  • 1. Data: 2012-09-22 11:31:22
    Temat: umowa bezpieczna najmu
    Od: p47 <k...@w...pl>

    Jak wiadomo liczne sa przypadki, gdy "kuty na cztery nogi" cwany, a
    nieuczciwy lokator wykazuje MZ nadmiernie łaskawe dla najemcy prawo i de
    facto zagarnia czyjąswłasność, a w kazdym razie przez często długi okres
    wbrew woli własciciela zajmuje jego mieszkanie nie płacaC CZYNSZU.
    Może warto zatem byłoby skupić się w ewentualnej dalszej dyskusji na
    tym, jak maksymalnie bezpiecznie dla wynajmującego formułować umowę
    najmu;- warunki, jaki musi spełniać umowa najmu okazjonalnego są MZ
    niepraktyczne, bo np. skorzystanie z niej w przypadku np. często
    spotykanego wynajęcia mieszkania dla 4 studentów zmusza do stawienia się
    u notariusza 8 osób (rodzice 4 studentów) z zaswiadczeniami o tytułach
    prawnych do mieszkań, świadectwach slubu itp.

    Podaję niżej, jako punkt startowy, przykład zapewne niedoskonały, umowy,
    jaką ja stosuję:

    UMOWA NAJMU

    Umowa najmu okazjonalnego lokalu mieszkalnego , zwanego dalej
    mieszkaniem, zawarta dnia roku,
    pomiędzy:
    Panem (...) zwanym dalej zwanym dalej Wynajmujący
    1. , nr PESEL
    2.
    zwanymi dalej Najemcami .
    Jako swojego przedstawiciela uprawnionego do wiążących ustaleń
    dotyczących niniejszej Umowy Najemcy ustanawiają niniejszym Panią (...)
    .
    Najemcy oświadczają, że odpowiadają za zobowiązania wynikające z
    niniejszej Umowy solidarnie.
    ,

    Wynajmujący oświadcza, że jest właścicielem mieszkania własnościowego w
    (...), przy ul.(...), składającego się z(...)o łącznej powierzchni (..)
    m kw.

    Wynajmujący wynajmuje Najemcom całe mieszkanie opisane powyżej na cele
    mieszkalne wraz z urządzeniami, wyposażaniem i umeblowaniem zgodnym z
    ,, Protokołem przekazania mieszkania", stanowiącym aneks do niniejszej
    umowy. Stan techniczny mieszkania znany jest Najemcom i nie budzi ich
    zastrzeżeń.

    Umowa zostaje zawarta na okres (...) od dnia dzisiejszego i po upływie
    tego czasu przestaje obowiązywać bez wypowiedzenia. Najemca zobowiązani
    jest wówczas bezzwłocznie przekazać mieszkanie wraz całym wyposażeniem
    do rąk Wynajmującego w stanie nie pogorszonym, wynikającym z normalnej
    eksploatacji. Wszystkie pozostałe uszkodzenia i ubytki Najemca
    zobowiązany jest niezwłocznie naprawić, lub uzupełnić na własny koszt.
    Umowa po upływie w/w terminu (...) może być za zgodą obu stron
    przedłużona na wzajemnie uzgodniony okres

    Czynsz najmu wynosi miesięcznie PLN: (...) i płatny jest do 10 dnia
    każdego miesiąca poprzedzającego okres płatności (tj. z góry) przelewem
    na konto Wynajmującego, lub do jego rąk.

    Wynajmujący opłacać będzie należny czynsz za mieszkanie w
    spółdzielni(...) Wynajmujący całkowicie zwalnia Najemcę z
    odpowiedzialności finansowej za ewentualne zaległe opłaty z tytuły
    czynszu należnego spółdzielni(..).

    W dniu dzisiejszym Najemca wpłacił gotówką do rąk Wynajmującemu kaucję w
    wysokości PLN: (...)), celem zabezpieczenia roszczeń Wynajmującego z
    tytułu najmu, a w szczególności na poczet wyrównania ewentualnych szkód
    i braków w wyposażeniu powstałych w trakcie użytkowania mieszkania przez
    Najemcę, a także na poczet ewentualnego nie opłaconego czynszu i innych
    rachunków, np. wymienionych w punkcie 11 zużytych, a nieopłaconych
    mediów.. Kaucja ta, pomniejszona o kwoty ewentualnego odszkodowania
    należnego Wynajmującemu, zostanie zwrócona, bez oprocentowania, gotówką
    do rąk Najemcy, nie później niż w terminie 3 dni od daty ostatecznego
    rozliczenia rachunków związanych z eksploatacja mieszkania.

