art. 703 k.c.

    "Nie jest konieczne, aby zwłoka dotyczyła kolejnych okresów płatności,
    wystarczy jeżeli suma zaległości wyczerpuje należność za dwa pełne okresy
    płatności".

    Michał

  • 3. Data: 2004-08-29 17:05:57
    Od: irenka nowysz<i...@t...com.pl>

    ale tem artykuł dotyczy czynszu, a ten pan wg umowy nie płaci czynszu
    tylko podatki. poza tym z komentarza wynika, że wydzierżawiający
    czyli ja powinien uprzedzić dzierżawcę i udzielić mu dodatkowego
    terminu di zapłaty. a więc może się zdarzyć, żę w nowym terminie
    zapłaci i nie będę miała podstaw do zerwania umowy. ta umowa jest
    dla na spadkobierców bardzo niekorzystna :( i dlatego zasatanawiam
    się czy sam fakt, że wydzierżawiający ( mój tato) zmarł i cel zawartej
    umowy (renta inwalidzka) nie wystarczy, aby ten pan oddał naszą
    włąsność
    irenka

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2004-08-29 17:19:58
    Od: irenka nowysz<i...@t...com.pl>

    > Użytkownik "irenka nowysz" napisał w wiadomości
    > >
    > Popatrz na art. 703 k.c.
    >
    > "Nie jest konieczne, aby zwłoka dotyczyła kolejnych okresów
    płatności,
    > wystarczy jeżeli suma zaległości wyczerpuje należność za dwa pełne
    okresy
    > płatności".
    >
    > Michał
    >
    > ale kolejne punkty komentarza art 703, mówią że mam go
    uprzedzić i udzielić dodatkowego 3 mc terminu do zapłaty zaległego
    czynszu

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-09-04 06:58:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Aug 2004, irenka nowysz wrote:
    [...]
    >+ terminu di zapłaty. a więc może się zdarzyć, żę w nowym terminie
    >+ zapłaci i nie będę miała podstaw do zerwania umowy. ta umowa jest
    >+ dla na spadkobierców bardzo niekorzystna :(

    Popatrz na to pozytywniej: załóżmy że twój tato DAROWAŁBY ową
    ziemię. Co, miałabyś podstawy żądania zwrotu darowizny "bo
    była za rentę" ? "Bo spadkobiercy są pokrzywdzeni" ?

    Nie - wyłączając przypadki w rodzaju "rażącej niewdzięczności"
    póki człowiek żyje może ze swoim majątkiem robić *co chce*
    i większość dyspozycji jest nieodwracalna.

    Powiedzmy: "niemal" (np. na zniszczenie nieruchomości trzeba dostać
    zgodę :>).
    No i twój tato wziął i zrobił...

    Patrząc z drugiej strony: chcesz "skrzywdzić dzierżawcę któremu
    tato z jakiegoś powodu wolał bardziej niż zostawić wam na
    spadek podarować swoją ziemię" ?
    Tyle że nie "na zawsze" - a "na 10 lat" ?
    On (dzierżawca) MA DO TEGO (co dostał) PRAWO.
    To nie prawo was krzywdzi ani dzierżawca: ojciec tak chciał, zrobił
    ze swoim majątkiem co chciał - i wam pozostaje uszanować JEGO
    wolę. A że on może nie przewidział takiego obrotu sprawy...
    ...i że nie jest w stanie nic zmienić... no to "trudno" :( !

    >+ i dlatego zasatanawiam
    >+ się czy sam fakt, że wydzierżawiający ( mój tato) zmarł i cel zawartej
    >+ umowy (renta inwalidzka)

    A nie nie. Jak w umowie NIE MA WARUNKU - to umowa jest BEZWARUNKOWA.
    Jest w umowie coś "chyba że właścicielowi nie będzie już potrzebne
    udzielanie dzierżawy dla celów rentowych" ?

    >+ nie wystarczy, aby ten pan oddał naszą włąsność

    ...powiadam: ciesz się że ojciec nie podarował... a MÓGŁ.
    Acha: nie jestem prawnikiem. I w tym że się mylę ewentualna
    twoja nadzieja :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-09-05 09:41:24
    Od: irenka nowysz<i...@t...com.pl>

    dziwny ten Twój post :(, Tato tak zadecydował wówczas ponieważ takie
    były okoliczności, ja wyjechałam na studia, siostra miała małe dzieci. a
    poza tym miał tzw. dżentelmeńską umowę z tym panem (notabena
    nasz sąsiad), że jak moja siostra zdecyduje się uprawiać to umowa
    zostanie rozwiązana. nawet na początku roku 2004 uprzedził go, że to
    jest ostatni rok ponieważ miał przepisywać gospodarstwo na moją
    siostrę, niestety ale los zadecydował inaczej i mój Tato zmarł nagle w
    kwietniu i nie zdążył uregulować tej kwestii. a teraz ten Pan
    dostał "amnezji" i kurczowo trzyma się umowy
    irena

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2004-09-07 12:58:07
    Od: ro<g...@w...pl>

    Art. 693. § 1. Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się
    oddać rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony
    lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić
    wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
    § 2. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach
    innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części
    pożytków.

