  • 1. Data: 2011-02-22 20:16:19
    Temat: spadek, sprzedaz/wynajem mieszkania i pelnomocnictwo
    Od: M <"wytnij-to "@gazeta.pl>

    Witam

    Moi rodzice mieszkali przez ostatnie 20 lat w mieszkaniu spółdzielczym,
    które zdecydowali się wykupić parę lat temu.
    Niedawno mama zmarła, a mieszkanie było na oboje rodziców.
    Jestem ich jedynym synem.
    Czy wobec tego istnieje konieczność zgłaszania tego faktu do jakiegoś
    urzędu lub sądu?
    Czy tata automatycznie staje się pełnoprawnym właścicielem całego
    mieszkania czy też połowa mamy dzieli się teraz między jego i mnie? - i
    czy któraś z tych opcji zachodzi samoistnie czy musi wcześniej odbyć się
    rozprawa sądowa lub inne postępowanie urzędowe?
    Ja przebywam aktualnie za granicą, a tata zastanawia się nad sprzedażą lub
    wynajmem mieszkania (i przeprowadzką bliżej krewnych).
    Czy fakt, że byłbym właścicielem 25% mieszkania (jeśli nastąpiłby podział
    połowy mamy na mnie i tatę) w jakiś sposób utrudniałby tacie jego sprzedaż
    lub wynajem? - czy wystarczy do tego decyzja i podpis taty?
    Wolałbym uniknąć konieczności latania do Polski tylko z powodu
    konieczności bycia na rozprawie, złożenia podpisu pod umową
    sprzedaży/wynajmu czy też wymeldowania.
    Czy moja obecność w w/w przypadkach byłaby niezbędna czy może to wszystko
    załatwić tata bez mojego udziału? Czy może potrzebne jest do
    tego pełnomocnictwo? - jeśli tak to jaka powinna być jego treść?
    Czy w przypadku podziału połowy mieszkania mamy i zrzeczenia się mojej
    części przypadnie ona mojemu tacie czy też będzie podzielona między osoby
    z drugiej grupy spadkowej (rodzeństwo i rodzice mamy)?
    Zależy mi na rozwiązaniu, które najbardziej ułatwi tacie ewentualną
    sprzedaż lub wynajem mieszkania bez mojego udziału.

  • 2. Data: 2011-02-22 20:29:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/22/2011 2:16 PM, M wrote:
> [...]
    > Jestem ich jedynym synem.
    > Czy wobec tego istnieje konieczność zgłaszania tego faktu do jakiegoś

    obowiązku nie ma, ale konieczność, w sensie bez papierków nic dalej nie
    załatwić jest.

    Wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadków, ewenutalnie do tego
    wniosek o dział spadku.
    Jak wrzucisz hasła do goole to sie wszystkiego dowiesz.

> [...]
    > czy któraś z tych opcji zachodzi samoistnie czy musi wcześniej odbyć się
    > rozprawa sądowa lub inne postępowanie urzędowe?

    dzieli sie.
    ty masz teraz 1/4 ojciec 3/4.

    dzieje się to z automatu z chwilą śmierci, ale papierki to
    potwierdzające same sie nie wyprodukują stąd ten wnioske o stwierdzneie
    nabycia spadku. Jeśli to 1/4 chcesz dać ojcu to od raz dział spadku.

    Uwaga tylko na urząd skarbowy. Macie 6 miesiecy od stwierdzenia nabycia
    spadku przed sąd na zgłosznie tego do US. Inaczej zapłacicie podatek od
    spadku.
    Te 6 miesiecy jest liczone od tak magicznej daty, ze lepiej przyjąć, że
    macie trochę mniej niż 6 i nie czekać do końca, bo możecie się o parę
    dni spóźnić i będzie po rybkach.

    > Ja przebywam aktualnie za granicą, a tata zastanawia się nad sprzedażą lub
    > wynajmem mieszkania (i przeprowadzką bliżej krewnych).

    j.w. bez papierków nic nie zrobi.

> [...]
    > Zależy mi na rozwiązaniu, które najbardziej ułatwi tacie ewentualną
    > sprzedaż lub wynajem mieszkania bez mojego udziału.

    dwóch właścicieli to dwóch sie musi podpisać na akcie sprzedaży,
    no chyba, że wyprodukujesz pełnomocnictwo dla ojca, który będzie
    wystepował w twoim imieniu, czyli raz sie podpisze, za siebie a raz za
    ciebie.
    innym rozwiazaniem to dział spadku, z przekazaniem ojcu twojej cześci
    jeszcze inne to zniesienie współwłasności
    jeszcze inne to darowizna
    tak czy siek pewnie z raz bedziesz sie musiał zjawić.

    zrzec sie dziedziczenia już nie możesz, bo to sie robi za życia spadkodawcy
    zapewne masz na myśli odrzucenie spadku. Możliwe jesli nie minelo
    jeszcze 6 miesiecy od smierci.
    dziedziczą wówczas twoje dzieci jeśli masz, czyli nie wiele ci to daje
    nie pamietam w tej chwili kto odziedziczy towją czesc jesli jej nie
    przyjmeisz i nie masz dzieci. do sprawdzenia w KC, ale mi sie w tej
    chwili nie chce.

    Najprostsze rozwiazanie, to wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia
    spadku i dział spadku w taki sposób, że ojciec dostaje wszystko ty nic.
    Całkiem możliwe, że nawet bez przyjazdu się to uda.
    Ale pewnie bez wizyty w konsulacie, tudziez bieganie za appostille już
    nie. to w zależności gdzie cię wywiało.

