    From: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: renta rodzinna
    Date: Mon, 26 May 2003 23:19:24 +0200

    > Ten system wydaje mi sie niesprawiedliwy a juz na pewno korupcjogenny ;)

    Dobra, nie ma co o tym dyskutowac... Jest tak i juz. Sad nie tworzy
    prawa lecz wydaje wyroki. Koniec kropka.

    > A to niespodzianka. Czyli takie rzeczy jak stwierdzenie niewaznosci
    > decyzji zgodnie z KPA nie wchodza w gre? A terminy rozpatrywania spraw?
    > Obowiazki organow itp.?

    KPA wchodzi w gre w postepowaniu wewnetrzym w ZUS. Jezeli ZUS wyda
    decyzje to stosujemy juz KPC

    art.117 ustawy o rentach i em. z FUS:
    7. Od decyzji organu rentowego przysługują osobie zainteresowanej
    środki odwoławcze określone w odrębnych przepisach.

    Te srodki odwolawcze sa przewidziane w KPC.

    Te pisma do Sadu Okregowego o stwierdzenie niewaznosci itp
    nie mialy sensu... sorry :)

    Ponizsze artykuly moga byc Ci pomocne.

    KPC:

    art.476
    § 3. Przez sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych rozumie
    się także sprawy wszczęte na skutek NIEWYDANIA przez organ rentowy decyzji
    we właściwym terminie, (...)

    § 4. Przez organy rentowe rozumie się:
    1) oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Biuro Rent Zagranicznych tego
    Zakładu,

    Art. 477(9). § 1. ODWOLANIA od decyzji organów rentowych WNOSI się na piśmie
    do organu,
    który WYDAL decyzję, lub do protokołu sporządzonego przez ten organ, w
    terminie miesiąca
    od doręczenia odpisu decyzji.

    § 2. Organ rentowy, o którym mowa w § 1, przekazuje niezwłocznie odwołanie
    wraz z
    aktami sprawy do sądu z zachowaniem przepisów odrębnych. Organ ten, jeżeli
    uzna
    odwołanie w całości za słuszne, może zmienić lub uchylić zaskarżoną decyzję.
    W tym wypadku odwołaniu nie nadaje się dalszego biegu.

    § 3. Sąd odrzuci odwołanie wniesione po upływie terminu, chyba że
    przekroczenie
    terminu nie jest nadmierne i nastąpiło z przyczyn niezależnych od
    odwołującego się.

    § 4. Jeżeli organ rentowy NIE WYDAL (!!!) decyzji w terminie dwóch miesięcy,
    licząc od
    dnia zgłoszenia roszczenia w sposób przepisany, odwołanie można wnieść w
    każdym czasie po upływie tego terminu.

    § 5. Ubezpieczony może również wnieść odwołanie - z wyłączeniem odwołania,
    o którym mowa w § 4 - do protokołu w sądzie właściwym do rozpoznania sprawy
    albo w sądzie właściwym dla jego miejsca zamieszkania.

    § 6. Sąd, do którego wniesiono odwołanie, niezwłocznie przekazuje protokół
    organowi,
    od którego pochodzi zaskarżona decyzja, chyba że sąd ten jest właściwy do
    jego rozpoznania.
    W takim wypadku przewodniczący niezwłocznie zażąda akt sprawy i nada bieg
    odwołaniu,
    przesyłając odpis protokołu organowi, od którego pochodzi zaskarżona
    decyzja.

    Zycze szczescia, KOnrad.