  • 1. Data: 2003-01-15 12:47:06
    Temat: sprzedaz CD z oprogramowaniem dostepnym w sieci
    Od: "Izi" <m...@n...zp.pl>

    Witam
    Rozwazmy taka sytuacje:
    Firma komputerowa ma stale lacze i naped CDRW. Sciaga z sieci oprogramowanie
    OpenSource typu dystrybucje linuxow, OpenOffice itd. Chcialaby je nagrywac
    na CD-ROM i sprzedawac, oczywiscie cena zawieralaby koszt nosnika + koszty
    uslugi sciagniecia i nagrania plyty.

    Moje pytania sa nastepujace:
    1. Czy jest to proceder legalny?
    2. Czy zakupione w ten sposob oprogramowanie (sprzedane na f-re VAT) moze
    zostac wprowadzone u klienta wlasnie na podstawie tej faktury?
    3. Czy tego typu dzialalnosc (jesli odpowiedz na pytanie nr 1 brzmi TAK)
    podchodzi jeszcze pod USLUGI czy juz PRODUKCJE?
    4. Jak na takie praktyki patrza firmy typu BSA.
    Bardzo prosze kogos doswiadczonego od odpowiedz

    MZ

  • 2. Data: 2003-01-15 12:51:23
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    sprawdź licencję, w większości przypadków tak

    : 2. Czy zakupione w ten sposob oprogramowanie (sprzedane na f-re VAT) moze
    : zostac wprowadzone u klienta wlasnie na podstawie tej faktury?

    ale co właściwie sprzedajesz?

    : 3. Czy tego typu dzialalnosc (jesli odpowiedz na pytanie nr 1 brzmi TAK)
    : podchodzi jeszcze pod USLUGI czy juz PRODUKCJE?

    imho usługi

    : 4. Jak na takie praktyki patrza firmy typu BSA.

    microsoft nie udostępnia niczego w ten sposób więc nie patrzą :)

    : Bardzo prosze kogos doswiadczonego od odpowiedz

    nie jestem doświadczony, ale wiele na ten temat czytałem

  • 3. Data: 2003-01-15 12:56:40
    Od: Mariusz Jedrzejewski <m...@p...com.pl.nospam>

    W artykule <b03lae$jup$1@news.onet.pl> Izi napisa?(a):
> [...]
    > na CD-ROM i sprzedawac, oczywiscie cena zawieralaby koszt nosnika + koszty

    Tak, oczywiscie jezeli zachowa sie wymogi licencji, czyli np oprogramowanie
    na licencji GPL bedzie rozpowszechniane z kodem zrodlowym. Licencje takie
    nie zabraniaja sprzedazy tego oprogramowania, jedynie sa surowe w kwesti
    dystrybucji czesci skladowych tego software'u, w tym przypadku zrodlo
    programu jest taka czescia.

    > 2. Czy zakupione w ten sposob oprogramowanie (sprzedane na f-re VAT) moze
    > zostac wprowadzone u klienta wlasnie na podstawie tej faktury?

    Tym bardziej moze, skoro mozna je wdrozyc nawet bez zadnych faktur, po
    prostu samodzielnie sciagajac taki program z sieci i stosujac sie do wymogow
    licencji.

    > 3. Czy tego typu dzialalnosc (jesli odpowiedz na pytanie nr 1 brzmi TAK)
    > podchodzi jeszcze pod USLUGI czy juz PRODUKCJE?

    Tego nie potrafie ocenic... Ale moim zdaniem jest to produkcja - robisz cos
    z czesci uzyskanych gdzie indziej - tak ja bym to interpretowal...

    > 4. Jak na takie praktyki patrza firmy typu BSA.

    BSA nie ma tu nic do gadania. Nawet nie wiem czy zajmuja sie w Polsce
    oprogramowaniem innym niz ms. Na Open Source nie kiwaja nawet paznokciem...

    > Bardzo prosze kogos doswiadczonego od odpowiedz

    Moze ja nie jestem doswiadczony, ale prosze bardzo.

    Mariusz
    Registered Linux User #206046
    email: m...@p...com.pl.nospam

  • 4. Data: 2003-01-15 13:04:09
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    > 2. Czy zakupione w ten sposob oprogramowanie (sprzedane na f-re VAT) moze
    > zostac wprowadzone u klienta wlasnie na podstawie tej faktury?

    sprzedajesz faktura usluge, wiec jak na
    podstawie uslugi wprowadzic na magazyn towar?

    co najwyzej usluga moze pujsc w koszta firmy. Samego
    oprogramowania firma moze jednak uzywac tak samo jakby sciagnela
    go bezposrednio z internetu - nie lamiac prawa.

    jednak "fizycznie" w firmie na stanie tego oprogramowania nie bedzie
    poprostu.

  • 5. Data: 2003-01-15 13:18:05
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Izi wrote:
    > 1. Czy jest to proceder legalny?

