  • 1. Data: 2005-05-10 21:05:58
    Temat: reklamacja i odstąpienie od umowy
    Od: astrino <a...@o...pl>

    Witam

    Mam pewien problem z reklamacją.
    Otóż 9 listopada 2004 kupiłem nagrywarkę DVD. Po kilku miesiącach
    przestała odczytywać niektóre płyty, które sama nagrała. Na początku
    jedna. Potem coraz więcej. Doszedłem do wniosku, że to nie wina płyt, a
    nagrywarki. Tym bardziej, że sprawdziłem na innej nagrywarce, ona
    odczytywała te płyty. 25 kwietnia 2005 odniosłem nagrywarkę do
    reklamacji. Z tego co wiem, to do tego przypadku nie stosuje sie KC, a
    jedynie ustawa z dnia 27 lipca 2002. Mówi ona, że jeśli wada zostanie
    wykryta w ciągu 6 miesięcy to kupujący ma prawo odstąpić od umowy.
    Rozumiem to tak, że odnoszę im nagrywarkę, oni mi oddają pieniądze. Czy
    dobrze?
    Kolejna sprawa, czy jakaś sytuacja uniemożliwia mi skorzystanie z
    tego prawa? Mam na myśli taka sytuacje, ze 25 kwietnia 2005 oddałem
    sprzęt do naprawy korzystając z gwarancji. Miałem nadzieję, że zostanie
    to załatwione w krótkim czasie, jednak minęły dwa tygodnie i nagrywarki
    nadal nie mam. Czy mogę teraz skorzystać z prawa do odstąpienia od
    umowy? Czy juz za późno? Usterkę zgłaszałem przed upływem 6 miesięcy od
    zakupu, więc mogłem wtedy tego zażądać. Niestety nie wiedziałem o tym
    przepisie i skorzystałem z gwarancji, czy ten fakt odbiera mi możliwość
    odstąpienia od umowy? Jeśli nadal mogę, to czy liczy się data zgłoszenia
    usterki czy bieżąca? Bo juz minęło te 6 miesięcy. Jeszcze jedno. Czy
    istnieje jakieś ograniczenie co do czasu naprawiania sprzętu? Czy jest
    to rzeczywiście 6 miesięcy, jak mi to powiedział dziś sprzedawca?
    Słyszałem, że są 2 tygodnie, ale w w/w ustawie znalazłem tylko ze są 2
    tygodnie na ustosunkowanie sie sprzedawcy do żądania. Będę wdzięczny za
    każdą odpowiedź. Pozdrawiam

    Astrino

  • 2. Data: 2005-05-10 21:13:37
    Temat: Re: reklamacja i odstąpienie od umowy
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    astrino napisał(a):
> [...]
    > jedynie ustawa z dnia 27 lipca 2002. Mówi ona, że jeśli wada zostanie
    > wykryta w ciągu 6 miesięcy to kupujący ma prawo odstąpić od umowy.

    o ile wymiana i naprawa nie są możliwe, narażałyby kupującego na znaczne
    niedogodności albo nie nastąpiłyby w odpowiednim czasie
    więc raczej możesz żądać tylko wymiany albo naprawy
    masz do tego prawo przez 2 lata, a 6 miesięcy dotyczy nieco czego innego
    - nie musisz udowadniać, że nagrywarka była wadliwa w chwili sprzedaży

    KG

  • 3. Data: 2005-05-10 21:25:06
    Od: astrino <a...@o...pl>

    Dnia Tue, 10 May 2005 23:13:37 +0200, kam napisał(a):

    Na początku dzięki za szybką odpowiedź.

    > a 6 miesięcy dotyczy nieco czego innego - nie musisz
    > udowadniać, że nagrywarka była wadliwa w chwili sprzedaży
    >
    > KG

    Tak, wiem. Dotyczy tego, że jeśli wada została wykryta w ciągu 6
    miesięcy to istnieje domniemanie, że wada istniała w chwili zawarcia
    umowy i mam prawo od niej odstąpić. Ale w tym momencie jeśli
    korzystałem z gwarancji to czy ona "blokuje" skorzystanie z odstąpienia
    od umowy. Czy mimo wszystko mogę teraz zmienić zdanie i zażądać
    odstąpienia od umowy?

    Kolejna sprawa o którą zapomniałem spytać dotyczy "odpowiedniego"
    czasu. Wszędzie jest napisane, że gwarant powinien w odpowiednim czasie
    usunąć usterkę. Nie jest zdefiniowane ile to jest. Dziś sprzedawca
    powiedział mi, że ma prawo nawet 6 miesięcy to trzymać. Czy to prawda?
    Jeśli tak to na podstawie jakiej ustawy? Bo w tej z 27 lipca 2002 roku
    takiego artykułu nie znalazłem.

    Pozdrawiam

    Astrino

  • 4. Data: 2005-05-10 21:43:36
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    astrino napisał(a):
> [...]
    > korzystałem z gwarancji to czy ona "blokuje" skorzystanie z odstąpienia
    > od umowy. Czy mimo wszystko mogę teraz zmienić zdanie i zażądać

    możesz

> [...]
    > powiedział mi, że ma prawo nawet 6 miesięcy to trzymać. Czy to prawda?
    > Jeśli tak to na podstawie jakiej ustawy? Bo w tej z 27 lipca 2002 roku

    W ustawie o gwarancji niewiele można znaleźć; w ogóle w sprzedaży
    konsumenckiej nie ma obecnie przepisów regulujących szczegółowo gwarancję.
    Pozostaje więc odwołanie się do zasad ogólenych - jeśłi terminu nie
    określa sama umowa, to świadczenie (naprawa) powinno być spełnione
    "niezwłocznie" (art.455 kc).
    Owszem, wyjątkowo to 'niezwłocznie' może się okazać 6 miesiącami, ale
    przecież nie w przypadku nagrywarki.

