  • 1. Data: 2003-05-26 15:29:31
    Temat: renta rodzinna
    Od: "Ako" <a...@a...com>

    Witam,

    ZUS odebral mi rente rodzinna jak bylem na urlopie dziekanskim.
    Po jakims czasie dokopalem sie do wyroku SN, w ktorym stwierdza sie
    jednoznacznie ze "student przebywajacy na urlopie dziekanskim nie traci
    prawa do renty rodzinnej bez wzgledu na przyczyne udzielenia urlopu".
    Sprawa wydaje sie w tej sytuacji prosta jednak ZUS idzie w zaparte.
    Od prawie 6 miesiecy uporczywie odmawia podania zrodla interpretacji
    art. w ktorym jest napisane ze jak sie dziecko uczy to ma prawo do renty a
    jak nie to nie.
    W tym art. nie ma nic o urlopach. Co ciekawe ZUS twierdzi ze na urlopie
    dziekanskim
    zdrowotnym renta sie nalezy.

    Czy po wygraniu sprawy w sadzie (pozew juz wyslalem) bede mogl jakos ukarac
    urzednikow?
    Jakies zadoscuczynienie / odszkodowanie lub cos innego?

    Dzieki,
    Ako

  • 2. Data: 2003-05-26 17:42:14
    Temat: Re: renta rodzinna
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Czy po wygraniu sprawy w sadzie (pozew juz wyslalem) bede mogl jakos
    ukarac
    > urzednikow?
    > Jakies zadoscuczynienie / odszkodowanie lub cos innego?

    Odsetki....

    Konrad

  • 3. Data: 2003-05-26 17:58:33
    Od: "Ako" <a...@a...com>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:batjlk$oop$1@hermes.e-wro.net...
    [ciach]
    > Odsetki....

    Ale czy tylko? W koncu urzednik, ktory bezmyslnie brnie dalej, naraza
    instytucje panstwowa na wyplate tych odsetek a tym samym naraza Skarb
    Panstwa na strate. To chyba powinno byc scigane.
    Po przeczytaniu jakiegos artykulu we Wprost nie moge wykluczyc ze urzednik
    dzialal aby osiagnac korzysci materialne (premia za wystawienie "korzystnej"
    dla ZUS decyzji)

    Ako

  • 4. Data: 2003-05-26 19:49:22
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > Po przeczytaniu jakiegos artykulu we Wprost nie moge wykluczyc ze urzednik
    > dzialal aby osiagnac korzysci materialne (premia za wystawienie

    Nie naraza Skarbu Panstwa lecz co najwyzej Fundusz Ubezpieczen Spolecznych,
    ktory
    jest odrebny od SP i jest finansowany w duzej mierze z naszych skladek
    ubezpieczeniowych.

    Po to sa srodki prawne (odwolanie do sadu ubezpieczen), aby mozna bylo
    zrewidowac decyzje zus. To co powinno sie nalezec to odsetki i niewatpliwie
    sie naleza.
    Inna sprawa jest, ze jeszcze nie narazil zus na strate, poniewaz nie
    dostales renty z odsetkami
    i niewiadomo czy dostaniesz, moze tym razem sad nie poprze lini orzeczniczej
    Sadu Najwyzszego,
    tak samo zrobia wyzsze instancje a SN zmieni swoje stanowisko i zus wygra.
    Po prostu
    pracownik (organ rentowy) interpretuje ustawe o emerytuarch i rentach z FUS
    i takie wyraza
    stanowisko, mozesz je skarzyc.

    Z pewnoscia tak jak pisano we Wprost chodzi o to, aby FUS wyplacal mniej i
    budzet panstwa
    nie musial do niego doplacac. Pracownik ma na pewno na biurku stos
    interpretacji/instrukcji
    prezesa zus i wydaje takie decyzje jakie sa korzystne dla zus. Widze jednak
    watpliwosci w
    sciganiu takiego urzednika i stosowaniu emocjonalnego podejscia. Wystarczaja
    wg mnie
    srodki przewidziane przez kpc - odwolanie do sadu.

