    From: "Graszka" <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: remanent likwidacyjny
    Date: Fri, 10 Feb 2006 14:26:27 +0100

    Słuchaj, może nie jest tak źle. Napisz jak ojciec się rozliczał? Prowadził
    książkę przychodów i rozchodów i rozliczał się na zasadach ogólnych, czy też
    jakiś ryczałt ewidencjonowany czy karta podatkowa?
    Prowadził jakieś dodatkowe ewidencje typu Ewidencja środków trwałych i
    Ewidencja wyposażenia?
    To wszystko jest istotne, bo od tego zalezy dalsze postępowanie. Może się
    okazać, że te narzędzia które zostały po działalności gosp. to majatek
    niskocenny nie wpisany w żadną ewidencje - więc z tym byłoby bez kłopotu.
    Jeśli samochód był środkiem trwałym firmy to przy likwidacji firmy nie
    podlega podatkowi dochodowemu, ale należałoby go wykazać w remanencie
    likwidacyjnym dla celów VAT - stąd może wynikać obowiązek zwrotu VAT.
    Jakiś spis z natury (remanent) na dzień 31 grudnia istnieje? Jeśli nie to
    należałoby go szybko i z głową zrobić.
    Dochód z remanentu likwidacyjnego liczy się zgodnie z art.24 ust.3 ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych.

    > no coz kochany wszystkowiedzacy ojciec nie chcial doposcic do glosu nikogo
    > kto mu mowil aby zapytal radce prawnego jak pszeprowadzic likwidacje i
    > tylko wyrejestrowal w urzedzie miasta. wszystko inne olal bo "nigdzie
    > wiecej nie musi wyrejestrowac ani nic robic bo sie sami popowiadamiaja".
    > tak mniej wiecej to bylo.

    Nie bardzo się powiadamiają (a byłoby pięknie gdyby jednak to robili), więc
    w zalezności od tego, gdzie poza urzędem miejskim była jeszcze dokonywana
    rejestracja - należy się wyrejestować. Czyli - jeżeli był nadany REGON to w
    te pędy do WUS-u i tam się wyrejestrować. Jeżeli ojciec był VAT-owcem to w
    US trzeba się wyrejestrować z bycia nim na druku VAT-Z (o zaprzestaniu
    wykonywania czynności podległych VAT). No i jeszcze złożyć NIP-3 zgłaszający
    zaprzestanie prowadzenia dg.

    > no bo w gruncie rzecvzy nie pozostal. majatku jako takiego jest moze z
    > 2500zl w tym samochod zuk. maszyny do produkcji okien zostaly wczesniej
    > sprzedane aby pkryc najistotniejsze dlugi bankowe. warte to bylo powiedzmy
    > 30tys.
    Rozumiem, że sprzedane przed likwidacją firmy?

    > faktycznie rozdysponowywac? nie bardzo lapie... wszystko co wartosciowe
    > juz zostalo sprzedane a to auto po cichu ja uzywam do dorabiania na
    > wozeniu mebli czy czegos.

    > sprzet typu rusztowania, moze kilka wiertarek, dluta reczne wkretaki
    > wiertla. takie rzeczy pozostaly.

    Tak jak już wczesniej pisałam - jeśli te wiertarki, dłuta czy też inne
    drobiazgi nie figurowały w ewidencjach firmowych jako np. wyposażenie (bo na
    środek trwały to się chyba nie "łapały") to nie musisz się nimi zajmować.

    > czy jakies szczegoly co do kwot kar?

    Nie wiem.
    > z gory dziekuje za pomoc
    > pozdrawiam