  • 11. Data: 2002-12-10 09:40:23
    Temat: Re: spółka z o.o. porada.
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "B@ton" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:at48e8$mab$1@news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Depilator" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > To kto Twoim zdaniem ma obowiazek pokrycia straty?

    Grrrr...

    No właśnie _nikt_!!! I o to chodzi w całym tym interesie!!!

    --
    Depi.

  • 12. Data: 2002-12-10 14:03:13
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    > No właśnie _nikt_!!! I o to chodzi w całym tym interesie!!!

    Troszke poszperalem i twierdze ze nie do konca masz racje. Po pierwze
    wspolnicy Sp. z o.o. odpowiadaja calym swym majatkiem za zobowiazania spolki
    z tytulu podatkow (Art 47.2 ustawy o zobowiazaniach podatkowych).
    Po drugie z ta strata tez nie jest do konca bezpiecznie... otoz zalozmy ze
    kapital zakladowy sp. z o.o. wynosi 50KPLN (wymagane minimum przez KSH), nie
    ma kapitalu zapasowego, a na koniec roku strata wyniosla 20KPLN... teraz
    wspolnicy albo doplaca te 20KPLN albo beda zmuszeni do przeksztalcenia sp. z
    o.o w sj, albo cos takiego... W kazdym razie na pewno sp. z o.o. nie moze
    rozpoczac nowego roku obrachunkowego ze strata, nie moze tez miec kapitalu
    nizszego niz 50KPLN (chyba ze dotycza ja przejsciowe przepisy KSH w tej
    materii).

    Pozdrawiam

    Baton

  • 13. Data: 2002-12-10 16:05:11
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Baton" <k...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Depilator" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Troszke poszperalem i twierdze ze nie do konca masz racje.

    Tak twierdzisz? Hmmm....<mina Morfeusza>

    > Po pierwze
    > wspolnicy Sp. z o.o. odpowiadaja calym swym majatkiem za zobowiazania
    spolki
    > z tytulu podatkow (Art 47.2 ustawy o zobowiazaniach podatkowych).

    A czytałeś kiedyś Art. 343. Ustawy Ordynacja podatkowa? Na pewno nie. To
    masz, przeczytaj sobie:

    Art. 343.
    § 1. Tracą moc:
    [...]
    3) ustawa z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz.U. z
    1993 r. Nr 108, poz. 486 i Nr 134, poz. 646, z 1995 r. Nr 5, poz. 25 i Nr
    85,
    poz. 426, z 1996 r. Nr 75, poz. 357 oraz z 1997 r. Nr 121, poz. 770).
    [...]

    W tym kontekscie warto jeszcze wspomnieć o Art. 151 par 4. Kodeksu spółek
    handlowych, w którym czytamy, że:
    " Wspólnicy _nie_odpowiadają_ za zobowiązania spółki. " ( podkreślenie
    oczywiście moje ).

    Czy masz jeszcze jakieś pytania w tym względzie?

> [...]
    > wspolnicy albo doplaca te 20KPLN albo beda zmuszeni do przeksztalcenia sp.

    Ach tak? A możesz powiedzieć mi, skąd czerpiesz te mądrości, bo ja jako żywo
    nie słyszałem o obligatoryjnym przekształceniu sp.z o.o. w cokolwiek, ani w
    sj ( kodeks używa skrótu "sp.j.", jeśli chodzi Ci o spółkę jawną ), a już w
    szczególności w "cos takiego".

> [...]
    > nizszego niz 50KPLN (chyba ze dotycza ja przejsciowe przepisy KSH w tej

    Oł rili? No popatrz - chyba muszę teraz biec i powiedzieć tym wszystkim
    spółkom, które jak najbardziej kolejne lata rozpoczynały ze stratami, że nie
    mogły tak zaczynać nowego roku, prawda? Ojej. Ale będzie bałagan, jak się
    dowiedzą. Zanim jednak pobiegnę, to powiedz jeszcze, gdzie tak stoi, bo tak
    po prostu to mi pewnie nie uwierzą.

    Depi.

  • 14. Data: 2002-12-10 20:04:04
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "Depilator" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    No dobra. Powiedzmy ze chwilowo przyznaje Ci racje i thx za wyjasnienia, ale
    jeszcze temat zbadam... ;)))

> [...]
    > mogły tak zaczynać nowego roku, prawda? Ojej. Ale będzie bałagan, jak się
    > dowiedzą. Zanim jednak pobiegnę, to powiedz jeszcze, gdzie tak stoi, bo

    Wytlumacz mi prosze jak to wyglada w praktyce? Otwiera sie nowy rok
    obrachunkowy ze strata? Zmniejsza sie kapital zakladowy?

    Pozdrawiam

    Baton

  • 15. Data: 2002-12-10 21:38:33
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Dec 2002, Baton wrote:

> [...]
    >+ wspolnicy albo doplaca te 20KPLN albo beda zmuszeni do przeksztalcenia sp. z

    Wytłumacz mi tylko co się dzieje w poniższym przypadku:
    - 3 udziały nominalne w rękach osób fizycznych
    - 2 udziały nominalne w rękach S.A.

    To co, sąd zarządza przekształcenie S.A. w osobę fizyczną ? ;)
    (bo 'fizyczni' twierdzą że nie dopłacą i już).

    Albo dla odmiany - firma ma majątek. Psa konkretnie, może być
    rasowy odbiegając (niewiele) od kawału z bacą. Wart zdaniem firmy
    (pies, nie baca :)) 45000... ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2002-12-10 21:57:54
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
> [...]
    > - 2 udziały nominalne w rękach S.A.
    >
    > To co, sąd zarządza przekształcenie S.A. w osobę fizyczną ? ;)
    > (bo 'fizyczni' twierdzą że nie dopłacą i już).