    Konrad

  • 5. Data: 2003-05-26 19:58:04
    Od: "Ako" <a...@a...com>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:batr41$qu5$1@hermes.e-wro.net...
    [ciach]
    > i niewiadomo czy dostaniesz, moze tym razem sad nie poprze lini
    orzeczniczej
    > Sadu Najwyzszego,
    > tak samo zrobia wyzsze instancje a SN zmieni swoje stanowisko i zus wygra.
    czy to nie bedzie pogwalcenie rownosci obywateli wobec prawa?
    jesli sad wydaje 2 rozne wyroki w takich samych (bardzo podobnych) sprawach

    [ciach]
    > sciganiu takiego urzednika i stosowaniu emocjonalnego podejscia.
    Wystarczaja
    trudno nie miec stosunku emocjonalnego jesli od pol roku urzednicy odmawiaja
    podania podstawy prawnej swojego dzialania :-(

    > srodki przewidziane przez kpc - odwolanie do sadu.
    czemu kpc? nie kpa?

    Ako

  • 6. Data: 2003-05-26 20:20:02
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > czy to nie bedzie pogwalcenie rownosci obywateli wobec prawa?
    > jesli sad wydaje 2 rozne wyroki w takich samych (bardzo podobnych)
    sprawach

    Oczywiscie ze nie. W Polsce zrodlem prawa nie sa orzeczenia sadu, nawet
    sadu najwyszego, wiec generalnie kazdy sad sam powinien interpretowac
    ustawe i wydac wyrok. Interpretacja moze wiec sie zmieniac. Nie ma ustalonej
    raz na zawsze interpretacji okreslonego przepisu. SN czesto zmienia swoje
    stanowiska. Rownosc prawa odnosi sie wiec w glownej (klasycznie patrzac)
    mierze na uregulowaniu prawnym, tresci prawa. Tresc ma byc tak uksztaltowana
    aby wynikajace z niej prawa i ob. osob byly rowne. Tak jest w tym wypadku.

    No ale nie martw sie, bo watpie by sad odszedl od uksztaltowanej lini
    orzecznictwa,
    ktora wlasnie ma sprzyjac takiej "orzeczniczej rownosci".

> [...]
    odmawiaja
    > podania podstawy prawnej swojego dzialania :-(

    No fakt... co tak pozno sie odwolujesz?

    > czemu kpc? nie kpa?

    Nie. Postepowanie w sadzie w tych sprawach (odwolan
    od decyzji organu rentowego) toczy sie wg KPC.

    Konrad

  • 7. Data: 2003-05-26 21:00:02
    Od: "Ako" <a...@a...com>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:batstg$rfn$1@hermes.e-wro.net...
    [ciach]
> [...]
    uksztaltowana
    > aby wynikajace z niej prawa i ob. osob byly rowne. Tak jest w tym wypadku.
    Ten system wydaje mi sie niesprawiedliwy a juz na pewno korupcjogenny ;)

    > No fakt... co tak pozno sie odwolujesz?
    To dluzsza historia ;)
    Poszedlem na dziekanke i nie powiadomilem zusu i bralem rente
    Pozniej sie skapneli i po wznowieniu zaczeli sobie odciagac.
    Poszedlem na druga dziekanke i tym razem wstrzymali mi od razu.
    Przy okazji nie mogli odciagac reszty "nienaleznie pobranego swiadczenia"
    Wiec zazadali zwrotu. Wtedy zaczalem intensywnie szukac ;)
    Niestety minal rok od wydania tamtej decyzji wiec nie moglem sie odwolac.
    Napisalem pismo do sadu (SO Sad Pracy i Ubezp Spol) z prosba o stwierdzenie
    niewaznosci decyzji jako ze zostala wydana bez podstawy prawnej
    (bez odzewu od 2 miesiecy)
    Pozwalem ich takze w sprawie drugiej dziekanki tzn. zeby wyplacili mi rente,
    ktora wstrzymali (bez odzewu od miesiaca).

    > Nie. Postepowanie w sadzie w tych sprawach (odwolan
    > od decyzji organu rentowego) toczy sie wg KPC.
    A to niespodzianka. Czyli takie rzeczy jak stwierdzenie niewaznosci
    decyzji zgodnie z KPA nie wchodza w gre? A terminy rozpatrywania spraw?
    Obowiazki organow itp.?

