  • 1. Data: 2008-11-12 20:43:43
    Temat: roszczenie wobec sprzedającego (allegro, przesyłka)
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    zamówiłam radio przez allegro z wysyłką kurierem.
    sprzedający zawinął oryginalne opakowanie sprzętu jedynie w folię, przedmiot
    uległ w transporcie nieznacznemu zniszczeniu, które dostrzegłam dopiero w
    domu. Zożyłam jedank protokół szkody, w którym opisano zarówno zniszczenie
    jak i zabezpieczenie paczki (a raczej jego brak: (folia)).
    (Sprzedający złożył reklamację, ale wątpię, czy firma kurierska ją uzna).

    Czy mam podstawę dochodzić pokrycia skutków niewystarcząjacageo
    zabezpieczenia przedmiotu przed uszkodzeniem mechanicznym podczas transportu
    przez dostawcę (w postaci np wymiany /czy zwrotu)? Czy też nie ma obowiązku
    zabezpieczyć przedmiotu i jestem w 4 literach?

    dzięki za wskazówki

  • 2. Data: 2008-11-12 20:54:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "yapann" <y...@o...pl> napisał w wiadomości

    Normalnie oryginalne opakowanie produktu przeważnie jest tak skonstruowane,
    że powinno zabezpieczać towar w trakcie normalnego dochodzenia się z
    paczką. Moim zdaniem reklamację powinien uznać firma kurierska.

  • 3. Data: 2008-11-12 21:06:15
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    > Normalnie oryginalne opakowanie produktu przeważnie jest tak
    > skonstruowane, że powinno zabezpieczać towar w trakcie normalnego
    > dochodzenia się z paczką.

    uszkodzenie nie było zauważone przy kurierze ipewnie stwierdzą że po
    ptakach.. (?)

    Zwykle przesyłki dostaję z dodatkowym wypełniaczem typu gazety /'trociny'/
    etc, więc sądziłam, że do transportu typu kurier to trzeba zapakować jak do
    samolotu na bagaż .... (czyli jak na desant).

  • 4. Data: 2008-11-12 22:57:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > /'trociny'/ etc, więc sądziłam, że do transportu typu kurier to trzeba
    > zapakować jak do samolotu na bagaż .... (czyli jak na desant).

    W znanych wypadkach z samolotu jednak starali się wyładowywać te bagaże i
    nie wyrzucali ich w locie koszącym na płytę lotniska. Choć w niektórych
    wypadkach może to być szybsze rozwiązanie, tylko potem może być kłopot z
    pokompletowaniem tego na końcu.

  • 5. Data: 2008-11-12 23:27:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.11.2008 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > nie wyrzucali ich w locie koszącym na płytę lotniska. Choć w niektórych
    > wypadkach może to być szybsze rozwiązanie, tylko potem może być kłopot z

    Obawiam się, że to jest niestety fakt. Mało-gdzie tak źle obchodzą się z
    bagażami jak na lotniskach. Proponuję prosty test: kup walizkę średniej
    wielkości, ze średniej pólki cenowej, wykonaną ze sztywnego tworzywa
    (wytrzyma zrzucenie rogiem na beton z jakiś 30 cm), napchaj tam ca 15kg
    bagażu i daj znać za jakiś czas ile lotów Ci przetrwała.

    Problem w tym, że nie ma na rozładunek za dużo czasu a na większości
    lotnisk jest taki etap, gdy bagaże są przerzucane ręcznie.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2008-11-13 07:13:50
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    yapann napisał(a):

> [...]
    > jak i zabezpieczenie paczki (a raczej jego brak: (folia)).
    > (Sprzedający złożył reklamację, ale wątpię, czy firma kurierska ją uzna).

    Grunt to inteligencja... Bo wpisanie w protokół szkody przez odbiorcę,
    że jego zdaniem nadawca źle zapakował w zasadzie zwalnia z
    odpowiedzialności przewoźnika... I jego ubezpieczyciela rónież. W innym
    przypadku ubezpieczyciel wypłaciłby odszkodowanie i byłoby po sprawie...

    j.

  • 7. Data: 2008-11-13 18:46:34
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    > Grunt to inteligencja... Bo wpisanie w protokół szkody przez odbiorcę,
    > że jego zdaniem nadawca źle zapakował w zasadzie zwalnia z
    > odpowiedzialności przewoźnika...
    opisano fakty (opisujący opisał) - sposób zabezpieczenia. - gdzie tu chcesz
    inteligencji?

    > przypadku ubezpieczyciel wypłaciłby odszkodowanie i byłoby po sprawie...
    jakbyś jednak użył inteligencji, to te dwie sytuacje się wykluczają:
    - albo za słabo zapakowana (=> wina wysyłającego)
    - albo nie za słabo zapakowana (=> wina kuriera)

    mi jednak chodzi o to, czy w przypadku kiedy zniszczenie było trudno do
    zauważenia przy odbiorze (a było i można próbować to wykazać) - czy wina
    spada na odbierającego, co przegapił swoje 5 minut, i reklamację złożył
    postfaktum. Pomoże ktoś?..

  • 8. Data: 2008-11-13 22:45:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Nov 2008, yapann wrote:

    > Użytkownik "januszek" <j...@p...irc.pl> napisał w wiadomości

    > opisano fakty (opisujący opisał) - sposób zabezpieczenia. - gdzie tu chcesz
    > inteligencji?

    Idzie o "strzał we własną stopę".
    Sprawa jakości opakowania da się przerzucić na spór między odpowiadającym
    za przesyłkę (kurierem) a odpowiadającym za "odpowiednie opakowanie"
    (nadawcą).
    Odbiorca może stwierdzić "dostałem uszkodzone, odmawiam przyjęcia,
    zróbcie coś z tym".
    Wtykając się nieproszony spowodował, że sam stał się stroną
    sporu z wysyłającym - kurier umywa ręce "to nie ja".

> [...]
    > zauważenia przy odbiorze (a było i można próbować to wykazać) - czy wina
    > spada na odbierającego, co przegapił swoje 5 minut, i reklamację złożył

    IMVHO *teoretycznie* może powoływać się na "złe zapakowanie", ale
    dostanie zwrotnie uwagą że powinien był "czynności niezbędnych
    do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika" dopilnować.
    Jak rozumieć "czas i sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju"
    spróbuj ocenić sam - IMVHO tym się "odgryzą".
    Zajrzyj:
    _117.html
    ...art. 545 KC.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-11-14 21:08:04
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    wiadomości
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
    > ...art. 545 KC.

    b a r d z o d z i ę k i

  • 10. Data: 2008-11-14 21:10:13
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    hm a tak dywagacyjnie i rozpaczliwie:
    - czy ja mogę oddać (zwrócić - rejkojmia(?)) przedmiot, który jest
    przedmiotem reklamacji?