    To nie o to chodzi ;)))
    Sytuacja: sp. z o.o. ma kapital zakladowy 50KPLN, nie ma kapitalu zapasowego
    ani rezerwowego. W roku obrachunkowym wykazuje strate 20KPLN. Zbiera sie WZA
    i wspolnicy mowia: "nie pokrywamy straty". Zarzad wysyla bilans do KRSu... i
    co w nim pisze? Jak okresla wysokosc kapitalu zakladowgo: 30KPLN gotowka +
    20KPLN strata... ? I co sp. z o.o. ma nadal kapital zakladowy w wysokosci
    50PLN czy tez 30KPLN, no ale 50KPLN to minimum dla sp. z o.o. wiec jak?

    > Albo dla odmiany - firma ma majątek. Psa konkretnie, może być
    > rasowy odbiegając (niewiele) od kawału z bacą. Wart zdaniem firmy
    > (pies, nie baca :)) 45000... ;)

    a baca 5000 i jest git ;))))))))))

    pozdrawiam

    Baton

  • 17. Data: 2002-12-11 15:32:24
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Depilator" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > No dobra. Powiedzmy ze chwilowo przyznaje Ci racje i thx za wyjasnienia,
    ale
    > jeszcze temat zbadam... ;)))

    Badaj, badaj - jeśłi coś znajdziesz to daj mi znać. Zdrowy sceptycyzm to
    dobre podejście :-)

    > nie
    > tak
    >
    > Wytlumacz mi prosze jak to wyglada w praktyce? Otwiera sie nowy rok
    > obrachunkowy ze strata? Zmniejsza sie kapital zakladowy?

    Piszę się jakąs durną uchwałe wspólników, że straty pokryje się z zysków
    latach następnych ( a co ma się k. pisać? ;-)) i jakieś wyjaśnienie do sądu,
    skąd takie straty, kótrego nikt oczywiście nie czyta i tyle.
    A księgowo to kończy się rok ze stratą i zamyka. Następny zaczyna się od
    zera narastająco, z tym że można rozliczć stratę z lat ubiegłych ale tylk
    przez jakieś czas i po kawałku ( chyba 3 lata ) - nie znam się na tym
    zbytnio.

    Depi.

  • 18. Data: 2002-12-12 10:30:50
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    > 50PLN czy tez 30KPLN, no ale 50KPLN to minimum dla sp. z o.o. wiec jak?

    Wymagany do założenia. Nie musi tyle wynosić juz potem. Szczególnie, ze
    wyjątkowo byłoby trudno pilnowac takiego przepisu. No i oczywiście byłby
    totalnie bez sensu. Jak spółka wyda z tych 50 tys na place, to juz według
    Ciebie powinna się rozwiązac? Przestań.

    Depi.

  • 19. Data: 2002-12-12 12:46:34
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

> [...]
    > totalnie bez sensu. Jak spółka wyda z tych 50 tys na place, to juz według

    Jesli kapital zakladowy wynosi 50KPLN, nie ma kapitalu zapasowego ani
    rezerwowego, a strata w roku obrachunkowym wynosi 25KPLN to:

    KSH:

    Art. 233. § 1. Jeżeli bilans sporządzony przez zarząd wykaże stratę
    przewyższającą sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz połowę kapitału
    zakładowego, zarząd jest obowiązany niezwłocznie zwołać zgromadzenie
    wspólników w celu powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki

    Po zakonczeniu roku obrotowego tworzony jest bilans spolki. W tym dokumencie
    wpisywany jest kapital zakladowy. Minimum jest obecnie 50KPLN i w tym
    bilansie musi byc przynajmniej taka wartosc. Jesli jest strata to wspolnik
    podejmuje decyzje o pokryciu straty:

    Art. 231. § 1. Zwyczajne zgromadzenie wspólników powinno odbyć się w
    terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
    § 2. Przedmiotem obrad zwyczajnego zgromadzenia wspólników powinno być:

    2) powzięcie uchwały o podziale zysku albo pokryciu straty, jeżeli zgodnie z
    art. 191 § 2 sprawy te nie zostały wyłączone spod kompetencji zgromadzenia
    wspólników,

    Art. 177. § 1. Umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w
    granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału
    Art. 178. § 1. Wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby
    uchwałą wspólników. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, do dopłat tych
    stosuje się przepisy § 2 oraz art. 179.
    Art. 179. § 1. Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane
    na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym

    Art. 219 § 3. Do szczególnych obowiązków rady nadzorczej należy ocena
    sprawozdań, o których mowa w art. 231 § 2 pkt 1, w zakresie ich zgodności z
    księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym, oraz wniosków zarządu
    dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składanie
    zgromadzeniu wspólników corocznego pisemnego sprawozdania z wyników tej
    oceny.

    Milej lektury ;)

    pozdrawiam

    Baton

  • 20. Data: 2002-12-12 12:54:50
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    BTW Koncepcja sp.z o.o. jest bardzo ciekawa... Otoz cwany wspolnik powola
    jakas emerytke na stanowisko prezesa. Wlascicel wniesie kapital w wysokosci
    50KPLN. Przezes narobi "przekretow" (np wyludzenie vatu, nieplacenie
    podatkow, zusu, cla etc - duze pole do popisu). Wspolnik zainkasuje
    olbrzymie zyski. Babci nic nie zrobia, a wspolnikowi tez. Jest git ;)

    pozdrawiam

    Baton