    Dzieki za wszystko,
    Ako

  • 8. Data: 2003-05-26 21:19:24
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Ten system wydaje mi sie niesprawiedliwy a juz na pewno korupcjogenny ;)

    Dobra, nie ma co o tym dyskutowac... Jest tak i juz. Sad nie tworzy
    prawa lecz wydaje wyroki. Koniec kropka.

    > A to niespodzianka. Czyli takie rzeczy jak stwierdzenie niewaznosci
    > decyzji zgodnie z KPA nie wchodza w gre? A terminy rozpatrywania spraw?
    > Obowiazki organow itp.?

    KPA wchodzi w gre w postepowaniu wewnetrzym w ZUS. Jezeli ZUS wyda
    decyzje to stosujemy juz KPC

    art.117 ustawy o rentach i em. z FUS:
    7. Od decyzji organu rentowego przysługują osobie zainteresowanej
    środki odwoławcze określone w odrębnych przepisach.

    Te srodki odwolawcze sa przewidziane w KPC.

    Te pisma do Sadu Okregowego o stwierdzenie niewaznosci itp
    nie mialy sensu... sorry :)

    Ponizsze artykuly moga byc Ci pomocne.

    KPC:

    art.476
    § 3. Przez sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych rozumie
    się także sprawy wszczęte na skutek NIEWYDANIA przez organ rentowy decyzji
    we właściwym terminie, (...)

    § 4. Przez organy rentowe rozumie się:
    1) oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Biuro Rent Zagranicznych tego
    Zakładu,

    Art. 477(9). § 1. ODWOLANIA od decyzji organów rentowych WNOSI się na piśmie
    do organu,
    który WYDAL decyzję, lub do protokołu sporządzonego przez ten organ, w
    terminie miesiąca
    od doręczenia odpisu decyzji.

    § 2. Organ rentowy, o którym mowa w § 1, przekazuje niezwłocznie odwołanie
    wraz z
    aktami sprawy do sądu z zachowaniem przepisów odrębnych. Organ ten, jeżeli
    uzna
    odwołanie w całości za słuszne, może zmienić lub uchylić zaskarżoną decyzję.
    W tym wypadku odwołaniu nie nadaje się dalszego biegu.

    § 3. Sąd odrzuci odwołanie wniesione po upływie terminu, chyba że
    przekroczenie
    terminu nie jest nadmierne i nastąpiło z przyczyn niezależnych od
    odwołującego się.

    § 4. Jeżeli organ rentowy NIE WYDAL (!!!) decyzji w terminie dwóch miesięcy,
    licząc od
    dnia zgłoszenia roszczenia w sposób przepisany, odwołanie można wnieść w
    każdym czasie po upływie tego terminu.

    § 5. Ubezpieczony może również wnieść odwołanie - z wyłączeniem odwołania,
    o którym mowa w § 4 - do protokołu w sądzie właściwym do rozpoznania sprawy
    albo w sądzie właściwym dla jego miejsca zamieszkania.

    § 6. Sąd, do którego wniesiono odwołanie, niezwłocznie przekazuje protokół
    organowi,
    od którego pochodzi zaskarżona decyzja, chyba że sąd ten jest właściwy do
    jego rozpoznania.
    W takim wypadku przewodniczący niezwłocznie zażąda akt sprawy i nada bieg
    odwołaniu,
    przesyłając odpis protokołu organowi, od którego pochodzi zaskarżona
    decyzja.

    Zycze szczescia, KOnrad.

  • 9. Data: 2003-05-27 07:30:26
    Od: "Ako" <a...@a...com>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bau0cq$si8$1@hermes.e-wro.net...
    [ciach]
    > Zycze szczescia, KOnrad.
    dzieki za wszystko
    Ako

  • 10. Data: 2003-05-27 08:49:26
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Konrad vel Legislator wrote:
    > Dobra, nie ma co o tym dyskutowac... Jest tak i juz. _Sad nie tworzy
    > prawa lecz wydaje wyroki._ Koniec kropka.

    Nie taki koniec, nie wszyscy by się z takim twierdzeniem zgodzili :)

    KG