    Najemca nie może oddawać mieszkania w całości , lub w części w podnajem,
    ani w bezpłatne użytkowanie osobom trzecim, bez zgody Właściciela.
    W mieszkaniu może zamieszkać oprócz Najemców jedynie (...).

    Wynajmujący zastrzega sobie prawo do wglądu na każde żądanie do
    mieszkania, po uzgodnieniu terminu z Najemcą.

    1. Najemcy nie wolno dokonywać żadnych zmian budowlanych w mieszkaniu,
    bez uprzedniego uzgodnienia tego z Wynajmującym i jego pisemnej zgody.
    3. Najemcy nie wolno dokonywać zmiany przeznaczenia mieszkania
    4. Remonty o charakterze generalnym obciążają Wynajmującego
    5. Najemca zobowiązany jest do dokonywania na własny koszt bieżącej
    konserwacji i drobnych napraw tak, aby nie dopuścić do pogorszenia stanu
    technicznego mieszkania

    Dopuszcza się rozwiązanie niniejszej umowy najmu przed terminem
    określonym w #3 za pisemnym wypowiedzeniem jednomiesięcznym, którego
    okres upływa ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w
    którym dokonano wypowiedzenia. Okres wypowiedzenia, za zgodą drugiej
    strony, może ulec skróceniu.
    W przypadku rażącego naruszenia warunków umowy, lub zasad korzystania z
    mieszkania przez Najemcę, a w szczególności użyczanie mieszkania osobom
    do tego nie uprawnionym, dewastacji jego wyposażenia, drastycznego
    naruszania spokoju innych mieszkańców domu,nieopłacenia naleznego
    czynszu itp. Wynajmujący ma prawo wypowiedzenia niniejszej umowy najmu w
    trybie natychmiastowym, bez dochowania terminu wypowiedzenia.
    Po wygaśnięciu lub rozwiązaniu niniejszej Umowy Najemcy zobowiązują się
    dobrowolnie i bez sprzeciwu do niezwłocznego opuszczenia mieszkania i
    zrzekają się jakichkolwiek roszczeń w stosunku do Wynajmującego o
    zapewnienia im zastępczego lokalu mieszkalnego.

    Najemca pokrywać będą koszty bieżącej eksploatacji mieszkania, a w
    szczególności:
    1. opłaty za zużytą energię elektryczną wg wystawianych przez (...)
    faktur (opłaty stałe i zmienne)
    2. opłaty (stałe i zmienne) za zużyty gaz, wg wystawianych przez
    Gazownię (...)rachunków
    3. opłaty za zużyta ciepła i zimną wodę wg wskazań rachunków i stawek
    spóldzielni (...)

    Należności wymienione w pkt 1 i 2 Najemca będzie płacić bezpośrednio do
    kasy dostawcy odnośnych mediów, pozostałe do rąk Wynajmującego.

    W przypadku zwłoki w opłacaniu czynszu i mediów wymienionych w pkcie 12,
    Najemca jest zobowiązany do zapłaty odsetek w ustawowej wysokości, oraz
    odsetek i kar stosowanych przez dostawców mediów

    Przekazanie Najemcom mieszkania w użytkowanie nastąpi przed dniem
    (...)roku, jednakże pod warunkiem wpłacenia przez nich do dnia
    (...)czynszu za pierwszy miesiąc najmu, wręczenia Wynajmującemu kaucji
    opisanej w #6, oraz podpisania ,,Protokołu przekazania mieszkania"
    stanowiącego integralną część niniejszej umowy. W przypadku
    niespełnienia w w/w terminie wszystkich w/w warunków uważa się te umowę
    za niezawartą.

    Wszystkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem
    nieważności.

    W kwestiach nie uregulowanych niniejszą umową zastosowane zostaną
    przepisy Kodeksu Cywilnego. W przypadku niemożności rozstrzygnięcia
    sporów na drodze porozumienia spory związane z tą umową rozstrzygnie Sąd
    Rejonowy dla (...)

