  • 1. Data: 2004-06-16 14:36:00
    Temat: sfalszowane poreczenie bankowe
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Witam

    Pan X zaciagnal pozyczke bankowa, pan Y zostal poreczycielem. Pan Y jest
    zonaty, do poreczenia wymagana byla
    zgoda zony. Pan Y sfalszowal podpis zony na poreczeniu.
    W rzeczywistosci pan X od razu przekazal kwote pozyczki panu Y tak wiec on
    byl dluznikiem glownym jedynie pozornie, ale
    nie sadze zeby mialo to wieksze znaczenie dla sprawy.
    Jakie najskuteczniejsze dzialania moze podjac zona pana Y (ktorej podpis
    zostal sfalszowan) zeby chronic wspolny majatek?
    Czy de facto i de iure brak zgody zony (sfalszowany podpis) obarcza
    poreczenie wadliwoscia ktora wylacza egzekucje
    z majatku wspolnego malzonkow? Czy konieczna jest sprawa karna przeciw
    falszerzowi panu Y i co ona da co do sytuacji
    majatkowo - cywilnej?
    Pan Y uchyla sie od lozenia na potrzeby rodziny i etc.
    Dlug z pozyczki zostal juz przekazany firmie windykacyjnej ktora zwrociala
    sie do poreczyciela.

    Bardzo prosze o odpowiedz, nie jestem praktykiem w takich sprawach :(

    pozdrawiam
    mdr

  • 2. Data: 2004-06-16 15:30:38
    Temat: Re: sfalszowane poreczenie bankowe
    Od: t...@p...onet.pl

    > Bardzo prosze o odpowiedz, nie jestem praktykiem w takich sprawach :(

    > pozdrawiam
    > mdr

    Ja to widzę tak:

    1. pani Y składa do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa
    2. firma windykacyjna składa pozew aby X Y Y zapłacili solidarnie
    3. pani Y składa wniosek o zawieszenie postępowania wobec niej do czasu
    prowadzenia postępowania przed prokuratorem, ew. dalej do zakończenia sprawy
    karnej.
    4. wyrok przeciw X Y Y uprawomacnia się jedynie wobec X Y, a postępowanie
    wobec Y jest zawieszone
    5. w tym czasie firma windykacyjna zedrze już z X & Y

    jest to oczywiście scenariusz, który należy sobie wywalczyć bo firma
    windykacyjna bedzie wolała mieć 3 dłużników a nie 2,
    ale jest bardzo prawdopodobny

    pozdr
    Traaq

  • 3. Data: 2004-06-16 15:55:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mateusz Dr" <n...@w...pl> napisał w wiadomości

    Pytanie, czy podpis fałszował właśnie pan Y. A może pan X albo inna osoba.
    W każdym razie pracownik banku poświadczył prawdziwość owego podpisu.

    Co do pani Y, to należało by faktycznie złożyć zawiadomienie o
    przestępstwie. Z tym, że o ile udowodniony zostanie przedstawiony w poście
    fakt, to panowie X i Y obydwaj dostaną przede wszystkim zarzut oszustwa.
    Oszustwa polegającego przede wszystkim na tym, że przedstawili w banku
    sfałszowane dokumenty celem uzyskania kredytu (art. 297 kk) oraz kto inny
    był kredytobiorcą (art. 286 kk - ale tylko wówczas, gdy w trakcie
    postępowania dowiedzione zostanie, że ta zmiana wierzyciela miała istotne
    znaczenie dla banku).

  • 4. Data: 2004-06-17 06:30:18
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik t...@p...onet.pl pisze:

> [...]
    > karnej.
    > 4. wyrok przeciw X Y Y uprawomacnia się jedynie wobec X Y, a postępowanie
    Pytający mówił o kredycie zaciągniętym w banku, a więc
    najprawdopodobniej klauzula wykonalności zostania nadana
    BTE bez wiedzy dłużników. Najczęściej dowiadują się oni
    o prawomocnym tytule wykonawczym od komornika.
    Komornik wejdzie na wynagrodzenia wszystkich dłużników.

    No chyba, że w punkt trzeci należy rozumieć "pani Y składa
    wniosek do Banku o zawieszenie postępowania w stosunku do niej".
    ...scenariusze mogą być różne.

  • 5. Data: 2004-06-17 09:01:10
    Od: "mdr" <p...@p...onet.pl>

> [...]

