  • 1. Data: 2005-04-30 19:48:28
    Temat: spadek - odziedziczenie
    Od: "Lepton" <l...@n...spam>

    Rodzice maja syna i córke. Syn mieszka razem z rodzicami, oraz syn jest
    współwaścicielem samochodu rodziców. Jaka część mieszkania i samochodu po
    śmierci mamy należy się prawnie córce? Zadaje to pytanie bo nie znam się na
    prawie, a tym bardziej na sprawach spadkowych, a mam dylemat w tej własnie
    kwestii. Dziekuje z góry za pomoc.

    Pozdrawiam,
    Lepton

  • 2. Data: 2005-04-30 22:07:55
    Temat: Re: spadek - odziedziczenie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lepton" <l...@n...spam> napisał w wiadomości

> [...]
    jest
    > współwaścicielem samochodu rodziców. Jaka część mieszkania i samochodu

    Jaka część samochodu należała do matki przed śmiercią? Co to za
    mieszkanie? - własnościowe, spółdzielcze, kwaterunkowe. Jaka część
    rzeczonego mieszkania należała do matki przed śmiercią. I dla
    formalności: ojciec żyje?

    Bez odpowiedzi na te pytania nie da się udzielić Ci odpowiedzi.

  • 3. Data: 2005-05-01 08:07:49
    Od: "Lepton" <l...@n...spam>

> [...]
    > formalności: ojciec żyje?
    >
    > Bez odpowiedzi na te pytania nie da się udzielić Ci odpowiedzi.

    Nie potrafie ocenic jaka część należała samochodu do matki, umowa kupna
    samochodu podpisana jest przez nią i ojca, a syn wpisany jako
    współwaściciel - nie znam sie na tym. Mieszkanie jest w bloku (spółdzielcze)
    lecz wykupione, czyli własnościowe. Mieszkanie stoi formalnie na matke i
    ojca, a z nimi jest zameldowany syn, który tam także mieszka. Ojciec żyje,
    matka nie spisała testamentu.

    Pozdrawiam,
    Lepton

  • 4. Data: 2005-05-01 18:30:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie potrafie ocenic jaka część należała samochodu do matki, umowa
    kupna
    > samochodu podpisana jest przez nią i ojca, a syn wpisany jako
    > współwaściciel - nie znam sie na tym.

    Jeśli nie określono udziałów, to się domniemywa, ze są równe. A zatem
    dziedziczeniu podlega 1/3.

> [...]
    > lecz wykupione, czyli własnościowe. Mieszkanie stoi formalnie na matke
    > ojca, a z nimi jest zameldowany syn, który tam także mieszka. Ojciec

    No to tutaj dziedziczą tę 1/2.

    Generalnie dziedziczą mąż i dzieci po równo, z tym że mężowi nie może
    przypaść mniej, niż 1/4. A więc przy założeniach poczynionych wyżej
    córce należy się 1/3 spadku po matce. W skład tego spadku wchodzi 1/3
    samochodu i 1/2 mieszkania. Z tym, ze nie koniecznie musi dostać 1/9
    samochodu i 1/6 mieszkania. Spadkobiercy mogą zawrzeć ugodę, na mocy
    której załóżmy córka będzie miała 1/3 samochodu, zaś syn i ojciec po 1/4
    mieszkania.

    Może być jednak zagwozdka. Nie chce mi się teraz wertować, ale z tego co
    pamiętam, to mieszkanie musi odziedziczyć jedna osoba. Nie pamiętam
    tylko, czy wynika to z ustawy, czy akurat z\e statutu spółdzielni, które
    sprawa konkretna dotyczyła. Trzeba by było się w spółdzielni zapytać.

  • 5. Data: 2005-05-04 09:52:04
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Może być jednak zagwozdka. Nie chce mi się teraz wertować, ale z tego co
    > pamiętam, to mieszkanie musi odziedziczyć jedna osoba.

    juz nie musi
    teraz w takim wypadku osoby ustalaja ktora bedzie w spoldzielni
    upowazniona do podejmowania decyzji zwiazanych z mieszkaniem, czynszem itd

    mieszkanie moze miec kliku formalnych wlascicieli, ale tylko jednego
    "zarzadce" ;)

  • 6. Data: 2005-05-04 10:44:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "SzerszeN" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    itd
    > mieszkanie moze miec kliku formalnych wlascicieli, ale tylko jednego

    Mogło się zmienić, bo interesowało mnie to kilka lat temu. Od kiedy się
    zmieniło?

  • 7. Data: 2005-05-05 06:17:53
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Mogło się zmienić, bo interesowało mnie to kilka lat temu. Od kiedy się
    > zmieniło?

    nie wiem od kiedy, wiem tylko ze teraz tak jest

    w spoldzielni sklada sie oswiadczenia ze ta i ta osoba bedzie
    pelnomocnikiem, a ze spoldzielni dostaje sie pismo do skarbowki, i
    podobno jesli to jest jedyne mieszkanie wszystkich wspolwlascicieli
    istnieje szansa na zwolnienie z podatku