    Umowę niniejszą sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

    Wynajmujący
    Najemcy

  • 2. Data: 2012-09-22 11:51:32
    Temat: Re: umowa bezpieczna najmu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Przy obecnym stanie prawnym nie ma możliwości sporządzenia
    takiej umowy. Musiałbyś zastrzec w niej kaucje w wysokości
    odpowiadającej wieloktrotności czynszu (i nie tylko)
    pobieranego przez okres odpowiadającym najdłuższmu możliwemu
    procesowi eksmisyjnemu.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2012-09-22 12:52:45
    Od: p47 <k...@w...pl>

    W dniu 2012-09-22 11:51, Marcin Debowski pisze:
    > Przy obecnym stanie prawnym nie ma możliwości sporządzenia
    > takiej umowy.

    Niestety masz rację, zadaje sobie z tego sprawę:-(

    Niemniej chodzi i mi o umowę w obecnym nieszczęsnym stanie prawnym
    możliwie jak najbardziej chroniąca także interesy właściciela, (choć
    wiem, że nie całkowicie, bo to, jak wspominałeś, jest niemożliwe).
    Przede wszystkim chodzi o możność możliwie szybkiego usunięcia
    niepłacącego lokatora bez konieczności zapewniania mu lokum.

  • 4. Data: 2012-09-22 13:21:21
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-09-22, p47 <k...@w...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > Przede wszystkim chodzi o możność możliwie szybkiego usunięcia
    > niepłacącego lokatora bez konieczności zapewniania mu lokum.

    Może po prostu sprzedaj nieruchomość i zainwestuj w coś o mniejszym
    ryzyku? AFAIK stopa zwrotu z nieruchomości jest porównywalna ze
    stopą zwrotu z lokaty, a ryzyko dużo większe.

    IMHO prawnie się nie zabezpieczysz. Jak lokator *będzie chciał*
    i będzie znać prawa mu przysługujące, to niewiele będziesz mógł
    zrobić.

    A możesz osiągnąć inny skutek: osoby widzące niesamowicie obostrzoną
    umowę najmu dojdą do wniosku, że masz ich za osoby nieuczciwe, albo
    że warunki przez Ciebie proponowane są nierynkowe i po prostu nikomu
    lokalu nie wynajmiesz.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2012-09-22 13:26:31
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

> [...]
    > umowę najmu dojdą do wniosku, że masz ich za osoby nieuczciwe, albo
    > że warunki przez Ciebie proponowane są nierynkowe i po prostu nikomu

    Czyli zakładasz, że wszyscy deweloperzy zakładają przekręt na samym
    wstępie, czyli ucieczkę z kasą zanim jakiekolwiek mieszkania powstaną?

    No - coś w tym jest...

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel.

  • 6. Data: 2012-09-22 14:31:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p47 wrote:
    > Jak wiadomo

    Nie ma czegos takiego jak bezpieczna umowa.
    jak ci gosciu przestanie placic i sie nie wyprowadzi, to i tak nic nie
    mozesz zrobic.

  • 7. Data: 2012-09-22 14:32:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p47 wrote:
    > Przede wszystkim chodzi o możność możliwie szybkiego usunięcia
    > niepłacącego lokatora bez konieczności zapewniania mu lokum.

    Nie ma takiej możliwości

  • 8. Data: 2012-09-22 15:43:11
    Od: "wromek" <wromek@(wytnij)gmail.com>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
> [...]
    > odpowiadającej wieloktrotności czynszu (i nie tylko)
    > pobieranego przez okres odpowiadającym najdłuższmu możliwemu

    ustawa o ochr. lokatorów dopuszcza max. 6 mies. kaucję - tylko kto taką
    wpłaci?! :)

    --
    pozdrawiam, wromek

  • 9. Data: 2012-09-22 15:45:36
    Od: "wromek" <wromek@(wytnij)gmail.com>

    > Nie ma czegos takiego jak bezpieczna umowa.
    > jak ci gosciu przestanie placic i sie nie wyprowadzi, to i tak nic nie
    > mozesz zrobic.

    mozesz :) na szczescie b. rzadko zdarzają się takie przypadki, ze ktos nie
    placi i nie chce sie wyprowadzic.
    przynajmniej w mojej praktyce i moich znajomych (łacznie kilkadziesiat
    mieszkan)

    --
    pozdrawiam, wromek

  • 10. Data: 2012-09-22 16:08:16
    Od: "wromek" <wromek@(wytnij)gmail.com>

    > Najemcy oświadczają, że odpowiadają za zobowiązania wynikające z
    > niniejszej Umowy solidarnie.

    to jest fajne i juz nieco pomaga.