    Art. 694. Do dzierżawy stosuje się odpowiednio przepisy o najmie z
    zachowaniem przepisów poniższych.

    Art. 695. § 1. Dzierżawę zawartą na czas dłuższy niż lat trzydzieści
    poczytuje się po upływie tego terminu za zawartą na czas nie
    oznaczony.
    § 2. Jeżeli dzierżawa nieruchomości rolnej była zawarta na okres
    dłuższy niż trzy lata lub trwała faktycznie przez okres co najmniej
    dziesięciu lat, dzierżawcy przysługuje z mocy ustawy prawo pierwokupu
    w razie sprzedaży tej nieruchomości.

    Art. 696. Dzierżawca powinien wykonywać swoje prawo zgodnie z
    wymaganiami prawidłowej gospodarki i nie może zmieniać
    przeznaczenia przedmiotu dzierżawy bez zgody wydzierżawiającego.

    Art. 697. Dzierżawca ma obowiązek dokonywania napraw niezbędnych
    do zachowania przedmiotu dzierżawy w stanie nie pogorszonym.

    Art. 698. § 1. Bez zgody wydzierżawiającego dzierżawca nie może
    oddawać przedmiotu dzierżawy osobie trzeciej do bezpłatnego
    używania ani go poddzierżawiać.
    § 2. W razie naruszenia powyższego obowiązku wydzierżawiający może
    dzierżawę wypowiedzieć bez zachowania terminów wypowiedzenia.

    Art. 699. Jeżeli termin płatności czynszu nie jest w umowie oznaczony,
    czynsz jest płatny z dołu w terminie zwyczajowo przyjętym, a w braku
    takiego zwyczaju - półrocznie z dołu.

    Art. 700. Jeżeli wskutek okoliczności, za które dzierżawca
    odpowiedzialności nie ponosi i które nie dotyczą jego osoby, zwykły
    przychód z przedmiotu dzierżawy uległ znacznemu zmniejszeniu,
    dzierżawca może żądać obniżenia czynszu przypadającego za dany
    okres gospodarczy.

    Art. 701. Do rzeczy ruchomych objętych ustawowym prawem zastawu
    wydzierżawiającego należą także rzeczy służące do prowadzenia
    gospodarstwa lub przedsiębiorstwa, jeżeli znajdą się w obrębie
    przedmiotu dzierżawy.

    Art. 702. Jeżeli w umowie zastrzeżono, że oprócz czynszu dzierżawca
    będzie obowiązany uiścić podatki i inne ciężary związane z własnością
    lub z posiadaniem przedmiotu dzierżawy oraz ponosić koszty jego
    ubezpieczenia, ustawowe prawo zastawu przysługujące
    wydzierżawiającemu zabezpiecza również roszczenie
    wydzierżawiającego względem dzierżawcy o zwrot sum, które z
    powyższych tytułów zapłacił.

    Art. 703. Jeżeli dzierżawca dopuszcza się zwłoki z zapłatą czynszu co
    najmniej za dwa pełne okresy płatności, a w wypadku gdy czynsz jest
    płatny rocznie, jeżeli dopuszcza się zwłoki z zapłatą ponad trzy
    miesiące, wydzierżawiający może dzierżawę wypowiedzieć bez
    zachowania terminu wypowiedzenia. Jednakże wydzierżawiający
    powinien uprzedzić dzierżawcę udzielając mu dodatkowego
    trzymiesięcznego terminu do zapłaty zaległego czynszu.

    Art. 704. W braku odmiennej umowy dzierżawę gruntu rolnego można
    wypowiedzieć na jeden rok naprzód na koniec roku dzierżawnego, inną
    zaś dzierżawę na sześć miesięcy naprzód przed upływem roku
    dzierżawnego.

    Art. 705. Po zakończeniu dzierżawy dzierżawca obowiązany jest, w
    braku odmiennej umowy, zwrócić przedmiot dzierżawy w takim stanie,
    w jakim powinien się znajdować stosownie do przepisów o wykonywaniu
    dzierżawy.

    Art. 706. Jeżeli przy zakończeniu dzierżawy dzierżawca gruntu rolnego
    pozostawia zgodnie ze swym obowiązkiem zasiewy, może on żądać
    zwrotu poczynionych na te zasiewy nakładów o tyle, o ile wbrew
    wymaganiom prawidłowej gospodarki nie otrzymał odpowiednich
    zasiewów przy rozpoczęciu dzierżawy.

    Art. 707. Jeżeli dzierżawa kończy się przed upływem roku
    dzierżawnego, dzierżawca obowiązany jest zapłacić czynsz w takim
    stosunku, w jakim pożytki, które w tym roku pobrał lub mógł pobrać,
    pozostają do pożytków z całego roku dzierżawnego.

    Art. 708. Przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w
    wypadku, gdy osoba biorąca nieruchomość rolną do używania i
    pobierania pożytków nie jest obowiązana do uiszczania czynszu, lecz
    tylko do ponoszenia podatków i innych ciężarów związanych z
    własnością lub z posiadaniem gruntu.

    Art. 709. Przepisy o dzierżawie rzeczy stosuje się odpowiednio do
    dzierżawy praw.

    -> http://usenet.pomocprawna.info