    > No chyba, że w punkt trzeci należy rozumieć "pani Y składa
    > wniosek do Banku o zawieszenie postępowania w stosunku do niej".

    Tak, prawdopodobnie byl bankowy tytul egz.

    Mam pytanie, czy do czynnosci poreczenia bedzie sie stosowac w tym przypadku
    Art. 38. KRO
    "[Ochrona osób trzecich] Jeżeli na podstawie czynności prawnej dokonanej przez
    jednego małżonka bez wymaganej zgody drugiego osoba trzecia nabywa prawo lub
    zostaje zwolniona od obowiązku, stosuje się odpowiednio przepisy o ochronie
    osób, które w dobrej wierze dokonały czynności prawnej z osobą nie uprawnioną
    do rozporządzania prawem."
    I jakie przepisy tu chodzi, nie bardzo wiem jak odpowiednio stosowac tu art.
    169 KC.

    pozdrawiam
    mdr

  • 6. Data: 2004-06-17 09:46:24
    Od: t...@p...onet.pl

    > I jakie przepisy tu chodzi, nie bardzo wiem jak odpowiednio stosowac tu art.
    > 169 KC.

    169 KC dotyczy "rzeczy ruchomej"

    oprzeć się należy na art 84 §1

    Druga strona - czyli bank mógł łatwo zauważyć błąd.
    Jeżeli dokonano fałszerstwa to dzięki temu że w banku postąpiono niezgodnie z
    ich własnym regulaminem (obowiązek złożenia podpisu w obecności pracownika
    banku, po wylegitymowaniu)

    aby udowodnić fałszerstwo przed sądem trzeba będzie powołać biegłego,
    zapłacić, czekaż ze 2 lata

    ponownie proponuję doniesienie do prokuratury - zrobią szybciej i za darmo
    (no, za podatki)

    pozdr
    Traaq

  • 7. Data: 2004-06-17 10:08:20
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik t...@p...onet.pl pisze:

    > ponownie proponuję doniesienie do prokuratury - zrobią szybciej i za darmo
    > (no, za podatki)
    Dokładnie. To są bardzo częste sprawy i policja rutynowo sprawdza
    zarówno regulaminy i druki bankowe, jak i procedury udzielania
    kredytu. Ponadto przesłuchuje pracownika banku który poświadczał
    tożsamość osoby podpisującej, oraz oskarżonych.

  • 8. Data: 2004-06-17 10:30:28
    Od: "mdr" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > był kredytobiorcą (art. 286 kk - ale tylko wówczas, gdy w trakcie
    > postępowania dowiedzione zostanie, że ta zmiana wierzyciela miała istotne

    Dziekuje za uwagi.
    Ja rowniez po 1 pomyslalem o prokuraturze, ale pani Y raczej nie chce..ot Co.

    Co do art. 84.1 to rozumiem ze w bledzie mialby byc bank a wada oswiadczenia
    woli bylby sfalszowany podpis??
    I ochrona osoby dzialacej w dobrej wierze (raczej wylaczona jak piszecie w tej
    sprawie) polegalaby na tym, ze bank nie wiedzial i z latwoscia nie mogl
    dowiedziec sie o bledzie? Czyli ze druga strona nie moze sie powolac na
    sfalszowanie podpisu, jesli bank bylby w dobrej wierze?
    Mialem wrazenie w danej sytuacji zachodzi podstawa bezwgledna niewaznosci
    czynnosci a nie tylko blad jak wada osw. woli.
    Ale mam teraz namieszane troche...

    pozdrawiam
    mdr

  • 9. Data: 2004-06-17 11:19:22
    Od: t...@p...onet.pl

    > Ale mam teraz namieszane troche...

    spoko, lepiej stoi się na dwóch nogach

    1. (art58) masz rację, że czynność jest nieważna bo (§1)sprzeczna z ustawą (tą
    w której napisano że fałszerstwa są be) do tego (§2) jest niezgodna z zasadami
    współżycia społecznego :-))) okłamać żonę ???? :-)))

    2. (art84) nie dość że X lub Y sfałszowali to jeszcze bank dał ciała i sam
    sobie winien

    pozdr
    Traaq

  • 10. Data: 2004-06-18 19:33:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "mdr" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Umowa sama w sobie jest ważna. Panów X i Y jak najbardziej obowiązuje.
    Natomiast nie wiąże żony, bowiem ta nie podpisywała jej.