  • 3. Data: 2011-02-22 20:43:26
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Najprostsze rozwiazanie, to wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadku
    > i dział spadku w taki sposób, że ojciec dostaje wszystko ty nic.

    Najszybsze wyjscie to notariusz - zalatwiasz wszystko w ten sam dzien. W
    przypadku jedynie mieszkania notariusz sam przekazuje niezbedne dokumenty do
    US. Czyli jednym slowem - przylatujesz, idziecie oboje do notariusza.
    Przyjmujesz spadek i zrzekasz sie go na ojca. Finito.

    Dysiek

  • 4. Data: 2011-02-22 20:55:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/22/2011 2:43 PM, Dysiek wrote:

> [...]
    > US. Czyli jednym slowem - przylatujesz, idziecie oboje do notariusza.
    > Przyjmujesz spadek i zrzekasz sie go na ojca. Finito.

    moze byc
    ale trzeba sie zjawic, wszyscy na raz.
    tam są jakieś ograniczenia co do tego kiedy notariusz może sporządzić
    poświadczenie. do sprawdzenia.
    dział spadku u notariusza wyjdzie trochę drogo. zalezy ile warte jest to
    mieszkanie.

  • 5. Data: 2011-02-22 20:59:38
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > moze byc
    > ale trzeba sie zjawic, wszyscy na raz.

    Wszyscy dwoje :D

    > tam są jakieś ograniczenia co do tego kiedy notariusz może sporządzić
    > poświadczenie. do sprawdzenia.

    W zasadzie ograniczen brak.

    > dział spadku u notariusza wyjdzie trochę drogo. zalezy ile warte jest to
    > mieszkanie.

    Pamietaj, ze dzial bedzie dotyczyl 1/4 mieszkania, wiec nie wyjdzie tak
    drogo. Trzeba liczyc jakis 1000 zl od kazdych 100.000 wartosci.

    Dysiek

  • 6. Data: 2011-02-22 21:02:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/22/2011 2:59 PM, Dysiek wrote:

    > Wszyscy dwoje :D

    czyli o jednego za duzo.

    > W zasadzie ograniczen brak.

    > Pamietaj, ze dzial bedzie dotyczyl 1/4 mieszkania, wiec nie wyjdzie tak
    > drogo. Trzeba liczyc jakis 1000 zl od kazdych 100.000 wartosci.

    w sądzie to jakieś 300 zł.
    mi wyszło, że do 30 tyś opłaca się notariusz.
    Czyli jak mieszkanie jest warte > 120 tys to wyjdzie drozej plus koszty
    przylotu.

  • 7. Data: 2011-02-22 21:15:14
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > w sądzie to jakieś 300 zł.
    > mi wyszło, że do 30 tyś opłaca się notariusz.
    > Czyli jak mieszkanie jest warte > 120 tys to wyjdzie drozej plus koszty
    > przylotu.

    Na pewno wyjdzie drozej niz w sadzie. Tylko znacznie szybciej. Za jednym
    zamachem stwierdzenie i dzial spadku. A przyleciec pewnie bedzie musial tak
    czy siak.

    Dysiek

  • 8. Data: 2011-02-22 22:06:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/22/2011 3:15 PM, Dysiek wrote:

    > Na pewno wyjdzie drozej niz w sadzie. Tylko znacznie szybciej. Za jednym
    > zamachem stwierdzenie i dzial spadku. A przyleciec pewnie bedzie musial tak
    > czy siak.

    do sadu niekoniecznie
    da sie zrobić bez niego. na pewno stwierdzenie nabycia spadku. nie wiem
    jak z działem spadku, bo mnie to nie interesowało.
    I w zasadzie te za jednym posiedzeniem tylko poczekac na biednego
    zapraocwanego sędziego trzeba bedzie.

  • 9. Data: 2011-02-22 22:12:26
    Od: pamana <b...@a...pl>

    W dniu 02/22/2011 21:16, M pisze:
> [...]
    > Czy tata automatycznie staje się pełnoprawnym właścicielem całego
    > mieszkania czy też połowa mamy dzieli się teraz między jego i mnie?

    A nie jest tak ,że
    Ojciec ma całość mieszkania i dopiero po jego smierci ty jestes następny
    do dziedziczenia.
    Ojciec może z mieszkaniem robic co zechce bez twojego pozwolenia i udziału.
    p.

  • 10. Data: 2011-02-22 22:13:20
    Od: M <"wytnij-to "@gazeta.pl>

    Dnia 22-02-2011 o 20:29:53 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > jeszcze inne to zniesienie współwłasności
    > jeszcze inne to darowizna
    > tak czy siek pewnie z raz bedziesz sie musiał zjawić.

    Czy w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa potrzebna jest obecność obu
    osób?
    Czy dałoby się to załatwić w konsulacie?, dowiadywałem się i konsul mógłby
    mi dać notarialnie poświadczyć dokument, tylko musiałbym sam dostarczyć
    jego treść - i czy wtedy nie byłby potrzebny jednak też tata żeby coś tam
    podpisać?
    Rozumiem, że to też rozwiązałoby sprawę?
    Ja zostaje z 1/4, tata z 3/4 i mocą prawną żeby mieszkanie
    sprzedać/wynająć beze mnie?
    Tylko czy wtedy zgłaszamy do Urzędu Skarbowego nabycie spadku obaj czy
    tylko tata? - i jak to wygląda w przypadku działu spadku?