  • 1. Data: 2006-02-08 22:38:08
    Temat: remanent likwidacyjny
    Od: akanid <a...@w...pl.bezspamu>

    witam

    taka sprawa. firma prywatna. padla na ryj i zostaly sprzedane maszyny.
    pozostal niewielki majatek. to bylo pol roku temu. zostaka
    wyrejestrowana w zus pol roku temu. w urzedzie miasta 1 miesiac temu.
    ojciec wlasciciel za granica pracuje zeby na dlugi zarobic. urzad
    skarbowy zarzadal remanentu likwidacyjnego ktorego nie ma. jak wybrnac z
    tej sytuacji z najmniejszymi skutkami?

    z gory dziekuje za odpowiedz
    akanid

  • 2. Data: 2006-02-09 12:06:21
    Temat: Re: remanent likwidacyjny
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "akanid" <a...@w...pl.bezspamu> napisał w wiadomości
> [...]
    > za granica pracuje zeby na dlugi zarobic. urzad skarbowy zarzadal
    > remanentu likwidacyjnego ktorego nie ma. jak wybrnac z tej sytuacji z

    Jaka jest podana w ewidencji gminnej data likwidacji działalności ?Czy
    likwidacja firmy nastąpiła w ciągu roku podatkowego, czy też pokrywa się z
    końcem roku? Jeśli pokrywa się z końcem roku to pół biedy, bo jakiś remanent
    końcowy powinien być. Jeżeli natomiast jest to inna data, to wówczas powinno
    się było zawiadomić US z 7-dniowym wyprzedzeniem o zamiarze przeprowadzenia
    remanentu likwidacyjnego (ktoś może chcieć uczestniczyć w tym remanencie).
    Do remanentu likwidacyjnego wchodzi również wyposażenie (czyli to co było na
    stanie Ewidencji Wyposażenia - możliwe że jest to ten drobny majątek, o
    którym piszesz). Od tego remanentu należy zapłacić podatek.
    Tak wygląda sprawa jeżeli chodzi o to co było do zrobienia w waszej
    sytuacji. Jeżeli te czynności zostały "przegapione" to nie bardzo mam pomysł
    co dalej. Teraz to balansowanie na krawędzi. Można sporządzić jakis remanent
    z odpowiednią datą, z którego wynikałoby, że nie pozostał żaden majatek ani
    towary do spisania - no i faktycznie jakoś ten majatek rozdysponować (z
    podkładkami papierowymi oczywiście). To oczywiście bardzo naciagana sprawa,
    a nie znamy szczegółów, więc nie wiadomo czy zostało dużo tego majatku i
    jaki. Takie wyjście to jednak ładowanie się w kłopoty - chyba, że ma się
    talent improwizatorski, a urzędnik sprawdzający nie będzie widział dobrze na
    oczy.
    Przedstawienie sytuacji takiej jaka jest spowoduje naliczenie wszystkich
    należności + jakieś mandaty, kary etc.
    Jednym słowem i tak i siak - niedobrze.
    Podaj może więcej szczegółów, bo może się okazać, że w waszej konkretnej
    sytuacji nie jest tak źle.
    Powodzenia, Graszka.

  • 3. Data: 2006-02-09 18:05:46
    Od: akanid <a...@w...pl.bezspamu>

    Graszka napisał(a):
> [...]
    > końcem roku? Jeśli pokrywa się z końcem roku to pół biedy, bo jakiś remanent

    na decyzji z urzedu miasta jest napisane (...)posttanawiam wykreślić z
    dniem 2005-12-31 wpis numer(...). a wiec koniec roku.

> [...]
    > stanie Ewidencji Wyposażenia - możliwe że jest to ten drobny majątek, o
    > którym piszesz). Od tego remanentu należy zapłacić podatek.

    jak oblicza sie ten podatek od remanentu?

    > Tak wygląda sprawa jeżeli chodzi o to co było do zrobienia w waszej
    > sytuacji. Jeżeli te czynności zostały "przegapione" to nie bardzo mam pomysł
    > co dalej.

    no coz kochany wszystkowiedzacy ojciec nie chcial doposcic do glosu
    nikogo kto mu mowil aby zapytal radce prawnego jak pszeprowadzic
    likwidacje i tylko wyrejestrowal w urzedzie miasta. wszystko inne olal
    bo "nigdzie wiecej nie musi wyrejestrowac ani nic robic bo sie sami
    popowiadamiaja". tak mniej wiecej to bylo.