    KG

  • 5. Data: 2005-05-10 21:56:33
    Od: astrino <a...@o...pl>

    > możesz

    Dzięki za odpowiedź, ale idąc do niego w czwartek chciałbym wiedzieć
    na co się powołać na jaki artykuł, ustawę itd.

> [...]
    > powinno być spełnione "niezwłocznie" (art.455 kc). Owszem, wyjątkowo
    > to 'niezwłocznie' może się okazać 6 miesiącami, ale przecież nie w

    Dzięki

    P.S. Idę do niego w czwartek, bo powiedział, że na 90% wtedy już
    będzie można odebrać. Niestety wiele razy już się przekonałem, że
    nawet 100% to za mało. Dlatego wypytuję.
    Przeważnie staram się wszystko załatwiać grzecznie. Jestem cierpliwy,
    ale w stosunku do tego sklepu (sprzedawcy) załatwiam w taki sposób,
    naciskając na niego powołując sie na prawo, ponieważ zostałem przez
    niego potraktowany w sposób w jaki moim zdaniem nie powinno się
    traktować klientów. Na kolejne spotkanie chcę iść przygotowany :)
    dlatego postanowiłem zapytać tych co się na tym znają. Profesjonalistów.

    Pozdrawiam

    Astrino

  • 6. Data: 2005-05-10 22:01:26
    Od: "Dodi" <d...@w...pl>

    [...]jeśli korzystałem z gwarancji to czy ona "blokuje" skorzystanie z
    odstąpienia
    > od umowy. Czy mimo wszystko mogę teraz zmienić zdanie i zażądać
    > odstąpienia od umowy?

    Jedno nie wyklucza drugiego i w każdej chwili, nawet po naprawie
    gwarancyjnej, jeśli towar nadal wykazuje wadę, można go reklamować na
    podstawie niezgodności z umową.

> [...]
    > powiedział mi, że ma prawo nawet 6 miesięcy to trzymać. Czy to prawda?
    > Jeśli tak to na podstawie jakiej ustawy? Bo w tej z 27 lipca 2002 roku

    Jeśli towar jest reklamowany na podstawie gwarancji, to termin naprawy
    określa sama gwarancja i w przypadku sprzętów rtv jest to najczęściej 14 lub
    21 dni roboczych liczonych od momentu dostarczenia sprzętu do serwisu (ale
    nie zawsze tak jest - te warunki dyktuje gwarant, którym z reguły jest
    producent sprzętu, a który zastrzega sobie czasem możliwość przedłużenia
    okresu naprawy np. ze względu na konieczność oczekiwania na części
    zamienne).
    Jeśli natomiast podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową, to
    "gwarantem" jakości towaru jest sprzedawca i to on jest odpowiedzialny za
    ustosunkowanie się do reklamacji w ciągu 14 dni kalendarzowych, a następnie
    za naprawienie sprzętu, jego wymianę na nowy lub zwrot pieniędzy. Nie jest
    określony termin, w jakim ta naprawa ma być dokonana, więc rzeczywiście może
    się ten czas przedłużyć. Jeśli w ciągu tych 14 dni sprzedawca poinformował
    klienta, że sprzęt będzie naprawiony, to może go sobie naprawiać i
    naprawiać...
    Pozdrawiam!
    Dodi

  • 7. Data: 2005-05-11 07:35:38
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl>

    Dnia Tue, 10 May 2005 23:43:36 +0200, kam napisał(a):

    > możesz

    Na pewno? Z tego co zrozumiałem, to nagrywarka jeszcze nie wróciła z
    naprawy gwarancyjnej. Czy klient w tym czasie może zmienić zdanie? To
    trochę głupie by było... Oddaję sprzęt do naprawy korzystając z gwarnacji,
    a na drugi dzień przychodzę i mówię "Eeee, rozmyśliłem się - skorzystam z
    niezgodności towaru z umową".

    3mcie się.
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 8. Data: 2005-05-11 08:39:49
    Od: "Dodi" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Waldemar "Jakec" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl> napisał

    Oddaję sprzęt do naprawy korzystając z gwarnacji,
    > a na drugi dzień przychodzę i mówię "Eeee, rozmyśliłem się - skorzystam z
    > niezgodności towaru z umową".

    nieeee. no tak to nie wolno postępować. można już po odebraniu sprzętu z
    naprawy gwarancyjnej, jeśli nadal wykazuje on wady, zareklamować go
    opierając się na ustawie.

    Miłego dnia!
    DoDi

  • 9. Data: 2005-05-11 08:45:21
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl>

    Dnia Wed, 11 May 2005 10:39:49 +0200, Dodi napisał(a):

> [...]
    >
    > nieeee. no tak to nie wolno postępować. można już po odebraniu sprzętu z
    > naprawy gwarancyjnej, jeśli nadal wykazuje on wady, zareklamować go

    Ja to wiem :)
    Ale KG tak odpowiedział Astrino, że mógł go wprowadzić w błąd.

    3m się.
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 10. Data: 2005-05-11 14:50:03
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Dodi napisał(a):
    > nieeee. no tak to nie wolno postępować.

    A dlaczego nie?
    Z art.13 ustawy wynika, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie
    wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego
    wynikających z niezgodności towaru z umową
    Na jakiej więc podstawie zgłoszenie roszczenia z gwarancji miałoby
    wykluczać równoległe korzystanie z uprawnień ustawowych? A jeszcze gdy
    naprawa gwarancyjna się przedłuża...

    KG