    > umowy. Stan techniczny mieszkania znany jest Najemcom i nie budzi ich
    > zastrzeżeń.

    a dlaczego nie zostawic furtki do tego, zeby wpisac jakeis zastrzezenia?
    najemca moze wziac mieszkanie w najem mimo takich zastrzezen.

    > Czynsz najmu wynosi miesięcznie PLN: (...) i płatny jest do 10 dnia

    ja mam, ze do 5. a 10 to juz wysylam smsy, ze nie odnotowalem wplaty lub
    dzwonie do najemcy.

    > należnego Wynajmującemu, zostanie zwrócona, bez oprocentowania, gotówką do
    > rąk Najemcy, nie później niż w terminie 3 dni od daty ostatecznego
    > rozliczenia rachunków związanych z eksploatacja mieszkania.

    to jest fajne, zwazywszy, ze rozliczenia podzielnikow z kaloryferow czasami
    sie ostro przeciagaja a w mojej spoldzielni jest na to 3 miesiace od
    odczytu -
    czyli np. pod koniec pazdziernika bedzie rozliczone a studenci nie mieszkaja
    u mnie juz od konca czerwca a kaucyjka sobie czeka u mnie na rozliczenie
    tychze kaloryferow.

    > Wynajmujący zastrzega sobie prawo do wglądu na każde żądanie do
    > mieszkania, po uzgodnieniu terminu z Najemcą.

    my mamy zapis, ze mozemy wejsc do czesci wspolnych kiedy nam sie podoba -
    pokoje po uprzednim umowieniu lub w przypadku obecnosci najemcy od razu.

    > 5. Najemca zobowiązany jest do dokonywania na własny koszt bieżącej
    > konserwacji i drobnych napraw tak, aby nie dopuścić do pogorszenia stanu
    > technicznego mieszkania

    to jest dobre.

> [...]
    > ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano
    > wypowiedzenia. Okres wypowiedzenia, za zgodą drugiej strony, może ulec

    to akurat mozna wsadzic miedzy bajki bo umowy na czas oznaczony nie mozna
    wypowiedziec bez akceptacji drugiej strony-
    czyli po prostu za porozumieniem stron.

> [...]
    > itp. Wynajmujący ma prawo wypowiedzenia niniejszej umowy najmu w trybie
    > natychmiastowym, bez dochowania terminu wypowiedzenia.

    z tym sie zgadzam poza tym, ze nie mozna wypowiedziec um. bez dochowania
    powiadomien w ustawowych terminach jesli chodzi o nieplacenie.

    > zrzekają się jakichkolwiek roszczeń w stosunku do Wynajmującego o
    > zapewnienia im zastępczego lokalu mieszkalnego.

    tego bym nie dopisywal, bo mogloby to sugerowac najemcy, ze mu cos takiego
    sie w ogole nalezy.

    > Należności wymienione w pkt 1 i 2 Najemca będzie płacić bezpośrednio do
    > kasy dostawcy odnośnych mediów, pozostałe do rąk Wynajmującego.

    ja wole monitorowac platnosci i sam przelewam jesli liczniki sa na mnie.
    tam gdzie nie sa na mnie lub sa np. przedplatowe nie ma problemu-niech sobie
    najemca placi sam :)

    > W przypadku zwłoki w opłacaniu czynszu i mediów wymienionych w pkcie 12,
    > Najemca jest zobowiązany do zapłaty odsetek w ustawowej wysokości, oraz
    > odsetek i kar stosowanych przez dostawców mediów

    ja sobie wpisalem tzw. "odsetki maksymalne" :)

    > W kwestiach nie uregulowanych niniejszą umową zastosowane zostaną przepisy
    > Kodeksu Cywilnego. W przypadku niemożności rozstrzygnięcia

    mozna tak napisac i nie bedzie konsekwencji pod warunkiem, ze najemca nie
    jest swiadomy, ze tutaj gra role tez ust. o ochr. lokatorow
    a to, ze jej nie wpiszesz nie zwalnia Ciebie z jej przestrzegania ;)

    --
    pozdrawiam, wromek