    Teraz to balansowanie na krawędzi. Można sporządzić jakis remanent
    > z odpowiednią datą, z którego wynikałoby, że nie pozostał żaden majatek ani
    > towary do spisania

    no bo w gruncie rzecvzy nie pozostal. majatku jako takiego jest moze z
    2500zl w tym samochod zuk. maszyny do produkcji okien zostaly wczesniej
    sprzedane aby pkryc najistotniejsze dlugi bankowe. warte to bylo
    powiedzmy 30tys.

    - no i faktycznie jakoś ten majatek rozdysponować (z
    > podkładkami papierowymi oczywiście).

    faktycznie rozdysponowywac? nie bardzo lapie... wszystko co wartosciowe
    juz zostalo sprzedane a to auto po cichu ja uzywam do dorabiania na
    wozeniu mebli czy czegos.

    To oczywiście bardzo naciagana sprawa,
    > a nie znamy szczegółów, więc nie wiadomo czy zostało dużo tego majatku i
    > jaki.

    sprzet typu rusztowania, moze kilka wiertarek, dluta reczne wkretaki
    wiertla. takie rzeczy pozostaly.

> [...]
    > oczy.
    > Przedstawienie sytuacji takiej jaka jest spowoduje naliczenie wszystkich

    czy jakies szczegoly co do kwot kar?

    > Jednym słowem i tak i siak - niedobrze.
    > Podaj może więcej szczegółów, bo może się okazać, że w waszej konkretnej
    > sytuacji nie jest tak źle.
    > Powodzenia, Graszka.

    z gory dziekuje za pomoc
    pozdrawiam
    akanid

  • 4. Data: 2006-02-10 13:26:27
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Słuchaj, może nie jest tak źle. Napisz jak ojciec się rozliczał? Prowadził
    książkę przychodów i rozchodów i rozliczał się na zasadach ogólnych, czy też
    jakiś ryczałt ewidencjonowany czy karta podatkowa?
    Prowadził jakieś dodatkowe ewidencje typu Ewidencja środków trwałych i
    Ewidencja wyposażenia?
    To wszystko jest istotne, bo od tego zalezy dalsze postępowanie. Może się
    okazać, że te narzędzia które zostały po działalności gosp. to majatek
    niskocenny nie wpisany w żadną ewidencje - więc z tym byłoby bez kłopotu.
    Jeśli samochód był środkiem trwałym firmy to przy likwidacji firmy nie
    podlega podatkowi dochodowemu, ale należałoby go wykazać w remanencie
    likwidacyjnym dla celów VAT - stąd może wynikać obowiązek zwrotu VAT.
    Jakiś spis z natury (remanent) na dzień 31 grudnia istnieje? Jeśli nie to
    należałoby go szybko i z głową zrobić.
    Dochód z remanentu likwidacyjnego liczy się zgodnie z art.24 ust.3 ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych.

> [...]
    > tylko wyrejestrowal w urzedzie miasta. wszystko inne olal bo "nigdzie
    > wiecej nie musi wyrejestrowac ani nic robic bo sie sami popowiadamiaja".

    Nie bardzo się powiadamiają (a byłoby pięknie gdyby jednak to robili), więc
    w zalezności od tego, gdzie poza urzędem miejskim była jeszcze dokonywana
    rejestracja - należy się wyrejestować. Czyli - jeżeli był nadany REGON to w
    te pędy do WUS-u i tam się wyrejestrować. Jeżeli ojciec był VAT-owcem to w
    US trzeba się wyrejestrować z bycia nim na druku VAT-Z (o zaprzestaniu
    wykonywania czynności podległych VAT). No i jeszcze złożyć NIP-3 zgłaszający
    zaprzestanie prowadzenia dg.

> [...]
    > sprzedane aby pkryc najistotniejsze dlugi bankowe. warte to bylo powiedzmy
    Rozumiem, że sprzedane przed likwidacją firmy?

> [...]
    > wozeniu mebli czy czegos.

    > sprzet typu rusztowania, moze kilka wiertarek, dluta reczne wkretaki

    Tak jak już wczesniej pisałam - jeśli te wiertarki, dłuta czy też inne
    drobiazgi nie figurowały w ewidencjach firmowych jako np. wyposażenie (bo na
    środek trwały to się chyba nie "łapały") to nie musisz się nimi zajmować.

    > czy jakies szczegoly co do kwot kar?

    Nie wiem.
    > z gory dziekuje za pomoc
    > pozdrawiam