    Jeśli nie naruszysz praw autorskich to tak.

    > 2. Czy zakupione w ten sposob oprogramowanie (sprzedane na f-re VAT) moze
    > zostac wprowadzone u klienta wlasnie na podstawie tej faktury?

    Jeżeli sprzedaż mu egzemplarz to tak.

    > 3. Czy tego typu dzialalnosc (jesli odpowiedz na pytanie nr 1 brzmi TAK)
    > podchodzi jeszcze pod USLUGI czy juz PRODUKCJE?

    Produkcję.

    > 4. Jak na takie praktyki patrza firmy typu BSA.
    > Bardzo prosze kogos doswiadczonego od odpowiedz

    BSA chroni tylko te firmy, które należą lub zgłoszą się do tego stowarzyszenia.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 6. Data: 2003-01-15 13:22:12
    Od: Mariusz Jedrzejewski <m...@p...com.pl.nospam>

    W artykule <3...@e...pl> Elita.pl napisa?(a):

    > Je?li nie naruszysz praw autorskich to tak.

    W przypadku Open Source nie ma czegos takiego jak prawa autorskie. Jest
    jedynie licencja.

    > Je?eli sprzeda? mu egzemplarz to tak.

    Zawsze moze, nawet jak sam z sieci sciagnie, prawda?

  • 7. Data: 2003-01-15 13:28:02
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : W przypadku Open Source nie ma czegos takiego jak prawa autorskie. Jest
    : jedynie licencja.

    mylisz się
    licencja to wyrażenie zgody na używaine przez kogoś kopii programu (w tym
    przypadku),
    prawa autorskie przysługują twórcy zawsze (przynajmniej w Polsce)

  • 8. Data: 2003-01-15 13:42:16
    Od: Mariusz Jedrzejewski <m...@p...com.pl.nospam>

    W artykule <01cc01c2bca9$c576b020$a740200a@zm> Marcin Surowiec napisa?(a):

    Moze sie nieprecyzyjnie wyrazilem. Chodzi mi o to, ze jezeli cos jest na
    licencji typu Open Source (czyli np GPL), to autor tego oprogramowania po
    udostepnieniu go nie interesuje sie, co ktos z tym jego oprogramowaniem
    zrobi. Wazne jest, czy dystrybucja bedzie wraz z kodem zrodlowym.
    A nastepny uzytkonik moze sobie te zrodla wziac, zaczac zmieniac program,
    kompilowac go wedle wlasnych potrzeb, sprzedawac w zmienionej postaci, albo
    w niezmienionej, ale zawsze musi byc kod zrodlowy dolaczony do tego
    oprogramowania (nawet tez zmieniony).

    Klasyczne pojecie praw autorskich, popularyzowane przez microsoft nie ma tu
    zadnego zastosowania.
    Prosze, poczytaj na temat Open Source cokolwiek, zanim zaczniesz sie
    spierac...

  • 9. Data: 2003-01-15 13:47:22
    Od: "Izi" <m...@n...zp.pl>

    Mariusz Jedrzejewski <m...@p...com.pl.nospam> wrote:

> [...]
    > oprogramowania, jedynie sa surowe w kwesti dystrybucji czesci
    > skladowych tego software'u, w tym przypadku zrodlo programu jest taka

    A moglbys dokladniej wyjasnic? Z powyzszego wynikaloby ze nalezy skompilowac
    zrodlo i sprzedawac skompilowane????

    > Tego nie potrafie ocenic... Ale moim zdaniem jest to produkcja -
    > robisz cos z czesci uzyskanych gdzie indziej - tak ja bym to
    > interpretowal...
    W tym momencie wychodzi ze to chyba jednak usluge sprzedaje, "Wykonanie
    zapisu na CD-R"
    Skoro program nie wchodzi na stan firmy a tylko wlasnie ta usluga idzie w
    koszta.
    MZ

  • 10. Data: 2003-01-15 16:45:22
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia Wed, 15 Jan 2003 13:22:12 +0000 (UTC), Mariusz Jedrzejewski
    <m...@p...com.pl.nospam> napisał(a):

    >W przypadku Open Source nie ma czegos takiego jak prawa autorskie. Jest
    >jedynie licencja.

    Bardzo przepraszam za wyrazenei ale po prsstu "Bzdura".
    A licencja to niby z czego wynika jaknei z praw autorskich? .
    A pozatym licencje Open Source to wymysł odem z USA i tam neima
    osobistych praw autorskich a w polsce sa. Wiec nawet jezeli program
    jest rozpowszechniany na GPl to i tak przy tworcy pozostj osobiste
    prawa utorskie.

    Od trzech miesiecy posiwcilem cykl artykułow licencja Open Source w
    Magazynie LInux +. Polecam zainteresowanym. W lutm ukaze sie jeszcze
    jeden ia potem zobaczymy.

    Pozdrawiam
    Romek Bieda.
    www.prawnik.net.pl