  • 1. Data: 2008-02-01 13:23:51
    Temat: rozliczenie C.O. we wspolnocie mieszkaniowej
    Od: "gore" <g...@o...pl>

    Jak mogę to załatwić?

    Problem dotyczy rozliczenia ogrzewania (CO).
    W bloku jest "wspolnota mieszkaniowa". Na wejsciu do bloku jest licznik poboru
    ciepła. Wartość dzielona jest na metraż posiadanego mieszkania. Właściciel
    mieszkania, w zależności od posiadanego metrazu, płaci odpowiednią kwotę za
    potencjalnie zużyte ciepło nizbędne do ogrzania pomieszczeń.
    Wymienie dwie cechy negatywne tego podejścia:
    1. Lokator, którego przez większą część okresu grzewczego nie ma w domu, nie
    czerpie bezpośrednio profitów wynikających z uzyskanych oszczędności w wyniku
    wyłączenia ogrzewania w swoim mieszkaniu. W oszczędności, jaką wypracował dany
    lokator, partycypują inni mieszkańcy.
    2. Jeśli zużycie C.O. wzrasta w wyniku lokalnej niegospodarności poszczególnych
    lokatorów (których na to stać), koszty przenoszone są również na pozostałych,
    być może mniej zasobnych mieszkańców.

    Moje pytania:
    a) Jak zmusić zarząd wspólnoty do wprowadzenia rozliczenia ciepła w sposób
    indywidualny? Czy jest na to jakis artykuł prawny? (demokratyczny wybór nie
    wchodzi w gre -- większość jest za rozliczeniem ryczałtowym)

    b) Jak zmusić/przekonać dostawce ciepła (tutaj ZGKiM) na założenie liczników na
    grzejniki w wybranym mieszkaniu. Pani w ZGKiM lakonicznie poinformowała mnie, że
    sposób rozliczenia pozostaje w gestii wspólnoty. Ich interesuje tylko licznik na
    wejściu budynku i systematyczność wpłat.

    c) Jak walczyć z "zacietrzewiałą kliką" wspólnoty, która steruje pozostałą
    mniejszością ?!?!? (sądy?)

    d) Czy możliwe jest wyjście ze wspólnoty w bloku? Jakie są tego realia?

    Z góry dzięluję za rzeczowe odpowiedzi. gore.

  • 2. Data: 2008-02-01 16:35:24
    Temat: Re: rozliczenie C.O. we wspolnocie mieszkaniowej
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    gore wrote:

> [...]
    > indywidualny? Czy jest na to jakis artykuł prawny? (demokratyczny wybór nie
    > wchodzi w gre -- większość jest za rozliczeniem ryczałtowym)

    na tym właśnie polega demokracja.
    Skoro większość jest za to tak zostanie.
    Jakby większość była przeciw a tylko zarząd nie chciał, to zwołujecie
    walne zgromadzenie mieszkańców i uchwalacie, że albo montujecie liczniki
    ciepła na wlocie do każdego mieszkania (jak się da) albo ustalacie inny
    sposób rozliczania zaakceptowany przez większość).
    Jeśli nowa metoda ci się nie spodoba masz prawo zaskarżyć uchwałę do
    sądu. w ciągu zdaje się miesiąca od podjęcia czy jakoś tak.

> [...]
    > sposób rozliczenia pozostaje w gestii wspólnoty. Ich interesuje tylko licznik na
    > wejściu budynku i systematyczność wpłat.

    Nijak. I słusznie cię pani poinformowała. To biznes wspólnoty a nie ich.

    > c) Jak walczyć z "zacietrzewiałą kliką" wspólnoty, która steruje pozostałą
    > mniejszością ?!?!? (sądy?)
    zaskarżytć świeżą uchwałę do sądu albo się wyprowadzić.

    > d) Czy możliwe jest wyjście ze wspólnoty w bloku? Jakie są tego realia?

    Tak. Sprzedać mieszkanie.

    > Z góry dzięluję za rzeczowe odpowiedzi. gore.

    A u nas zrobili to tak:
    jeśli ktoś ma zużycie mniejsze niż 50% średniego zużycia w bloku to i
    tak płaci 50% niezależnie od wyliczeń wynikających z podzielników.

    jeśli ktoś ma więcej niż 200% to płaci 200% niezależnie od wyliczeń.

    uzasadnienia były dwa.
    a) nie będzie się opłacało oszczędzać na innych
    b) ci którzy mieszkają na górze albo mają niedocieplone mieszkania a
    spółdzieli nie stać na zrobienie tego w tym roku nie muszą płacić ekstra.

    Uchwała przeszła i obowiązuje.

  • 3. Data: 2008-02-01 18:32:58
    Od: jimmij <j...@j...jj>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > A u nas zrobili to tak:
    > jeśli ktoś ma zużycie mniejsze niż 50% średniego zużycia w bloku to i
    > tak płaci 50% niezależnie od wyliczeń wynikających z podzielników.

    Ale to tego potrzebujecie liczników ciepła w każdym mieszkaniu, a autor
    pytania zaznaczył, że właśnie tego mu brakuje.

    --
    jimmij

  • 4. Data: 2008-02-01 23:39:26
    Od: "jaQbek" <a...@s...pl>

    Użytkownik "jimmij" <j...@j...jj> napisał w wiadomości
    > Ale to tego potrzebujecie liczników ciepła w każdym mieszkaniu, a autor
    > pytania zaznaczył, że właśnie tego mu brakuje.
    Ale z licznikami też nie jest sprawa taka prosta, bo jeden musi grzać
    mocniej, bo ma mieszkanie szczytowe, a drugi mieszka na środkowej
    kondygnacji, w środku bloku i grzeją go częściowo sąsiedzi. Zazwyczaj
    wprowadza się wówczas pewne korekty, przeliczniki, ale jak widać, nei jest
    to temat prosty